חפש רק בנושא זה






השומנים ה"מרזים"

כדי לחזור למשקל מאוזן לאחר ההתפרעות של החגים כדאי דווקא לאכול שומנים בצורה חכמה – מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במרכז וינגייט לבריאות ולרפואה משלימה, מסבירה מדוע צריכה מתוכננת של שומנים מסוג אומגה 9,6,3 חיונית להרזיה
  04/10/10

מנהלת פורום נטורופתיה

אחרי החגים הנטייה הטבעית של חלק מאתנו היא לפתוח בדיאטות כאסח כדי להוריד את הקלוריות העודפות שצברנו על התקציב המטבולי שלנו שמאיימות להתיישב, במקרה הטוב, רק בצורת קילוגרמים עודפים. טעות נפוצה היא להימנע ממוצרים מכילי כולסטרול ולהתמקד במזונות "דיאט", בירקות עליים, בלחם קל, בגבינה רזה ובתפוח עץ.
 
הכולסטרול חיוני לגוף ליצירת הורמונים, לשמירה על קרומי התאים, לעיכול שומנים והוא נחוץ מאוד לספיגת סידן ומהווה מקור חשוב לוויטמין D. נכון, הכולסטרול זכה לשם רע בשל תכונתו להצטבר בעורקים, אולם הכולסטרול כשלעצמו, כמו חומרים אחרים בגוף, מצטבר רק כשהוא בעודף.

צריכת שומנים לשמירה על הומיאוסטזיס
3 סוגים של חומצות שומן החיוניות לתפקוד תקין של הגוף ולשמירה על הומיאוסטזיס:
• אומגה 3 – חומצה אלפא לינולנית (ALA) – דגים כגון סלמון, מקרל, טונה, אנשובי, בס, הליבוט; זרעי פשתה; נבט חיטה; פולי סויה; עשבים ירוקים ובפרט רגלה, הגדלה כעשב שוטה מתחילת החורף
• אומגה 6 – חומצה לינולנית (LA) – מצויה בשמן  חריע, תירס, חמניות, שמן כותנה, סויה, אגוזי מלך, נר הלילה ועוד
• אומגה 9 – חומצה אולאית oleic acid) – מצויה בשמן זית, בשמן קנולה, בשמן אבוקדו ועוד

אבותינו הקדמונים איזנו באופן טבעי בין צריכת חומצות שומן מסוג אומגה 6 ואומגה 3 ביחס 1:1 ע"י אכילת זרעים, ירקות ירוקים, דגים ואצות.
מאז הקדמונים הגוף לא התפתח, אבל התפריט השתנה ללא הכר: כמויות גדולות של שומן מוקשה או חצי מוקשה בתפריט, שמן חריע, שמן חמניות, שמן תירס – כל אלו מסיטים את האיזון הטבעי ופוגעים ביכולת של חומצות השומן מסוג אומגה 3 לבצע את העבודה לה נועדו.

למעשה, התזונה המומלצת בנטורופתיה ידועה בשמה: "התפריט הים תיכוני הקלאסי" או "הדיאטה הים תיכונית". התפריט הים תיכוני טוב לתחזוקה של הלב, לאיזון הסוכר והכולסטרול, לחיזוק העצמות בזכות העלאת ספיגת הסידן והגנה מפני השמנה.
השומנים האלו מסייעים להפחתת לחץ ומכאן גם להפחתה בהפרשת ההורמון הסטרואידי – קורטיזול. אמנם הקורטיזול מעורר הפרשת סוכרים, שומנים וחומצות אמינו למטרות ייצור אנרגיה בגוף, אולם בטווח הארוך הוא גורם לעלייה באחוזי השומן, לשחרור חומצות אמיניות בשרירי השלד ומכאן לחוסר איזון הגורר השמנה.
 
בעבר נתנו לילדים שמן דגים. לשמן היה ריח של דגים וטעם לא מושך ולכן כפי הנראה הוא יצא מהבקבוק ונכנס לכמוסה. יש בשוק גם שמני דגים בבקבוק להם מוספים שמנים ארומתיים כגון לימון והם נותנים תוצאות טובות לאיזון הסטרס שלאחר החגים (חוזרים לעבודה ומגלים שהגמדים לא ביקרו שם – הכול מחכה!) ולהרגשה נוחה של שובע – נטילת כפית אחת לפני הארוחה לא תשאיר "טעם דגי".


מה אוכלים אחרי החגים?
• גבינות רכות עד 5% שומן. כדאי לשים לב לכמות הנתרן והסידן ולהעדיף את אלו המכילות מעט נתרן והרבה סידן.
• יוגורט ביו מועשר בפרוביוטיקה
• פירות טריים
• ירקות טריים במגוון צבעים
• עלים ירוקים ונבטים (עלי סלק, עלי מנגולד, חסה, נבטי חמניות, אלפלפא, צנונית ועוד)
• זרעי פשתן או זרעי צ'יה – מומלץ כף ליום. אפשר לטחון בסמוך לאכילה ולהוסיף לגבינה או ליוגורט.
• ביצה אורגנית של תרנגולת הניזונה מזרעים ומעלים. מומלץ לבשלה כ-3 דקות כדי ליהנות מהרכיבים השומניים היעילים שבחלמון
• דגים טריים – אפויים או מאודים
• טופו
• קטניות
• אגוזי ברזיל – מומלץ לא יותר מ-2 ליום
• תיבול בשמן זית ובלימון (לא יותר מ 3-2 כפיות שמן ליום).

כדאי להמעיט בפחמימות כדי לתת לגוף לאזן את עצמו לאחר עוגות הדבש ומטעמי החגים. ההרגשה הקלילה והרגועה והנוחות הכללית תחזורנה לאחר שבועיים שלושה.
כמובן, אין לשכוח את הפעילות הגופנית. אין צורך לטפס על הרים או לחצות את הסהרה כדי לשרוף קלוריות –די בהליכה מתונה, יומיומית בקצב של "הליכה ודיבור" במשך כ-40-20 דקות. הליכה של פעם בשבוע על חוף הים ברגליים יחפות תעסה את כפות הרגליים ותעניק מעין טיפול רפלקסולוגי טבעי.

לסיכום, שימו לב לשומנים, לירוקים ולפעילות הגופנית.

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D, R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במרכז וינגייט לבריאות ולרפואה משלימה האתר של מירה.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ההרשמה ללימודי נטורופתיה במרכז וינגייט לבריאות ולרפואה משלימה בעיצומה! הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית.

 

 

 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הוועד האולימפי הבין-לאומי החליט: המשחקים האולימפיים בטוקיו שיועדו ליולי 2020 נדחו לקיץ 2021

אתכם גם בימי קורונה: ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים יוצאות לדרך

נבחרת התעמלות המכשירים עם ארטיום דולגופיאט, ממשיכה לקיים את אימוניה במכון, בכפוף להנחיות משרד הבריאות

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט