חפש רק בנושא זה






הבינוניים תמיד נמצאים "במיטבם"

מעוניינים לממש את הפוטנציאל שלכם? הבחירה במצוינות היא בחירה קשה, של לקיחת סיכון, הצבת מטרות ברורה ונכונות לחשוף עצמך לכישלון ברמה האישית וברמה הסביבתית – מאת מיכל יערון, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, וד"ר גיל גולדצויג
  17/10/10

מיכל יערון| ד"ר גיל גולדצויג – לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת

מיכל יערון

העובדה שלשם הצלחה בספורט אנחנו זקוקים למגוון רחב של תכונות, איננה חדשה. במשך שנים רבות הושקע מאמץ אדיר במסגרת המחקר בפסיכולוגיית ספורט לזהות את התכונות האידיאליות של ספורטאי מצטיין – המסקנה: אי אפשר להצביע על תכונה אחת שהיא החשובה ביותר או על שילוב מסוים של תכונות כתכונות המפתח להצטיינות. יחד עם זאת יש הסכמה כי אחת מהתכונות ההכרחיות היא שאיפה למצוינות. לכאורה זה נשמע פשטני או כמעט מובן מאליו – ברור שספורטאי מצטיין הוא אחד שגם שואף להצטיין, אבל התמונה היא יותר מורכבת.

ההבדל בין מצוינות ובין הצטיינות
מצוינות ניתנת להגדרה, בין השאר, כמכלול ההתנהגויות והפעולות החותרות להשתפרות מתמדת ומאפשרות את מיצוי הפוטנציאל האישי על כל היבטיו. כלומר, השאיפה למצוינות אינה דבר נקודתי – כמו רצון להצליח בתחרות או לזכות במדליה. מצוינות היא אורח חיים. מצוינות קשורה למוטיבציה פנימית חזקה המניעה את הספורטאי השואף למצוינות להתמדה, ליצירתיות, לסקרנות, להעדפת גירויים חדשים על פני מוכרים, להעדפת מורכבות. אנשים כאלו הם בעלי רצון להתעלות ולהתמקצעות, בעלי תחושת ערך, אחריות, עצמאות וחוויה של שליטה ("מוקד שליטה פנימי"). המצוינים מציבים לעצמם מטרות ושואפים להגשמתן. חשוב להבחין בין מצוינות ובין הצטיינות:
• הצטיינות – מופע חיצוני ומוגבל בתנאי קיומו. ההצטיינות היא יחסית לאנשים אחרים ומתרחשת במקום, בזמן ובתפקיד מסוים.
• מצוינות – תהליך של הגדלת מיצוי הפוטנציאל הקיים באדם עצמו, תהליך פנימי מתפתח. כדי להיות אדם מצוין עליך לפתח את הפוטנציאל האישי שלך.

ובספורט? העיסוק בספורט, ובוודאי שבספורט מקצועני, הוא כל כך קשה וכל כך תובעני, כך שמי שלא שואף למצוינות כחלק אינהרנטי ומשמעותי, לא יוכל להצליח לממש עצמו. הבחירה במצוינות היא בחירה קשה כי היא דורשת לעמוד בסטנדרטים פנימיים גבוהים. בחירה זו היא בעצם בחירה במימוש הפוטנציאל. בחירה כזו היא בחירה של לקיחת סיכון – הצבת מטרות ברורה ונכונות לחשוף עצמך לאפשרות של כישלון אם ברמה האישית ואם ברמה הסביבתית.

לבחור בבינוניות
האפשרויות האחרות הן קלות יותר. במידה רבה אפשרות אחת "להצטיין" (ולא להיות מצוין) – להתחרות רק במקומות בהם מובטחת לי הצלחה או לשמור על בינוניות, להמשיך לחיות במקום החמים והנעים בו אין אכזבות ואין סיכונים, אבל גם אין מיצוי ומימוש. חלקכם זוכרים אולי את אחד מסרטי הספורט האמריקאיים האהובים ביותר – "הטוב מכולם", “the natural”, המתאר שחקן בייסבול (רוברט רדפורד) בעל כישרון טבעי שנאבק מאבק חסר פשרות לממש את כישרונו. חוסר מימוש נתפס בעיניו כ"חטא". בתחילת הסרט אביו אומר לו: "יש לך מתנה – כישרון טבעי, אבל זה לא מספיק, אתה צריך לפתח את עצמך, אם תסמוך יותר מדי על הכישרון הטבעי – תיכשל..."

המחויבות למצוינות היא קשה. לכן אולי רבים בוחרים בבינוניות. הדבר מחייב את הספורטאי להסכים לחשיפה אישית מאוד גבוהה, המתבטאת בהצבת מטרות ברורה ובחשיפת האני הפנימי לכישלון ולאכזבה הן ברמה האישית והן ברמה הסביבתית. אולי בגלל זה אנשים רבים, ביניהם גם ספורטאים, לא שואפים למצוינות ומסתפקים בביטוי בינוני של עצמם. מי שלא שואף למצוינות, לא יתאכזב, אך גם לא ירוויח וייהנה מיכולותיו.

טיפ! פעם הבאה כשאתם לפני אימון או לאחריו, קחו כמה דקות מחשבה להרהר עד כמה אתם מחויבים למצוינות, עד כמה יש לכם גם רצון וגם נכונות להשקיע תוך לקיחת סיכון – בשילוב של שני אלו השמים הם הגבול.

 לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת  

מיכל יערוןפסיכולוגית ספורט, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, נמנית עם הצוות המקצועי של לעוף.

ד"ר גיל גולדצויג נמנה עם הצוות המקצועי של לעוף.

צילום: אבי שי



תגובות הוסף תגובה
1.המאמר המצוין הוא תזכורת מצוינת לכל מקצוע ועיסוק!תמי20/10/10
2.כתבה מעולהגדי22/10/10
3.תודה על המאמר המעולה:) הערה תוכניתיסכה01/12/10
4.שאיפה למצוינות - עודדתם אותיענת20/03/11
אתנה zoom: אל תחמיצו את הרצאתה של מורן סמואל, "לעבור את הקו", שתתקיים ביום רביעי, ה-5.8.20 בשעה 20:30

יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-14.8.20, בשעה 10:00

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן