חפש רק בנושא זה






התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!

ההתעמלות במים הפכה בשנים האחרונות מפעילות צדדית המאפיינת בעלי מגבלות גופניות, לפעילות רבת משתתפים בכל הגילאים ובכל הרמות – איך זה קרה ומהן התועלות הרבות שניתן להפיק מאימון במים, מאת עודד נצר, רכז קורס מדריכי התעמלות במים בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן בווינגייט
  26/10/10

ההתעמלות במים (aqua fitness) הינה שיטת אימון חדשה יחסית, משנות ה-90 (של המאה הקודמת), שהחלה להתפתח בארה"ב ובקנדה. על-פי שיטה זו מתאמנים בעמידה במים הרדודים כך שגובה המים מגיע לחזה ומבצעים מגוון תנועות לכל הכיוונים. ניתן גם להתאמן במים העמוקים באמצעות ציוד ציפה (משקולות מים, חגורות ציפה, "נקניקיות מים" ווגלים). אם כושרו הגופני של המתאמן טוב או שיש לו יכולת ציפה טובה, הוא יכול לבצע מגוון תרגילים רב גם ללא מגע בקרקע וללא ציוד עזר!

הסיבות להצלחה המסחררת לה זוכה שיטה זו רבות:
נשיאת משקל מופחתת
– פעילות זו נעשית ללא נשיאת משקל רבה ולכן אנשים כבדי משקל, קשישים, אנשים הסובלים מכאבי מפרקים, יכולים לבצע מגוון תנועות באינטנסיביות וללא כאבים ולהתאושש מהר לקראת הפעילות הבאה שלהם.
מגע המים – המגע עם המים מרגיע, משכך כאבים, גורם לעיסוי קל של הגוף ומקרר ולכן המתאמן חווה תחושה נעימה, מתאושש מהר (עקב קירור הגוף המהיר ושיפור ההחזר הוורידי) וחש אנרגטי.
קצב מתון – הפעילות במים נעשית, במרבית המקרים, עם מוזיקה בקצב מתון יחסית למחול האירובי ולקיקבוקסינג (לרוב מוזיקת שנות ה-80-70, שירי קלאב מד, מוזיקת רטרו קלאסית ועוד), שרוב המשתתפים מכירים אותה ונהנים ממנה. הקצב המתון מאפשר לבצע תנועות גדולת ומלאות ולשפר בכך אלמנטים של קואורדינציה ותנועה.
דיאלוג מדריך קהל – המדריך נמצא מחוץ למים ומדגים את התנועות והרצפים בחוץ, דבר היוצר אינטראקציה מהנה עם המתאמנים.
אין מגבלת מזג אוויר – ניתן להתאמן בכל מזג אוויר ובכל העונות בהנחה שהמים מחוממים והבריכות מקורות!
כושר גופני – ניתן לעבוד בהתעמלות במים על מרבית מרכיבי הכושר הגופני, ובעיקר אלו הקשורים לבריאות ולאיכות חיים
בטיחות – הפעילות במים מורידה באופן דרמטי את מפלס הפציעות שכן התנועות אטיות יותר, יש תמיכה קבועה לגב, הדופק לא יעלה כל כך הרבה כמו מחוץ למים עקב צינון המים, שיפור ההחזר הוורידי וירידת העומס על המפרקים בשל המשקל הנמוך במים.

לא רק לבעלי מגבלות פיזיות...
מקובל לשייך את ההתעמלות במים לבעלי עודף משקל ולמבוגרים, אולם הפעילות במים מתאימה לכולם, רק צריך לבוא למספר שיעורים על-מנת ללמוד איך לנצל את המדיום של המים וכמובן לקבל הדרכה ממדריך מקצועי להתעמלות במים. בקבוצות שאני מאמן יש גברים שגילם נע בין 60-30 המתאמנים קשה ביותר על-פי עקרונות הכושר הגופני, אימון המתאים לחתך גילאי רחב ביותר.



מרכיבי כושר גופני שניתן לפתח בהתעמלות במים

סבולת אירובית ואנאירובית
• הפעלת שרירים רבים בו"ז – ריצה קדימה, אחורה, הצדה, קפיצות פתח סגור, קפיצות סקי, צעדי פתח סגור ועוד
• העלאת דופק – ניתן להעלות דופק על-ידי הגדלת מהירות התנועה, הגדלת שטח הפנים של חלקי הגוף שבמים, עבודה במים העמוקים, תנועה ללא עזרת ידיים/רגליים ועוד
• גמישות – בגלל שיכוך הכאב שהמגע עם המים יוצר וכן היציבות שהמים מקנים, המתאמן יכול לבצע תנועות גדולות ונוחות ובכך לשפר יכולת תנועתית וגמישות.

קואורדינציה
ניתן לבצע תנועות רבות המשלבות פלג גוף עליון ותחתון בהתאמה, למשל ריצה מהירה+תנועות כפיפת מרפקים אטית בידיים. כמו כן, בגלל קצב הפעילות המתון, קל יותר למאמן ללמוד את התנועות ואף לעבור מאחת לאחרת בקלילות.

כוח
התנגדות המים היא לכל כיוון ולכן כל תנועה שתבוצע מהר ועם שטח פנים ומנופים גדולים, תיצור התנגדות מים גדולה יותר ובכך תחזק את השרירים. ניתן גם להשתמש כאמור בציוד ציפה, ציוד עם שטח פנים גדול על מנת להגדיל את התנגדות המים לתנועה. חיזוק הגוף ייעשה בכל קבוצות השרירים, מפני שהתנגדות המים כאמור היא בכל הכיוונים ובכל מישורי התנועה.

מהירות
מרכיב זה מגורה פחות בשל ההאטה שהמים יוצרים, אך ספורטאים תחרותיים רבים הזקוקים לגיוון, להורדת עומס, לשיקום וליצירת מהירות כנגד התנגדות (הספק) יוכלו לשפר הישגיהם באמצעות אימוני מהירות במים.

לאור כל מה שצוין, אין פלא שההתעמלות במים הופכת בשנים האחרונות מפעילות צדדית המאפיינת בעלי מגבלות גופניות, לפעילות רבת משתתפים בכל הגילאים ובכל הרמות אשר מפיקים ממנה את המיטב.
בבריכה העירונית ברעננה יש כיום 9 קבוצות!!! וזאת לאחר 3 שנות פעילות בלבד! אין ספק שעם העלייה במודעות לפעילות גופנית בכלל ולהתעמלות במים בפרט, "תוצף" הארץ במתאמנים נלהבים רבים ובמורים מקצועיים ונלהבים לא פחות.

עודד נצר: רכז קורס מדריכי התעמלות במים בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן בווינגייט, בוגר הקורס של Charlene Kopansky, נשיאת CALA (האיגוד הקנדי להתעמלות במים). רכז הקורס להכשרת מדריכי כושר ופעילות גופנית Outdoor. בעל ותק של 10 שנים בהדרכת התעמלות במים במסגרות רבות: גמלאים, תכנית Winlife לאורח חיים בריא ולירידה במשקל ועוד.

הקליקו לפרטים על קורס מדריכי התעמלות במים, אשר יתקיים 8-2 בדצמבר

 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
שר התרבות והספורט החדש, חילי טרופר, ביקר במכון וינגייט ואמר: "זהו מפגש עם ערכים של שאפתנות, מקצועיות ושליחות"

מפעלי קיץ 2020 יתקיימו השנה במתכונת ייחודית המשלבת למידה מקוונת והשתלמות מעשית במכון וינגייט. ההרשמה בעיצומה - אל תחמיצו!

בדרך לשגרה: חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג של ישראל

מועדון הכושר למנויים, שב לפעול בהתאם ובכפוף להנחיות משרד הבריאות

ספורטאי הסגלים האולימפיים של ישראל בספורט היחידני חזרו לאימונים בכפוף להנחיות משרד הבריאות

חודשו הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במתכונת מקוונת