חפש רק בנושא זה






כיצד ניתן להעלות את מספר הילדים שנהנים מספורט?

נוכל למנוע את אחוזי הפרישה הגבוהים של ילדים מפעילות ספורטיבית אם נקשיב למה שיש להם לספר על הסיבות שהביאו אותם לעסוק בספורט, מאת ד"ר איריס אורבך, פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  27/10/10

מאמן כדורסל נפגש לפני המשחק עם הקבוצה שלו המורכבת מילדים בני 10-9 והסביר להם עד כמה חשוב שכולם ישחקו היטב וינצחו את המשחק, ואז הוא שאל אם יש שאלות. אחד מהילדים הרים את ידו ושאל האם כולם יקבלו הזדמנות לשחק במשחק? המאמן השיב בציניות: "מה יותר חשוב, שכולם ישחקו או שננצח"?

סיפור זה מצביע על אחד הגורמים הבעייתיים בספורט ילדים: הפער בין הצרכים של הילד הספורטאי ובין הצרכים של המבוגרים המנהלים את תכניות הספורט. במילים אחרות, מבוגרים מציבים ציפיות לא ריאליות ולחץ על הילדים בזמן שילדים רוצים וצריכים ליהנות מספורט.
הגדיר זאת בתמציתיות Duke Albanene, שר החינוך לשעבר של מדינת מיין: "אם אני צריך לסכם את משבר הילדים בספורט, אני אסכם אותו במילה אחת – מבוגרים", כך צוטט Albanene במאמר, Who's Killing Kids Sports, שהתפרסם בעיתון "Parade" המגיע ללמעלה מ-75 מיליון קוראים בארצות הברית.

ספורט הנו אחד התחומים אשר דורש מהילד השתתפות עקבית ואינטנסיבית. להשתתפות בספורט יש השלכות משמעותיות ביותר על התפתחות הילד, יחסי חברות ומשפחה ועל החברה בכלל. הספורט הוא מכשיר נפלא לפיתוח כישורי חיים כמו מצוינות, הישגיות, מוטיבציה, עמידה באתגרים ומימוש הפוטנציאל העצמי, נחישות, הגינות וכיבוד החוק, פיתוח מיומנויות חברתיות, פיתוח ביטחון עצמי ודימוי עצמי, בריאות ואיכות חיים.

כיום משתתפים בפעילות ספורטיבית בארצות הברית בערך 45 מיליון ילדים מתחת לגיל 18. באוסטרליה, 67% מהבנות ו-75% מהבנים משתתפים בספורט. לעומת זאת לאחר גיל 13 ישנה ירידה דרסטית של מספר הילדים העוסקים בספורט. כ-80% מהילדים בין הגילאים 18-10 מפסיקים פעילות ספורטיבית. מצב זה ניתן לראות בארצות הברית, בקנדה, באוסטרליה ובמדינות מערביות נוספות.

להפסקת פעילות גופנית גם כן השלכות רבות. כיום ישנם פחות ילדים העוסקים בפעילות ספורטיבית ואז נשאלת השאלה: מה למעשה עושים הילדים בשעות הפנאי שלהם? עד כמה חוסר פעילות גופנית משפיע על התפתחות הילד מבחינה אישיותית, תרבותית, מוראלית וכמובן בריאותית. בנוסף, השמנה בקרב ילדים מוגדרת כיום כתופעה אפידמולוגית ויש לה השלכות חברתיות וכלכליות משמעותיות. בעיה זו הינה הרת משמעות במיוחד במדינת ישראל בשל דרישות לכושר גופני גבוה בזמן השירות הצבאי – אי פעילות גופנית גורמת לירידה במוכנות גופנית, דבר הפוגע באיכות החייל המשרת בצבא.

הנאת ילדים שונה ממה שמבוגרים תופסים כהנאה
על-מנת לטפח עיסוק בספורט בקרב ילדים עלינו להבין מדוע ילדים משתתפים בפעילות ספורט ומהן הסיבות להפסקת הפעילות. כל המחקרים שנעשו עד היום, מצאו שהסיבה העיקרית להשתתפות ילדים בפעילות ספורטיבית הינה הנאה! סיבות נוספות הן: לעסוק במשהו שהם טובים בו, לשפר את המיומנויות האישיות, לשפר את הכושר הגופני, להיות עם חברים ולרכוש חברים חדשים. כאשר ספורט מפסיק להיות מהנה, ילדים מפסיקים פעילות ספורטיבית. סיבות נוספות הם שהילדים מרגישים יותר מדי לחץ ותחרותיות, לא אוהבים את המאמן, לא לומדים מיומנויות חדשות, ולא טובים מספיק.

כיצד למעשה ניתן להגדיר "הנאה"? מבוגרים מנסים לשכנע ילדים שליהנות זה לשחק כמו המקצוענים, עם מדי קבוצה, עבודה קשה, התמדה והתמסרות להצלחה. לעומתם, ילדים מגדירים הנאה על-ידי השתתפות במשחקים מאתגרים, המיומנויות שהם לומדים, הפעילות שהם עושים והזמן שהם מבלים עם חברים.
ישנה סיבה חשובה נוספת להשתתפות ילדים בספורט. גולד (1993) הדגיש את חשיבות תפיסת הילד את יכולתו בספורט. אם הילד מאמין שיכולתו בספורט נמוכה מזו של חבריו, הוא יכול לאבד עניין ולפרוש מספורט. לילד יש צורך להרגיש מוערך ובעל יכולת גבוהה בספורט. כאשר הילד מרגיש שהוא לא יכול לבצע את התרגילים באופן טוב, הוא יפרוש. פרופסור רונלד סמית (2004) מאוניברסיטת וושינגטון טען שהסיבה מספר אחת לפרישת ילדים מספורט היא: זה לא כיף. הסיבות הנוספות קשורות להתנהגות ההורים והמאמנים. כאשר אנחנו נבין את הסיבות שבגללן ילדים משתתפים בספורט, נוכל למנוע את אחוזי הפרישה הגבוהים של ילדים מפעילות ספורטיבית.

במאמר הבא, אדון בהרחבה בהתנהגויות הורים ומאמנים ובפעולות שניתן לעשות על מנת לשמר ואף להעלות את המוטיבציה של הילדים להשתתפות בפעילות גופנית.

ד"ר איריס אורבך – ד"ר בפסיכולוגיה של הספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט. נותנת ייעוצים מנטאליים לספורטאים ולקהל לקוחות פרטי העוסק בספורט בכל הרמות ובכל הגילאים. רכזת המסלול להכשרת מאמנים לקידום בריאות בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן, שותפה בפרויקטים לקידום ספורט ועוסקת בספורט באופן קבוע כאורח חיים – ריצה, אופניים, שחייה, חדר כושר.

היכנסו לפורום בניהולה של ד"ר איריס אורבך




תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט