חפש רק בנושא זה






תזונה לתמיכה במצבי לחץ

מה ניתן לעשות כשברומטר הלחץ גואה כי אין זמן, כי לא נשמתי היום ואפילו מחשבה על הוספת פעילות גופנית בשעות הבוקר יכולה להיות מלחיצה? תוכלו להיעזר ב"רשימת מכולת" של מזונות המעודדים הסתגלות ומוטיבציה – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במרכז וינגייט לבריאות ולרפואה משלימה
  14/11/10

מנהלת פורום נטורופתיה

התגובה הגופנית ללחץ מתעוררת בעיקר בעקבות הפרשת קורטיזול ואדרנלין ע"י בלוטת יותרת הכליה, והפרשה יתרה מכלה את האנרגיה המולדת המאוחסנת בכליות והנקראת ברפואה הסינית העתיקה הג'ינג, ומביאה עמה מחלות.

מה ניתן לעשות כשברומטר הלחץ גואה?
מזג האוויר הסתווי של שעות הבוקר מזמן לנו שעות של טבע רענן. השעות הללו נפלאות ליציאה מהלחץ – להקשיב לשקט וליום המתעורר, לשים לב למזג האוויר המשתנה, להתבונן בבעלי הכנף שמתארחים אצלנו כעת ולהניע את הגוף. כמו כן, ניתן להתאים את התזונה כדי לצאת ממצבי לחץ. אכילה מאוזנת משפיעה על המוטיבציה לקום בבוקר בסנכרון עם מה שמזמן לנו הטבע. ברפואה הנטורופתית אנחנו מחנכים לריפוי באמצעות המזון – "יהיו מזונותיך תרופותיך", כלומר תוספי מזון באים בחשבון רק במצבים של חסרים תזונתיים.

"רשימת מכולת" לתמיכה פיזית במצבי לחץ:
• ויטמיני B – מצויים בשפע בדגנים מלאים כגון שיבולת שועל, דוחן, חיטה, שיפון, כוסמין, אורז ועוד ובפרט בסובין. כמו כן, בקטניות, בביצים, בעוף, במוצרי חלב ובירקות.
• גאבא – היא חומצה אמינית לא חיונית ומוביל עצבי המרגיע ביותר במוח. ניתן לקבלה מצריכת חומצה גלוטמית המצויה בחיטה (43% מהגלוטן) ובמוצרי חלב – למשל כוס קוטג' תניב 7 גר' חומצה גלוטמית ולכן בשמירה על תזונה מאוזנת לא צריך להיגרם מחסור.
• טאורין – הטאורין היא חומצה אמינית חיונית השייכת לקבוצת חלבונים החשובה לתהליכי החיים, לבניית תאים ורקמות, לפעילות כימית, לאספקת אנרגיה ועוד. ניתן לקבלה בעיקר מדגים. הטאורין נמצאת בכמות גדולה במערכת העצבים כחומר מווסת והיא פעילה במוח ביחד עם מנגן ואבץ. הטאורין מומלץ גם למצבי חרדה, לחוסר ריכוז ולהיפראקטיביות. על הדרך הטאורין משפיע גם על תנועתיות הזרע. הן הגאבא והן הטאורין ישפיעו על איזון לחץ הדם.
• אבץ – בחיטה ובנבט החיטה. אפשר ומומלץ לשלב את נבט החיטה בפשטידות, בקציצות, במאפים ואף במרק.
• חומצה ליפואית – החומצה האלפא ליפואית היא חומר אנטיאייגינג המשפיע לטובה על מצב הרוח, מעלה מוטיבציה ומשפר תנגודת לאינסולין. היכן נמצא אותה? בבשר אדום, בשמרי בירה, בנבט חיטה ובתרד.

ולסיכום, התזונה הטבעית המומלצת, כוללת מזונות מלאים, קטניות, ירקות, מוצרי חלב ללא חומרי שימור, בשר, עוף ודגים.

טיפ לספורטאים

מומלץ לכם לצרוך דוחן – בזכות אחוז החלבון הגבוה ומערך מרשים של ויטמינים ומינרלים.


מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D, R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במרכז וינגייט לבריאות ולרפואה משלימה האתר של מירה.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במרכז וינגייט לבריאות ולרפואה משלימה, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט