חפש רק בנושא זה






רצי מרתון שאינם מאומנים, עלולים לגרום נזק ללבם

"אם יש לכם חלום לרוץ מרתון, אל תתייחסו אליו כאל חלטורה ועשו זאת בלי לפגוע בבריאות", אומר מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט, לאור ממצאי מחקר חדש שגיבש דרך מעשית לבדוק האם ריצת מרתון טובה עבורך או שמא היא עלולה להזיק ללבך?
  15/11/10

מולי אפשטיין  מנהל פורום "חיים וספורט"

קבוצה של חוקרים ושל רצים מהקרן למניעת מחלות לב ושבץ בקנדה השתמשה בנתוני MRI על מנת לבחון מה באמת קורה בלבם של רצי המרתון כאשר הקילומטרים הולכים ומצטברים.

"רצי מרתון יכולים להימצא בכשירות גופנית נמוכה וזאת בניגוד למה שהם חושבים", הסביר ד"ר Eric Larose, קרדיולוג וחוקר בבית החולים האוניברסיטאי בקוויבק, קנדה. מחסור באימון אירובי אמיתי עלול להשפיע באופן ישיר על הדרכים בהן הלב מארגן את עצמו במטרה לשרוד את העומס שנוצר כתוצאה מריצת מרתון, הסביר החוקר.
תוצאות המחקר מראות שמרביתם של הממצאים החריגים והמשמעותיים, נמצאו ברצים שהיו מאומנים פחות. אצל הרצים המאומנים פחות הופיעו במהלך הריצה סימנים המעידים על כך שהלב נמצא בסיכון גבוה להיווצרות נזק וזאת בהשוואה לרצים שעברו הכנה טובה יותר במהלך האימונים.

 
"בהיעדר אימון מתאים ריצת מרתון עלולה לגרום נזק ללב. למזלנו, הנזקים שנגרמים כתוצאה מהמאמץ הם הפיכים, אולם תהליך ההחלמה המלא עשוי להימשך עד 3 חודשים", הסביר ד"ר Larose.

לא די בבדיקת סטטוסקופ
במטרה לעקוב אחר השינויים בלבם של הרצים השתמשו החוקרים במדידות במכשור MRI ולא הסתמכו על השיטה המסורתית של שימוש בסטטוסקופ. השימוש בטכנולוגיה המתקדמת אפשר לחוקרים למדוד את תפקוד הלב.
החדר השמאלי של הלב מחולק ל-17 מקטעים שיוצרים את המראה השלם של הלב. כאשר אחד המקטעים ניזוק או נמצא תחת לחץ רב, כמו למשל במהלך ריצת מרתון, נרתמים המקטעים האחרים במטרה לחפות על המקטע שניזוק. החלוקה למקטעים הופכת את הלב ליחידה שלמה וחזקה יותר – סך התפקוד של כל המקטעים עולה על תפקוד הלב לו היה פועל כיחידה אחת בלבד. חלוקת הלב למקטעים עוזרת לרופאים לאבחן את מצבו של הלב. לו היו הרופאים מתייחסים ללב כיחידה אחת לא היה הדבר מאפשר להעריך את בריאות לבם של רצי המרתון.
"הלב אינו מבצע פעלולים – זהו מנגנון הישרדותי חיוני חשוב שמזכיר את החלפת התפקודים שמבצע המוח לאחר אירוע מוחי", הסביר ד"ר Larose. "לרוע המזל הנתונים שמסופקים בגישה המסורתית, עלולים להיות לא אחידים ולהוביל למסקנות מוטעות".

כיצד ניתן לבחון את תפקוד הלב ללא בדיקת MRI

כיום, למעט בדיקה של MRI, שלא סביר לבצע אותה לכל אחד מרצי המרתון, יש רק שיטה מהימנה אחת לבחון את התפקוד של הלב והיא מדידה של צריכת חמצן מרבית – המדידה האולטימטיבית של ההספק האירובי המרבי. מבדק צריכת חמצן מרבית מודד באופן ישיר את צריכת החמצן על-ידי הגוף ומספק מדד מדויק באשר לגבולות הדופק בהם על הרץ להתאמן. המבדק מבוצע בדרך כלל על גבי מסילה נעה או על גבי אופניים נייחים.

לצורך המחקר גייס ד"ר Larose רצים בריאים חובבים. 8-6 שבועות טרם המרתון ומייד לאחריו עברו הרצים סדרת מבדקים מקיפה. המבדקים כללו: מבחני מאמץ, בדיקות דם והדמיית תהודה מגנטית של הלב (MRI).
"ראינו שהרצים שביצעו הכנה פחות טובה למרתון, היו בעלי צריכת חמצן נמוכה יותר, כלומר בעלי קיבולת אירובית פחותה. בהשוואה לרצים שעשו הכנה טובה, הרצים האחרים סבלו מהתייבשות גדולה יותר והלבבות שלהם הפגינו יותר סימני נזק. הרצים שהיו מאומנים פחות, חוו ירידה תפקודית גדולה יותר בשריר הלב, תופעה המשויכת לירידה בזרימת הדם ללב ולרגישות של כל אחד ממקטעי הלב", הוסיף החוקר.

מחברי המחקר מתריעים על כך שעל הרצים החובבים לתת את הדעת לכך שריצת מרתון אינה עניין של מה בכך, במיוחד עבור מי שהריצה אינה מהווה חלק קבוע מאורחות חייו. החוקרים התייחסו בדבריהם לתופעת ה-Marathon Boomers, אותם אנשים שלא רצו מעודם, אבל כבר מסמנים את ריצת המרתון ברשימת הדברים אותם עליהם לעשות – to do list. על הרצים להתאמן כראוי, להקפיד על מאזן נוזלים תקין והחשוב מכול, להתייעץ עם רופאים, פיזיולוגים ומאמנים מקצועיים באשר לדבר הנכון ביותר עבורם.
בדברי הסיכום שלו מציע ד"ר Larose לכל אחד מן הרצים לגשת ולבצע מבדקי מעבדה מקיפים בהם מבדק לצריכת חמצן מרבית במטרה לשלול גורמי סיכון אפשריים. 
 
בלי קיצורי דרך – המלצות לחולמים לרוץ מרתון מאת מולי אפשטיין
בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה חסרת תקדים בהיקפי הפעילות הגופנית של הציבור בישראל. היקפי פעילות גדולים, בין אם בהליכה, בריצה או ברכיבה על אופניים, הם כנראה חלק מעידן התיקון שאנו חווים כעת בעקבות קלקולי העשורים האחרונים של המאה הקודמת.
קשה שלא להתרשם מכמות המשתתפים הרבה באירועי הריצה הרבים שמתקיימים כיום בישראל. כמות האנשים שבוחרים בריצה כפעילות המועדפת עליהם, הולכת וגדלה בהתמדה. אין ספק שמדובר בטרנד אופנתי ששוטף את החברה הישראלית. אולם בצד היקפי הפעילות המרשימים צומחות להן ברקע גם תופעות חריגות שמן הראוי להתריע עליהן.
כוונתי להתלהבות היתר שסוחפת אנשים שזה עתה התוודעו אל עולם הריצה ואני מתכוון להכרזות יומרניות, שלעתים מקבלות גיבוי מצד מאמנים שנסחפים בהתלהבות ובפנטזיות של המתאמן הטירון. לא מעט אנשים מציבים לעצמם מטרה לרוץ מרתון. אין בכך שום פסול בתנאי שהגדרת היעד מגיעה ממקום מקצועי ונכון ולא מתוך גחמה.
ריצת מרתון מהווה אתגר פיזי ונפשי עבור רצים מקצועיים, שלא לדבר על רצים חובבים. העניין הוא שכדי להגיע לרוץ מרתון כראוי דרושה תקופת הכנה ארוכה במהלכה יש לעבור דרך שלבי ביניים. לעתים נדרשות שנים של הכנה במהלכן מתוודע המתאמן לריצה על היבטיה השונים. ריצת מרתון היא לא חלטורה ולכן מומלץ להתייחס למערך ההכנה בהתאם. אחרי הכול מדובר בבריאות שלכם ואם בכוונתכם להמשיך ולעסוק בריצה עוד שנים רבות ולא רק לסמן וי על אירוע נקודתי נתון, כדאי להיוועץ במומחים.
אימוני הריצה צריכים להיבנות באופן הדרגתי תוך התחשבות מלאה במצבו הפיזיולוגי ובמצבו האורתופדי של המתאמן. קיצורי דרך יגרמו, קרוב לוודאי, לפציעות מהן יהיה לרץ המתחיל קשה להתאושש. פציעות הן חלק מתסכל ולעתים אף בלתי נמנע, אולם פציעות שנגרמות בעקבות התנהלות לקויה, הן משהו שניתן להימנע ממנו.
מתאמנים רבים מורידים תכניות אימונים מהאינטרנט – מגוון התכניות עצום, חלקן טובות וחלקן גרועות. תכניות אימונים מוכנות עשויות להיות טובות עבור אנשים מסוימים, אולם הרסניות עבור אנשים אחרים.

אם בריאותכם חשובה לכם ואם אתם מעוניינים לממש את החלום שלכם, מומלץ לכם לפעול על פי ההמלצות הבאות:
• גשו להיבדק – הבדיקות המומלצות הן פרופיל חומצת חלב שמלווה בארגומטריה קלינית או בדיקת צריכת חמצן מרבית
• תכנית אימונים מקצועית – הצטרפו לקבוצת ריצה מקצועית או פנו למאמן אתלטיקה מוסמך על מנת שיכין לכם תכנית אימונים שהולמת את יכולותיכם
• הציבו מטרות ריאליות – אל תבצעו קיצורי דרך ואל תציבו יעד בלתי סביר. זכרו, בחירת יעדי ביניים היא צעד הכרחי. בחירה של יעד לא ריאלי עלולה להסתיים בפציעה או לגרום "לשרפה" מוקדמת
• הקפידו על משקל גוף תקין – פנו לייעוץ תזונתי במטרה ללמוד מהם הרגלי האכילה הנכונים עבורכם
• 
בצעו בדיקות דם תקופתיות.

מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".



תגובות הוסף תגובה
1.מולי יופי של מאמרPHILGYM,com17/11/10
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

עכשיו זה רשמי: אליפות אירופה בהתעמלות אומנותית 2022 תתקיים בישראל

ליגת ה-ISL: בתום יום התחרויות השני, קבוצת הלוס אנג'לס קרנט, יחד עם אנסטסיה גורבנקו, ניצחה את תחרות הדרבי האמריקנית, והעפילה לגמר הליגה שייערך בלאס-ואגס. כל התוצאות באתר איגוד השחייה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה