חפש רק בנושא זה






סופגניות או לא להיות?!

אם כד השמן היה מספיק לערב אחד בלבד, אפשר היה לספוג את הסופגנייה, אולם הנס נמשך כ-8 ימים ובסוף החג אנחנו לא רוצים להיראות כמותה – טיפים מאת עינב גרוסמן, תזונאית ספורט קלינית, המרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין, מכון וינגייט
  02/12/10

חג החנוכה מתקרב ואתו עולים ניחוחות הטיגון מכל עבר... לזכרו של נס כד השמן הקטן אנו לא שוכחים לאכול שפע מאכלים מטוגנים עתירי קלוריות ושומן, כמו סופגניות ולביבות.
הסופגנייה – כשמה כן היא, "ספוגה", ספוג של שמן, הפחמימות בעלות תכונה של ספיגה טובה של שמן. גם הלביבה אינה תמימה – גרד תפוחי האדמה עשיר בעמילן, המגדיל את ספיגת השמן לתוכה.

ממה כדאי להיזהר?
שומן הוא אחד משלושת אבות המזון המרכזיים לצד חלבונים ופחמימות. כידוע, ישנם שומנים טובים ובריאים כמו אבוקדו, שמן זית, שקדים וכו', אשר חיוניים לתפקוד מיטבי של גופנו, וישנם שומנים מזיקים שעלולים לפגוע בתפקוד הגוף, כמו מרגרינה, חמאה וכו', אשר מעלים את הסיכון למחלות סרטן, לב וכלי דם.

חימום ממושך של שמן ומחזור שלו הופכים כל שמן, גם שמן טוב ובריא, לחומר מזיק. החימום הארוך גורם לשינוי במבנה חומצת השומן וליצירת תוצרי חמצון רעילים ומזיקים לגוף הנקראים פרוקסידים, אשר בין היתר מעלים את הסיכון לסרטן ולמחלות לב וכלי דם.

איך נעבור את החג בהנאה ובמינימום נזקים?
• הכינו את מאכלי החג בבית, כך ניתן לשלוט על איכותם – הפחתת כמות הסוכר בבצק הסופגנייה תסייע בהפחתת כמות השמן הנספג לתוכה.
• הוסיפו חלבון (גבינה, ביצה) וירקות (קישוא, דלעת, גזר) ללביבות – כך תקטינו את כמות השמן הנספג בכל לביבה ותפחיתו את כמות הקלוריות בכל מנה.
• טגנו בשמן עמוק – והתחילו את הטיגון רק לאחר שהשמן רתח, הימנעו ממחזור השמן בטיגון.
• הוסיפו גזר לשמן במהלך הטיגון – עשיר באנטיאוקסידנטים המסייעים בנטרול התוצרים המחומצנים המזיקים.
• כמה לאכול? החליטו שאוכלים סופגנייה אחת במהלך החג, אפשר לחלק לחצאים ולרבעים במשך השבוע, בחרו את הסופגנייה שנראית לכם הכי שווה והסתפקו בה.
• טיפ ללביבות דלות בשומן – את הבלילה אפשר להכניס לתבנית שקעים ולאפות בתנור במקום לטגן, בסיום ניתן לפזר למעלה מעט אבקת סוכר.

ולסיום, בל נשכח! השמן נועד מלכתחילה להדלקת המנורה ולא למאכל... תיהנו מאווירת החג והבילוי עם המשפחה והחברים, הם ממלאים לא פחות!

עינב גרוסמן – תזונאית ספורט קלינית, המרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין, מכון וינגייט.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
נבחרות ישראל בג'ודו, גברים ונשים, מארחות במכון וינגייט, מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות 20 נבחרות מובילות מרחבי העולם

מדליית זהב לאורי ששון (100+ק"ג) בגרנד פרי ת"א

מדליית זהב לפיטר פלצ'יק (100 ק"ג) בגרנד פרי ת"א

מדליית ארד לטל פליקר (66 ק"ג) בגרנד פרי ת"א. ברוך שמאילוב (66 ק"ג) סיים חמישי

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט