חפש רק בנושא זה






מתי די? מניעת פציעות בריצה

רצים שממשיכים לרוץ כאשר הם סחוטים ומותשים, משנים באופן בלתי מודע את סגנון הריצה שלהם ובכך מגדילים את סיכוייהם להיפצע – כך עולה ממחקר שנערך במחלקה לפיזיותרפיה באוניברסיטת אינדיאנה שבארה"ב, מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  12/12/10

מולי אפשטיין  מנהל פורום "חיים וספורט"

המחקר מצא שבסיומה של כל ריצת אימון, במקביל לעלייה בעייפות, הרצים נוטים להפגין סגנון ריצה שונה שמתאפיין בהגברת התנועה במפרקי הירך, בברך ובקרסול.
"המחקר שלנו הראה שבסיומה של ריצה רגילה, כאשר הרצים כבר עייפים, חל שינוי במכניקה של הריצה. כאשר אתה עייף ואתה ממשיך לרוץ אתה מגדיל באופן משמעותי את הסיכוי שלך להיפצע. בזמן עייפות קשה יותר לשלוט על טווחי התנועה", הסביר Tracy Dierks, חבר בצוות המחקר. טווחי תנועה מופרזים במפרקים קשורים בדרך כלל לפציעות כתוצאה משימוש יתר. טווח התנועה העודף גורם למעמסה רבה יותר על השרירים, על הגידים ועל הרצועות מה שמקשה עליהם לטפל כיאות במתח ובכוחות המופעלים עליהם במהלך הריצה.

הפציעות האופייניות לרצים כתוצאה משימוש יתר:
תסמונת הכאב בפיקת הברך, תסמונת רצועת כסל-שוקה בברך (ITB syndrome) ודלקת של רקמה החיבור בכף הרגל – "דורבן" בעגה הרחבה או plantar fasciitis בשפה המקצועית. המחקר -"The effects of running in an exerted state on lower extremity kinematics and joint timing" התפרסם בחודש שעבר בעיתון המקצועי Journal of Biomechanics.

תיאור המחקר
במחקר השתתפו 20 רצים חובבים בגילאי 45-18. כל המשתתפים במחקר לא סבלו מפציעות. הרצים לא השתמשו במדרסים וכל אחד מהם רץ לפחות 16 ק"מ בשבוע. הנבדקים רצו עם נעלי ריצה ניטרליות ולכל אחד מהם הוצמדו סמנים (מרקרים) על האגן ולאורך הרגל כולה עד למפרק הקרסול.
הרצים רצו על גבי מסילה נעה עד להגעה ל-85% מהדופק המרבי או עד לדרגת מאמץ 17 מתוך 20 בסולם המאמצים הסובייקטיבי של בורג:  RPE – Rate of Perceived Exertion. בסיום הריצה דיווחו הרצים על RPE של לפחות 15. על סמך מחקרים שונים דרגת מאמץ של 15-13 בסולם של BORG מצביעה על עייפות.
לדברי החוקרים השינויים לאורך הרגל היו עדינים, אך בצדה האחורי של הרגל הודגמה קריסה מוחלטת של המכניקה.

שימוש בסולם העייפות הסובייקטיבי של BORG למניעת פציעות
רצים, מאמנים ומדענים מתחבטים רבות בשאלה מתי על הרצים לחדול לרוץ על מנת למנוע פציעה. במרבית המקרים ההחלטה היא של הרץ משום שרק הוא יכול להרגיש מה מתרחש בגופו. לדברי החוקרים השימוש בסולם הסובייקטיבי של BORG יכול לשמש כלי מעשי להערכת מצב העייפות. לדבריהם RPE של 17-15 מעיד על כך שהרץ הגיע לדרגת עייפות כזו שתגרום למכניקת הריצה שלו להשתנות באופן בלתי רצוי.

מקור 

מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".
 




תגובות הוסף תגובה
1.נזקי בריאות אצל רציםעדה23/04/11
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט