חפש רק בנושא זה






ויטמין D, שמש וסבון

איך תשמרו על רמות נאותות של ויטמין D? אלו תופעות פיזיות מראות על חסר? ולמה חשוב לשמור על מדדים תקינים שלו ובמיוחד לספורטאים? מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במרכז וינגייט לבריאות ולרפואה משלימה
  02/01/11

מנהלת פורום נטורופתיה

נהגנו לחשוב שהשמש הישראלית עם קרניה האולטרה סגוליות "מכסה" אותנו בוויטמין D, אולם מחקרים הראו שדווקא אנשים באזור אגן הים התיכון סובלים ממחסור לעומת אנשים מארצות הצפון הקרות. יש לכך סיבות מגוונות ודי לציין שתיים מהן: הראשונה, אנחנו נוהגים להסתתר מפגעי השמש באמצעות מסנני קרינה, לבוש ארוך, כובעים וכיו"ב. לעומתנו, אנשים המתגוררים בארצות קרות רואים בשמש ברכה וחושפים גופם בהתלהבות לכל קרן שמופיעה. השנייה, שטיפת העור באופן יסודי מדי בסבון, ובמיוחד עם Ph גבוה מ-5.5 עלולה לפגוע ביכולת הגוף לסנתז ויטמין D.

בעבר רופאים לא התייחסו אל ויטמין D כערך ראוי למדידה לצורך בדיקת בריאות האדם, אבל כיום בעקבות מחקרים מדעיים רבים, קיימת המלצה לבדוק את רמתו.
המינון המומלץ למבוגרים הוא IU400 ליום (שוווה ערך ל 10 מק"ג).

בימי החורף, הגם שגנרל חורף מאוד צנוע השנה, כדאי לחשוף את הגוף לשמש במשך כ-10 דקות ליום. בפרט אלו העובדים במקומות סגורים, מגדלי ההי טק או מפעלי החולצה הכחולה, מומלץ להשתמש בסבון טבעי, להמעיט בבישום מלאכותי ולא לשפשף את העור יתר על המידה. השמנוניות באה להגן על הבריאות ואין צורך למרקה מהעור.

למה ויטמין D?
• ויטמין D משפר ספיגת מינרלים כגון זרחן, סידן ומגנזיום, לכן חשוב לפעילות תקינה של מערכת העיכול ונוטל חלק בהטמעת מינרלים בעצמות. אנשים העוסקים בספורט ובפרט אלו המאבדים זיעה רבה ובאמצעותה גם מינרלים, חייבים לשמור על רמה טובה של ויטמין D.
• מחקרים הראו שוויטמין D בצורתו בגוף (25 הידרוקסיויטמין) מצמצם את התחלואה והתמותה מסרטן. מחקר שנערך בארה"ב בהשתתפות 16,818 איש בני 17 ומעלה במשך השנים 1994-1988 ועד שנת 2000, סוכם הסיכון היחסי לחלות בסרטן לסוגיו ובהתאמה לרמות ויטמין D שבסרום, עם התפלגות אתנית, מין, גיל וכמות הרטינול בסרום, וכן נבדק ההקשר העונתי (חורף/קיץ). בסיכום 146,578 שנות חיי אדם נמצאו ש-536 נפטרו מסרטן, ביחס הפוך לרמת ויטמין D בסרום, כאשר אצל אלו שרמת ויטמינים D בסרום הייתה 80 ויותר ננומול לליטר, הסיכון לתמותה מסרטן המעי הגס הייתה נמוכה ב-72% יחסית לזה שהיה אצל אלו שרמת ויטמין D אצלם בסרום הייתה 50 ננומול ופחות. מחקר זה יכול ללמד על חשיבות ויטמין D למניעת תמותה מסרטן המעי הגס. לעיון נוסף Moss RW.Twisting the record of vitamin D. Townsend Letter –April 2008, 47-49.


כדאי לשים לב לתופעות פיזיות היכולות להראות על חסר בוויטמין D:
סחרחורות, עצירות, הקאות, תשישות, בחילות, חוסר תיאבון, רמות סידן גבוהות בדם ואפילו יתר לחץ דם ואי ספיקת כליות.
צמחונים, אפילפטים ואנשים בגיל השלישי, חשופים יותר לחוסר בוויטמין D.

כיצד ניתן להעשיר את התזונה בוויטמין D?
ויטמין D מצוי בשמני דגים, בכבד עוף ובקר, בחלמון ביצה, בשומן חלב, בנבטים שגדלו בשמש, בפטריות ובזרעי חמניות.
כבד – מומלץ לצרוך כבד אורגני.
חלמון – מומלץ לצרוך ביצה אורגנית כאשר החלמון נותר רך, כלומר "ביצה עין", ביצה עלומה, ביצה רתוחה במשך 3 דקות. כך נשמרת תכונת הוויטמינים שבחלמון והשומנים שבביצה אינם מתחממים יתר על המידה.

מתכון לביצה עלומה
מלאו סיר קטן במים והרתיחו ביחד עם חצי כפית מלח ים אטלנטי.
פתחו לתוך המים הרותחים ביצה אורגנית ובשלו ללא מכסה, במים רותחים במשך כ-3 דקות עד אשר החלבון מתקשה סביב החלמון. להוציא בכף מחוררת ולהניח על טוסט מלחם מקמח מלא.
אפשר להגיש עם סלט נבטים וטחינה להעצמת כמות המינרלים.
זו יכולה להיות ארוחת בוקר בינונית שלאחר אימון גופני מתון. באימון עצים כמובן שראוי להוסיף חלבון ומינרלים.

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D, R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית.

צילום: תמונה חופשית לשימוש, ויקיפדיה 
 



תגובות הוסף תגובה
1.ערך הויטמין (לת)amit05/01/11
2.חשוב מועיל,מעניין תודה (לת)רות יואל06/01/11
3.מאד מעניין תודה (לת)יובל08/01/11
4.כתבה מעולה.והסבר מאלף למה אני סובל מויטמין די נמוך.. (לת)מאיר09/01/11
הוועד האולימפי הבין-לאומי החליט: המשחקים האולימפיים בטוקיו שיועדו ליולי 2020 נדחו לקיץ 2021

אתכם גם בימי קורונה: ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים יוצאות לדרך

נבחרת התעמלות המכשירים עם ארטיום דולגופיאט, ממשיכה לקיים את אימוניה במכון, בכפוף להנחיות משרד הבריאות

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט