חפש רק בנושא זה






מתכון למניעת סוכרת

"אם תקפידו לצעוד 3,000 צעדים ביום, 5 ימים בשבוע, הסיכויים שלכם לפתח סוכרת ולצבור משקל עודף ירדו באופן משמעותי", כך טוענים חוקרים מאוסטרליה במחקר שהתפרסם לאחרונה ב-British Medical Journal – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  23/01/11

 מולי אפשטיין - מנהל פורום "חיים וספורט"

"הגדלה הדרגתית של מספר הצעדים במשך 5 שנים מ-3,000 ל-10,000 צעדים ביום תזניק את התועלות הבריאותיות לשחקים", לדברי החוקרים מדובר במחקר ראשון מסוגו שמעריך את השפעת ספירת הצעדים היומית על הרגישות של האינסולין.


מה מחדש המחקר?
מחקרים קודמים הדגימו כיצד פעילות גופנית מפחיתה את התנגודת לאינסולין וכיצד היא מקטינה את ערכי ה-BMI (מדד מסת הגוף) – שני מחוונים (אינדיקטורים) לסוכרת מסוג II. עם זאת, אף לא אחד מן המחקרים הראה באופן ברור כיצד תוספת קבועה של מספר צעדים נתון לפעילות הגופנית היומית יכולה לשפר באופן משמעותי את הסיכוי להישאר במשקל גוף תקין ולא לפתח סוכרת.
מרבית המומחים ממליצים לאנשים לצעוד 10,000 צעדים מדי יום. עם זאת, צעידה של 3,000 צעדים ביום במשך 5 ימים בשבוע מספקת אף היא את התוצאות. מסתבר שאין צורך להתחיל "במספר הקסם" של 10,000 צעדים ביום אלא ניתן להגיע לכך באופן הדרגתי במשך 5 שנים.

קבוצת חוקרים מ- Murdoch Children's Research Instituteבמלבורן שבאוסטרליה אספה נתונים מ-592 נבדקים מבוגרים בגיל העמידה. כל הנבדקים היו חלק ממחקר לאומי שמדד את שיעורי הסוכרת ברחבי אוסטרליה בין השנים 2005-2000.
הנבדקים עברו בדיקות רפואיות מקיפות ולאחר מכן מילאו שאלון ששיקף את הרגלי האכילה שלהם ואת אורח חייהם. כל אחד מן הנבדקים קיבל פדומטר והסבר כיצד להשתמש בו.
פדומטר או בשמו האחר "מונה צעדים", הוא מכשיר אלקטרוני נייד שסופר את מספר הצעדים אותם מבצע האדם במהלך היום. המכשיר מוצמד לחגורת המותניים, בחלקה העליון של הירך, ומזהה את התנועה שנעשית במפרק הירך. המכשיר מוצמד בדרך כלל לחגורת המכנסיים והוא נשאר במצב פעיל לאורך כל היום. בסיומו של היום ניתן לראות את מספר הצעדים שביצע האדם במהלך היום כולו.
לאחר 5 שנים זומנו הנבדקים למעקב השוואתי. החוקרים לקחו בחשבון גורמים נוספים שקשורים לאורח החיים, כמו עישון וצריכת אלכוהול.

ממצאי המחקר
החוקרים מצאו כי הנבדקים שביצעו את מספר הצעדים הגבוה ביותר מדי יום במשך 5 שנים, היו באופן כללי בעלי BMI נמוך יותר, יחס נמוך יותר בין היקף המותניים ובין היקף הירכיים ובעלי רגישות מעולה לאינסולין וזאת בהשוואה לנבדקים שצעדו מספר נמוך של צעדים מדי יום – ללא קשר לצריכה הקלורית היומית שלהם. החוקרים ציינו שהנבדקים שהיו פעילים יותר, נהנו מהיתרונות הנ"ל יותר בזכות ההפחתה במסת השומן במהלך 5 השנים.
החוקרים ציינו שאנשים בעלי אורח חיים יושבני (Sedentary) שהגדילו בהדרגה את מספר הצעדים היומי ל-10,000 צעדים, שילשו את השיפור ברגישות לאינסולין בהשוואה לאלה שהצליחו להגיע ל-3,000 ביום, 5 ימים בשבוע, בסיומן של 5 השנים.
חשוב לזכור שגם לצעידה של 3,000 צעדים מדי יום ישנם יתרונות, בוודאי בהשוואה לאנשים שנשארים בלתי פעילים כלל.

בדברי הסיכום שלהם כותבים החוקרים: "ממצאים אלה מאששים את התרומה הבלתי תלויה של ספירת צעדים יומית ואת השפעתה על מדד מסת הגוף, על היחס מותניים-ירכיים ועל הרגישות לאינסולין. הממצאים מספקים תמיכה נוספת לקידום רמות גבוהות יותר של פעילות גופנית בקרב אנשים בגיל העמידה".

נתוני החברה האמריקאית לסוכרת:
• 18 מיליון אמריקאים מאובחנים כבעלי סוכרת
• 5.7 מיליון אמריקאים סובלים מסוכרת, אולם אינם יודעים על כך (סוכרת בלתי מאובחנת)
• 57 מיליון אמריקאים נמצאים במסלול קדם-סוכרתי
• 186,300 צעירים בארה"ב מתחת לגיל 20 מאובחנים כבעלי סוכרת
• 2 מיליון בני נוער בארה"ב נמצאים במסלול קדם-סוכרתי
• 10.7% אמריקאים מעל גיל 20 מאובחנים כבעלי סוכרת
• 11.2% מהגברים האמריקאים מאובחנים כבעלי סוכרת
• 10.2% מהנשים האמריקאיות מאובחנות כבעלות סוכרת

סוכרת מסוג I, סוכרת מסוג II – מה ההבדל?
סוכרת מסוג I היא מחלה אוטואימונית בה הגוף הורס את תאי בתא המצויים בלבלב. תאי בתא הם האחראים על ייצור האינסולין. אדם בעל סוכרת מסוג II אינו מייצר מספיק אינסולין או שהוא סובל 'מתנגודת לאינסולין' המאופיינת בפעילות בלתי תקינה של האינסולין. סוכרת מסוג I היא בלתי נמנעת והיא אינה נגרמת כתוצאה מאורח חיים לקוי. סוכרת מסוגII נגרמת בדרך כלל כתוצאה מעודף משקל ומאורח חיים בלתי פעיל.

מקור

מולי אפשטייןפיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".

לכניסה לפורום "חיים וספורט"

 
צילום: אבי שי

 

 



תגובות הוסף תגובה
1.אולי אפשר לדעת על כמה ק"מ מדבריםאילן27/01/11
2.ספרתי....הצועדת02/02/11
אליפות העולם בהתעמלות אומנותית בבאקו יצאה לדרך: בהצלחה ללינוי אשרם, ניקול זליקמן, יוליאנה טלגינה וניקול וורנקוב

אליפות ישראל בטיפוס הובלה: נמרוד מרכוס אלוף ישראל לבוגרים. יובל שמלא סיים במקום השני, אלכס חזנוב במקום השלישי. בנשים - נועה שירן אלופת ישראל

מדליית כסף לארטיום דולגופיאט בתרגיל הקרקע ב"גביע האתגר" בפריז

שי קקון (הפועל שדות ים) ומאור בן הרוש (הפועל נהריה) אלופי ישראל בסירת לייזר אולימפית

מדליית כסף ושיא ישראל למארק מיליאר (איל"ן חיפה) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:33:83 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

נבחרת הבייסבול של ישראל הפסידה 7:6 לנבחרת איטליה ותתמודד על מדליית הארד באליפות אירופה

מדליית ארד לעמי דדאון (איל"ן חיפה) ב-200 מ' חתירה בתוצאה 2:59:55 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

שיא ישראל, מדליית כסף וקריטריון לטוקיו לעמי דדאון ב-150 מ' מ.א בתוצאה 2:31:17 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית

שיא עולם, מדליית זהב וקריטריון לטוקיו למארק מליאר ב-400 מ' חופשי בתוצאה 4:33:64 ד' באליפות העולם לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל בכדורמים נשים עד גיל 17 סיימה במקום ה-10 באליפות אירופה

גולשת הגלים, ענת לליאור, קבעה את הקריטריון האולימפי לאולימפיאדת טוקיו 2020, בה ישתתף לראשונה ענף גלישת הגלים