חפש רק בנושא זה






תזונה טבעית – כלי הישרדות בעולם המודרני

"טעימות" מעקרונות התזונה הטבעית שניתן ליישם בחיי היומיום המודרניים – מהו מזון בריא, מה תכליתו ו-10 כללי זהב לשמירה על יעילותה של מערכת הפינוי, מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט
  27/04/11

מנהלת פורום נטורופתיה

רבים מבלבלים "תזונה טבעית", עם צמחונות, טבעונות וכיו"ב גישות תזונתיות קפדניות (חלקן קיצוניות), המחייבות את האדם להתאים עצמו לכללי תזונה ספציפיים, שלעתים אינם מתאימים לחיי היומיום המודרניים. אין בכוונתי לצאת נגד גישות תזונתיות קפדניות מאחר ויש בהן תועלת במקרים רבים. הזנה קפדנית המותאמת למצבי חיים ספציפיים, יכולה לבוא לעתים כ"סכין מנתחים מהטבע" ולהביא מזור היכן שהוא דרוש. יש אנשים שמתאים להם לסגל אורח חיים קפדני כחלק מחיי היומיום ויש כאלו ש"בורחים" מכל מה שבריא או טבעי או דורש כניסה למטבח.
במאמר זה ברצוני להביא את העקרונות היומיומיים של הגישה הטבעית לתזונה, הגישה ההוליסטית, כפי שהיא נלמדת במכון וינגייט במגמת הנטורופתיה, כחלק מאורח חיים לבריאות הגוף והנפש.

הגישה ההוליסטית בתזונה טבעית עומדת על שלושה עקרונות: הזנה, ספיגה פינוי
מבחן התוצאה הוא מבחן ההרגשה האישית הכוללת מספר פרמטרים, ביניהם הרגשה של חיוניות, שמחה ויצירתיות.
כל אדם יכול לסמן לעצמו היכן הוא נמצא בסולם הבריאות, מ-1 עד 10, כאשר דרגה ראשונה היא הנמוכה ביותר ודרגה 10 היא הטובה ביותר.
המשפט הידוע "אתה מה שהינך אוכל", הנו רק חצי מהאמת כולה. בעולם ההוליסטי יש לו חצי שמשלים אותו, "אתה גם מה שאוכל אותך".
בנטורופתיה אנחנו מתייחסים גם לכל מה שמזין אותנו, נספג לתוכנו ומצטבר – מזון נפשי (מנטלי) ופיזי.
כאן אתייחס בעיקר למזון הפיזי. הנוטריאנטים שאנו זקוקים להם כדי להרגיש טוב.

צמחי מרפא אפשר לגדל בבית, בחצר, באדנית החלון או המרפסת
על מנת להבין את מושג ההזנה יש צורך ללמוד את המזונות הבריאים – המבריאים: סוגי הירקות, העלים, הפירות, השומנים והשמנים, אגוזים וזרעים, חלבונים מהחי והצומח והתרומה של כל אחד מהם לגוף. הלימוד נותן לנו כלים מצוינים להישרדות בעולם המודרני.
תפריט בריא אמור לכלול מזון מגוון, טעים, עשיר בוויטמינים ובמינרלים, חי, מלא וטרי. אין הכוונה לעמוד ימים שלמים במטבח כדי לשטוף, לקצוץ, לבשל ולטרוח כדי להגיש מדי ארוחה מזון חי. הכוונה היא גם ללמוד לבשל בריא ויעיל, בישול קצר המשתלב עם החיים המודרניים העמוסים. לכן לימודי תזונה טבעית כוללים גם לימוד בישול בריא.
התזונה הבריאה והטבעית משלבת צמחי מרפא שאפשר לגדלם בבית, בחצר, באדנית החלון או המרפסת כך שבהישג יד ניתן להזין את הגוף בצמחים אנטיביוטיים, אנטיספטיים, נוגדי דלקת, משפרי ריכוז וכיו"ב חומרים פעילים המתאימים לעונות השנה, למשל מרווה, טימין, רוזמרין, נענע, לבנדר.

הזנה משמעותה תשומת לב לכמויות. "הרבה בריא " – אינו בריא. הגוף אמור לפנות בנוחות את המיותר והעמסת בריא – מעמיסה על הגוף ואינה תורמת למטבוליזם נוח.
הרגשת נוחות היא המפתח לחיוניות. חלק מלימודי התזונה הטבעית עוסק בשאלה מתי להפסיק לאכול ואיך מבדילים בין רעב ובין תיאבון?

מערכת העיכול – ספיגה ופינוי
ספיגה טובה – הכרחית לבריאות תקינה. מזונות על אורגניים שאינם נספגים בגלל מערכת עיכול עצלה או לא תקינה, לא יתרמו לבריאות אלא יצאו כלעומת שבאו או יצטברו בגוף ויהפכו לרעלים.
ספיגה טובה נוצרת ע"י הזנה ייעודית של מערכת העיכול בפרט במזונות פרביוטיים המכילים סיבית תזונתיים ונוטריאנטים נוספים.
מצבי חוסר של ויטמין B12 או ויטמין D או ויטמינים אחרים או של מינרלים – נובעים מספיגה לקויה וממטבוליזם לקוי.
פינוי – חיוניות ובריאות הולכות יד ביד עם פינוי ראוי. הגוף נועד לסלק את כל החומרים שאינם דרושים לו דרך מערכות הפינוי, למשל עור (הזעה), שתן, עיכול, ריאות. התזונה הטבעית מיועדת לשמירה על תפקוד יעיל וטוב של מערכות הפינוי. חומרים שנשארים בגוף ואינם דרושים לו נאגרים ברקמות וממתינים כמו חומר נפץ לאירוע שיוציא הכול החוצה. אירוע כזה יכול להיות משבר רגשי, תאונה, הרזייה קיצונית ועוד.

מומלץ לשמר על 10 כללי זהב לשמירה על יעילותה של מערכת הפינוי:
נוזלים – מים, מים ועוד מים. 3-2 ליטר ליום או יותר, בהתאם לפעילות הגופנית ולמזג האוויר.
אינזימי עיכול – באמצעות תזונה טרייה וטבעית, ירקות, פירות.
מזונות פרביוטיים – סיבים תזונתיים, כרוב כבוש, יוגורט איכותי ועוד.
נשימה ואוורור – לדאוג לכך שהעור יבוא במגע עם האוויר, נשימה טובה, אוויר צח (גם אוויר עירוני).
אמבטיות שמש – 15-10 דקות ליום בשמש חשובות ליצירת ויטמין D, ראייה טובה ושמחת חיים.
פעילות גופנית מתונה – לפחות 30 דקות הליכה נוחה מדי יום. רצוי לשלב התעמלות מתונה ותרגילי יציבה.
אוורור רגשי ומנטלי – לפנות רגשות ומחשבות מרעילות. תזונה בריאה מסייעת לפנות את מחסני הנפש.
תזונה טבעית ומבריאה, מגוונת, עונתית וטרייה.
שומנים איכותיים:
שמנים בכבישה קרה, אגוזים, זרעים.
טבע – יציאה של לפחות פעם בשבוע לטבע מלווה בפעילות גופנית מתונה: טיול, שחייה, התעמלות, משחקי כדור.

הזמנה לקורס תזונה טבעית בנימה אישית... לפרטים על הקורס ולהרשמה הקליקו כאן

ימי תחילת האביב הם הימים המתאימים לשינוי, להגברת החיוניות ולצמיחה. הטבע מדבר אלינו בפרחים ובחיוניות ומזמין אותנו לחוויה האביבית של שינוי תזונתי והבראה. האג'נדה של מכון וינגייט "נפש בריאה בגוף בריא", הביאה אותנו לפתוח את הקורס בתזונה טבעית גם לקהל הרחב. הקורס נלמד ברמה אקדמית כחלק מלימודי הנטורופתיה במכון וינגייט ומקנה את הידע בבריאות טבעית לכל מי שבריאותו חשובה לו. תכנית הלימודים כוללת ידע תיאורטי חשוב על רכיבי התזונה הטבעית, סדנאות בישול, הדרכה לשימוש בכלי בישול, בתבלינים וכיו"ב אמצעים להכנת מזון בריא.

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית. 
 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט