חפש רק בנושא זה






שינה, בריאות ומה שביניהן

האם אתם סבורים ששינה היא בזבוז זמן? מחקרים רבים מצאו קשר בין חוסר שינה ובין מחלות, השמנה וחוסר תפקוד – מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט, עם טיפים למנוחה נכונה ותשובות לשאלות כמו כמה לישון? האם להקשיב לגוף או לחנך אותו לשעות שינה?
  04/05/11

מנהלת פורום נטורופתיה

"מספיקות לי 4 שעות שינה ביממה", "אני יכול לישון 12 שעות רצוף", "אין לי זמן לישון" "הילדים לא נותנים לי לישון", "אני ישן מצוין, אבל קם עייף" – אלו כמה משפטים נפוצים שאנשים מייחסים לשינה שלהם.
נושא השינה מרתק את עולם המדע, השירה והפולקלור והשאלה הנשאלת היא מה הנכון, מה הטווח המתאים לבריאות טובה,  האם שינה היא עניין אינדיבידואלי או שכדאי להתרגל לנורמה מסוימת?

אז והיום...
הרופאים הטבעיים בעת העתיקה הבינו שהשעון הביולוגי של האדם עובד לפי מקצב היקום. הרופא הטבעי הבין באסטרונומיה, בפילוסופיה, ברפואה ובמדע ויכול היה לתת הנחיות הוליסטיות הרואות את מקצב האדם בסינרגיה עם מקצב היקום. הרפואה העתיקה מיפתה את פעילות אברי הגוף לשעון השמש, כדי לשפר את העבודה הסינרגטית במערכות הגוף, הנפש וה-mind.

החיים המודרניים די מבלבלים – ההבחנה בין אור לחושך, מנוחה וערות, פעילות ושקט הם תוצאה של אלמנטים שאינם נובעים מהטבע: שעות עבודה ארוכות, תאורה מלאכותית, בילויי לילה, אכילת לילה, זמינות של מזון, אינטרנט וכיו"ב – 24 שעות שאין להן התחלה, אמצע וסוף.
האדם המודרני מתקשה בד"כ להקשיב לצרכים האישיים, הפיזיים, הרגשיים והרוחניים, זרם החיים לוקח למחוזות אחרים ודרושה עזרה חיצונית, הוליסטית, להביא את הדברים למצבם הטבעי, המאוזן.

למה צריך לישון?
נקודת המוצא ברפואה הטבעית היא ששינה אינה בזבוז זמן. בשינה האדם ממשיך עם תהליכים מטבוליים, רגשיים ורוחניים המאפשרים את צמיחתו ובריאותו.
מחקרים מראים ששינה לא מספקת גורמת לשורה של בעיות מטבוליות ופסיכולוגיות:
• החלשת המערכת החיסונית
• תהליכי הרזייה –  מחקרים מראים ששינה של 8.5 שעות בלילה העלתה את שיעור ההרזיה ב-55% לעומת אלו שישנו 5.5 שעות, כאשר התפריט והפעילות הגופנית היו זהים.
• הרגשת רעב – שינה מספקת גורמת להפחתת הרגשת רעב בזכות ניצול גלוקוז ושומנים ומטאבוליזם של אנרגיה. שינה בלתי מספקת גורמת לשחרור מוגבר של לפטין וגרלין – הורמונים  הקשורים לרעב. חוסר בשינה גורר תשוקה למתוק כדי לשמר את ערנות המוח בשעות הערות
• השמנה בטנית – נצפתה עלייה של 33% בהשמנה בטנית אצל אלו שישנו 7 שעות לעומת אלו שישנו 8 שעות. השמנה ובפרט השמנה בטנית אלו מצבים מסוכנים לבריאות הגוררים מחלות לב וכלי דם
• שינה מספקת משפרת את הזיכרון ואת יכולת הלמידה

כמה לישון?
האם להקשיב לגוף או לחנך אותו לשעות שינה? מהי הקשבת אמת לגוף?
האם אנחנו מקשיבים לגוף או לקולות החיצוניים שמושכים לשעות ערות נוספות: עבודה, קריאה, בילויים וכיו"ב.
כדאי לשאול את השאלות האלו בתהליכים מדיטטיביים כדי לקבל תשובות אמת. אני יכולה להמליץ להעלות את המחשבות האלו גם בזמן פעילות גופנית, הליכה או ריצה, לאחר כחצי שעה של פעילות גופנית "אוטומטית", רוח האדם מתפנה לקבל מידע חדש. מומלץ להקשיב למידע, לרעיונות ולמחשבות המעניינות שמגיעות ולרשום את הדברים מייד בסיום הפעילות.

הטיפים:
• שינה אופטימלית של אדם מבוגר היא בין 7 ל-8 שעות ליממה, בהתאם לפעילות הגופנית והמנטלית. לעתים דרושה גם מנוחת צהריים של חצי שעה עד שעה.
• חשוב ללכת לישון לפני השעה 23:00 מאחר והתאוששות בלוטת האדרנל מתרחשת בין השעה 23:00 לשעה 1:00.
• כדי לתרגל את הגוף לישון שעות ראויות מומלץ להפחית פעילות מעוררת לקראת שעות השינה ולתת לגוף ולנפש להיכנס אל הלילה בנחת.
• מומלץ לכלול חלבונים בארוחת הערב כדי לספק טריפטופן לגוף: גבינת קוטג', ביצה, דג וללוות את החלבון בירקות. הטריפטופן הוא חומר מוצא למלטונין – ההורמון האחראי על השינה.
• חליטות מומלצות בצמחים טריים או יבשים: לבנדר, קמומיל, מליסה, פסיפלורה.
• מומלץ לאורר היטב את חדר השינה, להוציא ממנו את הטלוויזיה והמחשב וערמות הספרים והעיתונים, לצבוע את הקירות בגוונים מרגיעים כמו לבנדר, פנינה ולדאוג לזרימה אנרגטית טובה בחדר.  

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית. 
  



תגובות הוסף תגובה
1.אנשים לא יושנים מספיק !יונתן19/08/13
הוועד האולימפי הבין-לאומי החליט: המשחקים האולימפיים בטוקיו שיועדו ליולי 2020 נדחו לקיץ 2021

אתכם גם בימי קורונה: ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים יוצאות לדרך

נבחרת התעמלות המכשירים עם ארטיום דולגופיאט, ממשיכה לקיים את אימוניה במכון, בכפוף להנחיות משרד הבריאות

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט