חפש רק בנושא זה






חיים בהווה

איך נביא את עצמנו להיות כאן ועכשיו? הצעה לתרגול נוכחות שיוציא אתכם מ"הסרטים" של מה היה אתמול ומה יהיה מחר, מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט
  15/05/11

מנהלת פורום נטורופתיה

להיות נוכח בכל רגע ורגע של החיים משמעותו לחיות במלוא החושים. במציאות המודרנית זו אינה מלאכה קלה בשל ריבוי מסיחי דעת וכדי להגיע לתוצאות טובות, כמו בכל עניין אחר, צריך להתאמן.
אחת ה"בריחות" מהכאן ועכשיו הוא הביטוי הכל-כך ישראלי: "אחרי החגים". הכוונה היא בד"כ שיש משהו שמחכה בעתיד, אחר כך, שכנראה יהיה יותר טוב ויותר מוצלח מעכשיו או ממה שהיה ויש חלום להגיע אליו במימוש טוב יותר של הפוטנציאל האישי. כשאומרים "הייתי רוצה", המשמעות האמיתית היא ש"אני לא רוצה עכשיו", הלב רוצה והמחשבה היא של "אחרי החגים".

מה קורה כשעסוקים בעתיד?
נניח שעולה המחשבה של "אחרי החגים" אתחיל ללמוד למבחן, אתחיל דיאטה, אתחיל הליכות יומיומיות, אתחיל לתכנן את טיול הקיץ וכיו"ב מחשבות של תכנון – אין רע בכך, אבל לעתים למחשבות של תכנון מתלוות מחשבות של דאגה ורגשות אשם, למשל:
למה לא עשיתי הליכות כל החגים? יכולתי ללכת, מזג האוויר היה נפלא, "אני לא בסדר" "מניין תבוא המוטיבציה עכשיו?" מה אעשה?" אלו הן מחשבות שמחדירות חרדה ופחד למציאות וכאשר אנחנו לא עושים פעולה מתקנת, הגוף עושה אותה בצורה של מחלות. לעתים הגוף מדבר במחלות קלות כמו הצטננות, גירוד, צרבת ולעתים כאשר המחשבות האלה חוזרות באופן קבוע, הגוף ידבר בצורה עמוקה יותר: ברונכיטיס, אקזמה, פסוריאזיס, הפרעות עיכול ואף חמור מכך.

התבוננות כהליך ריפוי וככלי טיפולי
התרגול בהתבוננות ובהקשבה מאפשר להבין את סוד החיים – לסמוך על הדברים כפי שהם ולסמוך על החיים כפי שהם. מכאן יבוא השינוי שהנפש רוצה, מתוך Mind בהיר.
אחת השיטות להגיע ל- Mind בהיר היא התרגול של הכאן ועכשיו. יש שיטות שמכנות את המצב של Mind  כ"הארה" ויש דימויים אחרים. אנחנו במכון וינגייט במגמה לנטורופתיה קוראים לזה – כאן ועכשיו.
השיטה לקוחה מהרפואה הטבעית העתיקה וידועה הן במקורות היהדות והן באסלם, בנצרות, בבודהיזם ואצל האינדיאנים. התרגול מאפשר ל-Mind להגיע להבנה שהנפש עושה את מה שהיא צריכה לעשות כדי להתפתח.
גם מה שנראה בשכל כטעות: לאכול את המזון הלא נכון, ללמוד מקצוע לא מתאים, להינשא לאדם הלא נכון, לפספס הזדמנויות חיים, לשתות יותר מדי, ליטול סמים, להתחבר לאנשים הלא נכונים וכיו"ב מחשבות וניתוחים הגיוניים של ה-Mind, בסופו של דבר כל פעולה וכל החלטה היא החלטה נכונה של הנפש בנקודת זמן מסוימת. השינוי יבוא מתוך התבוננות, ללא שיפוט.

חלק אינטגרלי מלימודי הנטורופתיה במכון וינגייט הוא תרגול התבוננות. מטפל מיומן וטוב בנטורופתיה – לא די שידע, מהשכל, את תורת הצמחים, התזונה הטבעית והרפואות מהטבע אלא הוא חייב להתאמן בהקשבה פנימית וחיצונית. בהיעדר הקשבה אי אפשר לתת את השירות הנכון לאנשים שזקוקים לו.

מהו תרגול נוכחות ואיך מבצעים אותו?
תרגול נוכחות הוא עניין פשוט של התבוננות שמסייעת להבנת העצמי. ניתן לעשותו בישיבה, בהליכה, תוך כדי למידה, תוך כדי פעולה ספורטיבית, בעת עשיית עבודות הבית: בישול, ניקיון, כביסה, בעת עבודה בגינה ובכל פעולה אחרת שהיא.
התרגול הוא עניין של הוויה ולא של עשייה או שינוי פסיכולוגי – אלה מגיעים מעצמם כתוצאה מהתרגול. התרגול אינו מייצר שמחה או אושר, אבל הם יכולים להגיע תוך כדי.

כדי להתחיל להבין את העניין אני ממליצה לתפוס תנוחה נוחה, אפשר ישיבה ואפשר שכיבה או רביצה. לאחדים זו יכולה להיות משימה כמעט בלתי אפשרית, אבל כמו בכל תרגיל ספורטיבי – הפעם הראשונה היא המורכבת, המסובכת ולעתים הקשה. התרגול הופך את התרגיל לחלק מאתנו.
אין צורך לעצום עיניים, אבל אפשר.
ולהתחיל להפעיל תשומת לב: מה קורה? היכן מעקצץ? מה כואב? מה לא נוח? תסרקו את הגוף כאילו הייתם מכונת רנטגן.
איך הצוואר יושב על הכתפיים? מה קורה בשפתיים ובלסתות? יש מתח? היכן מונחת הלשון? איך המצח? איך הנשימה? וכעת להמשיך למטה: הגב, החזה, הבטן, הזרועות, המרפקים, אצבעות הידיים, האגן, הירכיים, הברכיים, השוקיים, כפות הרגליים, בהונות הרגליים, המגע של המקום עליו אתם יושבים/עומדים/שוכבים.
אין צורך "לתכנן" את הנשימה, פשוט לתת לה להיות ולהתבונן בה.
מה הם הרעשים החיצוניים שמגיעים? מכוניות? מכשירי חשמל? קולות אנושיים? בעלי חיים? ציפורים? מהם הריחות שמגיעים? ריח דשא? גשם? תבלינים? בושם?
מהן המחשבות שמתגנבות פנימה? הן המחשבות הרגילות? הגיעה מחשבה חדשה?

בפעם הראשונה יתכן ותחזיקו רק 3-2 דקות – כמו בכל תרגיל חדש, זה בסדר. במהלך התרגול מגיעות המחשבות על העבודה, הילדים, החברה, החבר ועוד. כשאנחנו שוקעים במחשבות אנחנו מאבדים את המציאות. המחשבה אינה מציאות וניתן להחליפה במחשבה אחרת. התבוננות במחשבות יכולה להביא אותנו להבנות מה מעסיק אותנו ומה מטריד אותנו באמת – הבנה כזו היא 50% מהפתרון.


כמה זמן לתרגל כדי ש"ייפול האסימון"?
כל יום? 10 דקות ביום? 5 שנים? 10 שנים? כאן יש צורך בסבלנות כדי להגיע לתוצאות טובות. עבודת התרגול יכולה להיות משעממת או מהממת. לעתים אין הקשבה טובה וגם זה בסדר – הרי אפילו ספורטאי מקצועי אינו מביא תוצאות זהות בכל אימון, אבל כל אימון הוא טוב ומקדם אותו אל מטרתו, כך בתרגול של הכאן ועכשיו.
חשוב לתרגל מתוך הכרה שלא ניתן לקבל את כל התובנות בבת אחת, זה מבלבל ועלול להוציא מאיזון, וכשמתרגלים, להביא אהבה לרגעים אלו.

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית. 

 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
שי קקון (הפועל שדות ים) ומאור בן הרוש (הפועל נהריה) אלופי ישראל בסירת לייזר אולימפית

מדליית כסף ושיא ישראל למארק מיליאר (איל"ן חיפה) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:33:83 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

נבחרת הבייסבול של ישראל הפסידה 7:6 לנבחרת איטליה ותתמודד על מדליית הארד באליפות אירופה

מדליית ארד לעמי דדאון (איל"ן חיפה) ב-200 מ' חתירה בתוצאה 2:59:55 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

שיא ישראל, מדליית כסף וקריטריון לטוקיו לעמי דדאון ב-150 מ' מ.א בתוצאה 2:31:17 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית

שיא עולם, מדליית זהב וקריטריון לטוקיו למארק מליאר ב-400 מ' חופשי בתוצאה 4:33:64 ד' באליפות העולם לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל בכדורמים נשים עד גיל 17 סיימה במקום ה-10 באליפות אירופה

גולשת הגלים, ענת לליאור, קבעה את הקריטריון האולימפי לאולימפיאדת טוקיו 2020, בה ישתתף לראשונה ענף גלישת הגלים