חפש רק בנושא זה






צמחונות או תת תזונה?

צמחונות כדרך חיים, כאמצעי לניקוי ולהבראה או כהפרעת אכילה – היבטים מסוימים בצמחונות והסכנות שבדרך, מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט
  24/05/11

מנהלת פורום נטורופתיה

רבים מזהים תזונה נטורופתית עם צמחונות או טבעונות, ולא כך היא. הנטורופתיה משמעה דרך חיים לבריאות, למניעת מחלות ולריפוין באמצעים טבעיים. דרך הנטורופתיה אינה אוסרת אכילת חלבון מהחי.

במחקרים שנעשו באוכלוסיות שהצהירו על עצמן כצמחוניות, נמצאו
שלוש קבוצות עיקריות:
• צמחונים שאוכלים רק מזונות מהצומח.
• צמחונים שאוכלים מזונות מהצומח ומוצרי חלב וביצים.
• צמחונים שאוכלים מזונות מהצומח, מוצרי חלב, ביצים ולעתים גם דגים, אך אינם אוכלים בשר בקר.

המחקר מצביע על קבוצה נוספת, שמאמצת צמחונות כאמצעי לירידה במשקל ולשמירה על רזון. בד"כ קבוצה זו מאמצת "מזון בריא", שקילה תכופה, מעט או הרבה פעילות ספורטיבית, דאגה למשקל גוף, תדמית גוף, הרגלי הימנעות מאכילה, שימוש במשלשלים "טבעיים", חוקנים והקאות. חוקרים מתייחסים לתופעה זו כאל הפרעת אכילה, התייחסות חולנית למזון ולגוף ורואים בהתנהלות כזו של חיים בצמחונות כזו כהפרעת אכילה.
הדחקה והתכחשות לדחף הפיזיולוגי של רעב עלול להוביל לפגיעה בחילוף החומרים, תשישות, חולי ואפילו למוות. כך קושרים חוקרים אנורקסיה עם צמחונות, הגם שברור לחוקרים שצמחונות אינה חייבת להוביל לאנורקסיה והסובל מהמחלה אינו חייב להיות צמחוני דווקא.

צמחונות כהליך טיפולי
חלק משיטות התזונה המבוססות על צמחונות וטבעונות, משמשות כפרוטוקולי ריפוי בנטורופתיה. השימוש בפרוטוקולים אלה נעשה בזהירות, תחת פיקוח נטורופתי ובמקרה הצורך גם בפיקוח רפואי, לתקופה קצובה ובמטרה לעורר את הגוף לרפא את עצמו, להגביר חיוניות ולשפר בריאות.
יש מצבים שאנשים עברו שיטת ניקוי נטורופתית, מחליטים על דעת עצמם לאמץ את השיטה כאורח חיים או "מדי פעם" לפי שיקול דעת אישי – יש בכך פסול חמור, כאשר אימוץ שיטות ניקוי מסוימות הופך לדרך חיים ללא השגחה, ועלולה להיגרם מכך פגיעה בריאותית חמורה. צמחונות או טבעונית, כדרך חיים בריאה חייבת להיות נבונה, תוך ניצול מירב המידע המסורתי והמדעי בתחום. 

חסרים אפשריים מתזונה צמחונית
צמחונות המבוססת בעיקר על ירקות ופירות, עלולה להוביל למחסורים משמעותיים במינרלים וביסודות קורט, לפגיעה הורמונלית ועצבית, להחלשה של מערכת החיסון ומחלות – לכן, דרושה הדרכה להשלמת חוסרים.

חובה לשלב בתזונה הצמחונית את כל אבות המזון, כלומר איזון ראוי של פחמימות (60-50 אחוז מסך הקלוריות) , חלבונים (40-30 אחוז מסך הקלוריות), ושומנים (20-10 אחוז מסך הקלוריות). תמהיל פחמימות, חלבונים ושומנים, יהיה בהתאם לצרכים פיזיולוגיים אישיים, אורח החיים, טעם אישי וחסרים תזונתיים, אם קיימים. חשוב לשתות נוזלים – לפחות 3-2 ליטר מים טהורים בכל יום ולהקפיד על סיבים תזונתיים.
תזונה צמחונית המבוססת על מזון מעובד, למשל בורקס, פיצה, פשטידות צמחוניות עם חומרים משמרים ו/או מונסודיום גלוטומאט, תוביל לכולסטרול גבוה, לפגיעה ביכולת הריכוז, לשומנים בדם וכיו"ב מצבי חוסר איזון.
הנטורופתיה ממליצה על מזונות טבעיים, כלומר שילוב של דגן מלא וקטנית להשגת חלבון מלא, פחמימות מדגנים מלאים, שומנים טבעיים בצורת זרעים, אגוזים, שמנים ניגרים בכבישה קרה.

מצבי תת תזונה כתוצאה מצמחונות עלולים להתבטא בסימפטומים הבאים:
• משקל יתר או תת משקל
• חולשה,תשישות, עייפות
• חיוורון, אפרפרות
• נשירת שיער, שיער דהוי
• ציפורניים שבורות/מפוצלות
• יובש או חתכים בקצוות השפתיים
• אנמיה
• כאבי ראש, מיגרנות
• מצבי חולי חוזרים ונשנים
• חוסר ריכוז
• אפטיה או חוסר מוטיבציה
• וסימנים אחרים

בצד התזונה הנטורופתית יש גישות תזונתיות ופילוסופיות הרואות בבשר מזון שאינו מיועד לבני אדם, מהבחינה המוסרית והפיזית ואכן, ניתן לקבל חלבון ושומן מהצומח ולחיות בריא, ליהנות מחיוניות טובה, מפעילות גופנית ואף מספורט אתגרי ומקצועי.

מתכון מנצח שמתאים לספורטאים צמחוניים
מאת משה גז, טריאתלט שלמד בקורס לתזונה טבעית. המתכון, טעים, משביע, מזין וקל להכנה.
1 כוס גרעיני חמנייה
1 כוס זרעי שומשום
1 כוס זרעי פשתן
שליש כוס אגוזי לוז
שליש כוס עלי סרפד יבשים
כף עלי מרווה יבשים
כפית זנגביל יבש
כפית שוש קרח (גליצרייזה-ליקריש)
4 ראשי ציפורן

לטחון את צמחי המרפא ולאחר מכן לטחון את הזרעים והאגוזים. מומלץ להשתמש במטחנת תבלינים. לגלגל לגליל באמצעות נייר אפייה ולשמור במקרר. מומלץ לאכול בבוקר כמות המתאימה לשתי כפיות + 3-2 כוסות מים.

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית. 


 



תגובות הוסף תגובה
1.בתור דיאטנית קלינית אני רוצה להעיר שכמות החלבון שמוזכרתאורית26/05/11
2.כמות מים מוגזמתשולי27/05/11
3.בכוס גריעיני חמנייה + שומשום + אגוזי לוז יש הרבה יותר מידי שומן  (לת)ב29/05/11
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט