חפש רק בנושא זה






מתכונים לאיזון אנרגיית החיים

מה כדאי לאכול כדי להניע את כוח החיים-הצ'י של הכבד, של הקיבה, של הריאות? המתכונים שלפניכם הורכבו ע"י הסטודנטים לנטורופתיה במכון וינגייט ממזונות "מניעים" עם איכות אנרגטית המשפיעה על חיוניות האדם ויצירתיותו – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט
  21/06/11




מנהלת פורום נטורופתיה

סוף שנת הלימודים במגמת הנטורופתיה אינה רק תקופה של מבחנים ועבודות גמר אלא גם חגיגה של טעמים, צבעים, אנרגיה ושמחה של קיץ, מסיבת סיום, תכנון שלב ב' בפיתוח הגינה הנטורופתית ועוד... אחד הפרויקטים של הסטודנטים שסיימו את שנה א' במסלול לימודי הנטורופתיה במכון וינגייט היה בנייה ותכנון של מתכונים המיועדים להשפיע על האנרגיה, כוח החיים, הצ'י של האברים.

מקובל לחשוב (קונבנציונלית, מדעית), שאנרגיה של מזון היא כמות הקלוריות הדרושה לפעילות האדם במנוחה, בפעילות רגילה, בפעילות גופנית נינוחה או עצימה. המיוחד בגישה ההוליסטית הוא ראיית כוח החיים הטמון במזון ושילובו בכוח החיים הטמון בגוף האדם.

הארוחה המכוונת לשיפור מאזן אנרגיית החיים בגוף מבוססת על כמה עקרונות פשוטים:
• מזון טבעי ולא מעובד
• שומנים טבעיים
• מתכונים פשוטים וקלים להכנה
• מגוון של צבע, טעם ואיכות אנרגטית

שילוב של לימוד הידע העתיק והפילוסופיה של הרפואה הטבעית ביחד עם ידע מדעי עדכני, מאפשר לבוגרי מסלול הנטורופתיה במכון וינגייט לראות את "התמונה המלאה" בטיפול באדם.

בתיאבון| מתכונים| בתיאבון| מתכונים

סלט ירוק
למה זה טוב?
אלמנט העץ מניע את Qi הכבד
מאת: מנאר עומר ועבד רעד
מצרכים: 5 מלפפונים, כף כוסברה, חצי כוס פטרוזיליה קצוצה, כוס נענע קצוץ, גמבה+פלפל ירוק קצוץ, 4 עלי חסה קצוצים.
רוטב: 3 לימונים סחוטים, כפית שמן זית, מלח לפי הטעם,
אופן הכנה: מערבבים יחד את כל המצרכים ומוסיפים את הרוטב.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
לאבנה
למה זה טוב?
חמוץ ולבן, עובדים על אנרגיית הכבד, כיס המרה, הריאות והמעי הגס.
מאת: בארי פייקוב וקארין אביבי
מצרכים: 1.5 ליטר יוגורט, 1 כף יפה של מלח לימון.
אופן הכנה: מערבבים את המצרכים, שמים בחיתול מעל מסננת במקרר למשך לילה עד 24 שעות.
מפרידים את הלאבנה מהחיתול, מסדרים יפה בצלחת עם קצת שמן זית וזעתר.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
מרק כתום (מרק בטטה)
למה זה טוב?
עובד על אנרגיית החיים של הטחול והקיבה הירקות במרק הינם כתומים ומתוקים והאנרגיה חמימה – כל אלו מתאימים לטפל באנרגיית החיים של הקיבה. הבטטה, הגזר והדלעת מזינים את הטחול – איבר היין של האדמה.
מאת: חגי דנקנר והדס נבון
מצרכים: בטטות, גזרים, דלעת.
לתיבול: אגוז מוסקט, מלח ופלפל שחור.
מבשלים עם מים עד לריכוך הירקות, טוחנים בעזרת בלנדר ומערבבים.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
סלט כוסמת
מאת: אולה פחימה ויבה דון
למה זה טוב? הכוסמת והבצל פועלים על הלב וכלי הדם, עלי הדפנה והפלפל השחור חמימים וחריפים ומשפיעים על הנעת הדם.
מצרכים: 1/2ק"ג כוסמת, 2 גזר, 1בטטה גדולה, 1 בצל, יין אדום לבישול, עלי דפנה, פלפל שחור.
אופן ההכנה: מנקים את הכוסמת במים פושרים, שמים בסיר ומכסים במים רותחים, מכסים ומבשלים 30 דק'.
במחבת מטגנים בצל, גזר, בטטה. מוסיפים עלי דפנה ופלפל שחור גרוס. מוסיפים את הכוסמת שבושלה למחבת עם הירקות וממשיכים לבשל עוד כ-5 דק'.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
סלט שעועית
למה זה טוב?
עובד על הלב והמעי הדק. "בחרנו במתכון זה על בסיס המרכיבים האדומים שלו: עגבנייה, שעועית אדומה ופלפל אדום, והמרכיבים המרים שלו: קולרבי ופטרוזיליה. רצינו לייחד אותו עם השעועית ולתת לו טעם בסיסי ומיוחד וכמובן בריא. מקוות שהיה טעים ולא מר במיוחד", אומרות הסטודנטיות.
מאת: מעיין מטרי וחן אינס
מצרכים: שעועית אדומה ולבנה, פטרוזיליה, עגבניות, קולרבי, פלפל אדום.
לתיבול: פלפל שחור, מלח, שמן זית ולימון.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
פאי דלורית
למה זה טוב?
עובד על המעי הגס והריאות. "לפי אלמנט האדמה בחרנו במתכון שמכיל מזונות כתומים וצהובים, אשר מחוברים לאנרגיית הקיבה והטחול. הסויה מקררת, ומסייעת להפיג סימני חום, החיטה המלאה מחזקת yin והקינמון ואגוז המוסקט מחזקים yang . מתכון זה מועיל למטבוליזם בגוף, מנקה רעלים ומזין. מחמם ומניע צ'י", אומרות הסטודנטיות.
מאת: יעל עדוי ונועה קימחי
מצרכים: 2 דלוריות, 2כוסות חלב סויה וניל,  קינמון, אגוז מוסקט, 3 כוסות קמח מלא, חצי כוס שמן קנולה.
אופן ההכנה: אופים את הדלורית עד להתרככות, מועכים ומערבבים יחד עם 1.5 כוסות חלב סויה ותבלינים. מערבבים קמח, שמן וחצי כוס חלב סויה עד שמתקבל בצק, משטחים בתבנית עגולה.
יוצקים את המילוי ואופים בחום גבוה כשעה.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
פסטה
מאת: רוזאן עלי, סוהא גאלי ופאדי גינאם
מצרכים: חבילת פסטה מבושלת.
רוטב: מלפפון ירוק, כרוב לבן, רוטב עגבניות בסיסי, כפית מלח,כפית מרק עוף (עדיף אורגני), טיפה פלפל גרוס. להוסיף את הרוטב על הפסטה המבושלת ובתיאבון.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
סלט חסה
למה זה טוב?
משפר תפקודי כבד "מזין את הכבד וכיס המרה הן מבחינת הצבע הירוק והן מבחינת הטעם החמוץ", אומרות הסטודנטיות.
מאת: רנא ויאסמין
מצרכים: חסה, לימון, שמן זית ומלח.
אופן ההכנה: לחתוך את החסה ולהוסיף את התבלינים.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
סלט שעועית שחורה
למה זה טוב?
עובד על הכליות ועל שלפוחית השתן
מאת: פאולה ושרון
מצרכים: 500 גר' שעועית שחורה, 2 עגבניות בינוניות, זר כוסברה, בצל ירוק, שום כתוש, שמן זית, מלח ופלפל שחור, חצי כוס מיץ לימון.
אופן ההכנה: משרים את השעועית לילה, מסננים, שוטפים, מבשלים על אש בינונית עד לריכוך, מצננים, מוסיפים עגבניות חתוכות לקוביות גסות ואת הירק הקצוץ ומתבלים.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
סלט פירות
למה זה טוב?
"סלט הפירות שייך לאלמנט האדמה, הטעם הוא מתוק הצבעים השולטים הם: צהוב,כתום, חום. הפירות הם מזונות קרים טובים להפגת סימני חום", אומרות הסטודנטיות
מאת: נג'אח קדח ואחלאם מגדוב
מצרכים: תפוח, אפרסק, אננס, דודבן, ענבים, מלון, משקה מנגו טבעית.
אופן ההכנה: לחתוך את כל הפירות ולשים מעל את משקה המנגו.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
סלט פסטה
מאת: מרים וסיהאם
מצרכים: 300 גר' פסטה, 3 מלפפונים, 2 פלפל ירוק, 2 פלפל אדום, חצי כרוב אדום, 2 קופסת טונה, מיץ לימון, שמן זית, מלח, לימון, צרור שמיר.
אופן ההכנה: מבשלים את הפסטה לפי ההוראות, חותכים את הירקות מתבלים מוסיפים אותם לפסטה יחד עם הטונה, מתבלים ומגישים קר.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
סלט גזר עם צ'ילי מתוק
למה זה טוב?
עובד על הריאות, המעי גס, הטחול והקיבה. "הסלט מחזק את אלמנט העץ בשל האופי החמוץ שלו, מחזק yin ומסלק חום", אומרות הסטודנטיות.
מאת: מרים וסיהאם
מצרכים: גזר קצוץ, פלפל אדום קצוץ, פלפל ירוק קצוץ, צימוקים לפי הטעם.
לתיבול: רוטב צ'ילי מתוק לפי הטעם
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
פתוש
מאת: רומיסא מיעארי ותגריד ליאס
מצרכים: 1לימון, פטרוזיליה קצוצה, זיתים, 3 עגבניות, 3 מלפפון, 200 גר' גבינה מלוחה
חצי כוס נענע, 1 בצל, 1כפית מלח.
אופן ההכנה: לקצוץ את הירקות, לחתוך את הגבינה לקוביות, לתבל ובתיאבון. אפשר להוסיף קוביות של לחם שסופח אליו את הטעמים החמוצים.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
עוגת גבינה
למה זה טוב? לנשמה, אלמנט אדמה.
מאת: רנין אבו ערב ואוניסה נסאר
מצרכים: חב' פתי בר, 2 גבינה 250 גר' 9%, 2 שמנת מתוקה, 1 כוס חלב, 1 כוס סוכר, 1 ג'לטין (מומס בכוס מים חמים), 150 גר' חמאה מומסת.
אופן ההכנה: לטחון את הביסקוויטים ולהוסיף את החמאה המומסת, לשלב את השמנת המתוקה, את הגבינה, החלב והסוכר (בבלנדר) ולהוסיף את הג'לטין. לשים בתבנית למקרר לשעתיים לפחות, ניתן גם להקפיא.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------מג'דרה
למה זה טוב?
לחיזוק מערכת העיכול. "בורגול ועדשים מתאימים לאלמנט האדמה, מכילים חלבון מלא ובעלי אינדקס גליקמי נמוך.  המג'דרה מחזקת את ה-צ'י והדם ולכן טובה לאנשים חלשים. ניתן להוסיף למג'דרה יוגורט-חמוץ, שייתן תנועה טובה לצ'י וגם מכיל חיידקים ידידותיים למערכת העיכול ", אומרת הסטודנטית.
מאת: נג'את
מצרכים: (אין כמויות מדויקות, עושים לפי התחושה). בורגול, עדשים חומים, בצל, מלח, שמן זית.
אופן ההכנה: מטגנים בצל עם הבורגול בשמן זית עד להזהבה. מוסיפים מים רתוחים ומבשלים את הבורגול חצי בישול אח"כ מוסיפים את העדשים ומבשלים עד שמתרככים.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------אורז פרסי עם שעועית לבנה
למה זה טוב? לחיזוק מערכת השתן והעיכול
מאת: רולא חסן וחנאן ח' אדרה
מצרכים להכנת האורז: כוס וחצי אורז פרסי, 3 כוסות מים, כפית שמן זית, טיפת מלח,  מעט אגוז מוסקט.
אופן ההכנה: מחממים שמן זית ומטגנים את האורז כ-2 דק' מוסיפים את התבלינים ואת המים, מבשלים עד שהאורז מתרכך.
מצרכים להכנת השעועית: 500 גר' שעועית לבנה שהושרתה 12-8 ש', 3 כוסות מים, 1 בצל קצוץ קטן, 2 כפות שמן זית, 3 כפות רסק עגבניות, טיפת מלח, פלפל שחור גרוס.
אופן ההכנה: מחממים את שמן הזית ומוסיפים את הבצל עד להזהבה, מוסיפים מים עד להרתחה, מוסיפים את השעועית, מלח ופלפל ואת רסק העגבניות לרבע שעה. המלצה: "אפשר לאכול אותם ביחד כמובן, שעועית מעל אורז...".

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית 




תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הוועד האולימפי הבין-לאומי החליט: המשחקים האולימפיים בטוקיו שיועדו ליולי 2020 נדחו לקיץ 2021

אתכם גם בימי קורונה: ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים יוצאות לדרך

נבחרת התעמלות המכשירים עם ארטיום דולגופיאט, ממשיכה לקיים את אימוניה במכון, בכפוף להנחיות משרד הבריאות

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט