חפש רק בנושא זה






החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא

מה צריך לעשות על מנת לשפר את הכושר והגזרה ומה החלופה הריאלית להחזקת צוות צמוד של פסיכולוג, מאמן אישי ותזונאי – מאת ד"ר איריס אורבך, ראש תחום האימון לקידום בריאות בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט
  26/06/11




ד"ר איריס אורבךאורח חיים בריא נראה כמו המפתח לחיים טובים – אנחנו שומעים עליו מכל העברים, קוראים עליו במגזינים, נחשפים להמלצות שונות בנוגע לפיתוח כושר גופני, לומדים על תכניות חדשניות לתזונה נכונה, להעצמה אישית ולהורדת מתחים בדרכים מגוונות וכדומה, אבל מה למעשה הכוונה בבריאות? ואיך אפשר לקדם בריאות?

מרבית האנשים יגדירו את מי שמתאמן באופן קבוע, מודע לתזונה בריאה, שותה במידה, אינו מעשן וישן מספיק שעות, כאחד השומר על אורח חיים בריא. ואומנם, אין ספק שבריאות פיזית הינה אספקט מרכזי ביותר בבריאות, אך למעשה, אורח חיים בריא הנו מושג רחב הרבה יותר, הכולל בתוכו גם בריאות מנטאלית, תעסוקתית, חברתית, רוחנית ואינטלקטואלית, אשר ניתנות למימוש ולמיצוי על-ידי שינוי התנהגותי.
בריאות מנטאלית כוללת בתוכה את התחומים של התמודדות עם לחצים, העלאת מוטיבציה, הגדרת מטרות וניהול זמן, העלאת ביטחון עצמי, התמדה, ותקשורת. בריאות תעסוקתית שומרת על בריאות במקום העבודה בתחומים כגון יציבה ופיתוח תסמונת של לחץ ושחיקה. בריאות חברתית כוללת את הקשרים החברתיים של האדם ובריאות אינטלקטואלית שמה דגש על פיתוח קוגנטיבי חשיבתי. לבסוף, בריאות רוחנית שמה דגש על השקפות חיים, קשר לדת (אם בכלל) וכדומה.

השגת המטרות הבריאותיות והתמדה בהן, אינה פונקציה של ידע
תחום השינוי ההתנהגותי מתרכז בהיבט ההתנהגותי הכללי, כלומר בהבנת הדרכים בהן אנחנו רוכשים הרגלים חדשים ומשנים את התנהגותינו.כולנו מודעים פחות או יותר ליתרונותיה של הפעילות הגופנית, איזו פעילות גופנית נכונה לנו וכמה עלינו להתאמן על מנת להפיק את המיטב. גם אם אנחנו לא בטוחים מה עלינו לעשות, מידע זה נגיש וזמין באמצעות מאמנים אישיים, מאמרים, יועצים וכדומה.
גם בתחום התזונה המצב דומה – אנשים מנסים דיאטות שונות, עולים ויורדים במשקל, ומשקיעים שעות ומשאבים רבים על מנת להגיע למשקל האידיאלי. על אף כל זאת, מחקרים מראים שעל מנת להתמיד בתכניות של שיפור כושר גופני ותזונה בריאה –  מידע הנו גורם יחסית שולי ולא משמעותי בטווח הארוך. אנשים יודעים מה הם צריכים לעשות על מנת לשפר את הכושר והתזונה אך אינם עושים זאת – מדוע?

החוליה החסרה
על מנת שתכנית לאורח חיים בריא תצליח, ישנה חשיבות עליונה להוספת גורם נוסף למשוואה של כושר גופני ותזונה. בריאות מנטלית ושינוי התנהגותי הנם שני תחומים אשר שילובם כחלק אינטגרלי בתכניות לשינוי אורח חיים בריא הנו הכרחי. לדוגמה, אדם אשר מתחיל להתאמן בחדר כושר, יוכל להצליח להתמיד בתכנית רק אם הוא הציב לעצמו מטרות על פי עקרונות מסויימים, הוא בעל ביטחון עצמי גבוה ביכולתו להצליח בהשגת המטרות, הוא רכש מיומנויות אשר תעזורנה לו להתמודד עם לחצים וחסמים בצורה יעילה וכדומה. בנוסף, אדם אשר רוצה לרדת במשקל, לא יצליח ברוב המקרים להתמיד בתכנית לאורך זמן אם הוא לא יהיה מודע לחסמים המונעים בעדו רכישת הרגלים חדשים ושימורם.

מאמן לקידום בריאות
מכל מה שנאמר, ניתן להסיק לכאורה שעל מנת לשנות את אורח החיים ולרכוש הרגלים חדשים, צריך לשכור את שירותיהם של מאמן כושר, תזונאי ופסיכולוג – זה כמובן לא ריאלי ומעט מאוד אנשים יוכלו או ירצו להשקיע את זמנם וכספם בכל כך הרבה אנשי מקצוע. פתרון אחר מגיע מכיוון התחום החדש שצובר לו מוניטין, מאמן לקידום בריאות, הנלמד בבית-הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט. מאמן לקידום בריאות הוא למעשה מומחה בעל ידע בכל התחומים הרלבנטיים לאורח חיים בריא. ישנה חשיבות גדולה ליכולת של אדם מקצועי אחד לעשות אינטגרציה ולשלב בין כל התחומים המרכיבים אורח חיים בריא עד ליישומם המוצלח. כאשר אתה הולך למדריך כושר גופני, אתה למעשה מקבל המלצות על התכנית המתאימה לך לשיפור אלמנטים פיזיולוגיים כדוגמאת כושר אירובי, חוזק, וגמישות – אם זו המטרה שלך, פעלת בדרך הנכונה. אך אם המטרה שלך היא גם הורדה במשקל והתמודדות נכונה יותר עם לחצים בחיי היומיום, יש לפנות לאיש מקצוע אשר יכול לעשות אינטגרציה בין כל התחומים, להבין כיצד ניתן לבנות תכנית אשר תכלול את כל האלמנטים של אורח חיים בריא, ומעל לכל הבנה ומודעות לחסמים אשר עומדים בפני האדם, מהם הצרכים שלו, ומהן הדרכים להעלאת מוטביציה ולשמירה עליה לאורך זמן. מילות המפתח באורח חיים בריא הנן שילוב והתמדה – יש לשלב בין כל התחומים הקשורים לאורח חיים בריא על מנת שאדם יתמיד במימוש ההרגלים החדשים. רק כאשר אנחנו מתמידים לאורך זמן בשמירה על אורח חיים בריא, אנחנו יכולים להעיד על עצמינו שרכשנו הרגלים חדשים.

הקליקו לפרטים על קורס מאמנים לקידום בריאות

ד"ר איריס אורבך – מומחית בפסיכולוגיה של הספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, ראש תחום האימון לקידום בריאות בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט. נותנת ייעוצים מנטאליים לספורטאים ולקהל לקוחות פרטי העוסק בספורט בכל הרמות ובכל הגילאים.


   



תגובות הוסף תגובה
1.מאמר מצוייןשלומית טמיר02/07/11
אליפות העולם בהתעמלות אומנותית בבאקו יצאה לדרך: בהצלחה ללינוי אשרם, ניקול זליקמן, יוליאנה טלגינה וניקול וורנקוב

אליפות ישראל בטיפוס הובלה: נמרוד מרכוס אלוף ישראל לבוגרים. יובל שמלא סיים במקום השני, אלכס חזנוב במקום השלישי. בנשים - נועה שירן אלופת ישראל

מדליית כסף לארטיום דולגופיאט בתרגיל הקרקע ב"גביע האתגר" בפריז

שי קקון (הפועל שדות ים) ומאור בן הרוש (הפועל נהריה) אלופי ישראל בסירת לייזר אולימפית

מדליית כסף ושיא ישראל למארק מיליאר (איל"ן חיפה) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:33:83 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

נבחרת הבייסבול של ישראל הפסידה 7:6 לנבחרת איטליה ותתמודד על מדליית הארד באליפות אירופה

מדליית ארד לעמי דדאון (איל"ן חיפה) ב-200 מ' חתירה בתוצאה 2:59:55 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

שיא ישראל, מדליית כסף וקריטריון לטוקיו לעמי דדאון ב-150 מ' מ.א בתוצאה 2:31:17 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית

שיא עולם, מדליית זהב וקריטריון לטוקיו למארק מליאר ב-400 מ' חופשי בתוצאה 4:33:64 ד' באליפות העולם לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל בכדורמים נשים עד גיל 17 סיימה במקום ה-10 באליפות אירופה

גולשת הגלים, ענת לליאור, קבעה את הקריטריון האולימפי לאולימפיאדת טוקיו 2020, בה ישתתף לראשונה ענף גלישת הגלים