חפש רק בנושא זה






מיץ סלק – הנשק הסודי של רוכבי הטור דה-פראנס

מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה ב-Medicine and Science in Sports and Exercise , מצביע על תוסף חדש ומפתיע, חוקי לחלוטין, שעשוי לסייע לרוכבים "לגלח" שניות יקרות מזמני הביצוע שלהם – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר בווינגייט
  17/07/11

 

 
מולי אפשטיין - מנהל פורום "חיים וספורט"

ביום ראשון הקרוב, לאחר 3 שבועות מפרכים של רכיבה מאומצת והפגנת יכולות נדירות, יחצו רוכבי הטור דה-פראנס את שער הניצחון בפריז. אם לא תהיינה התפתחויות דרמטיות, את החבורה יוביל כנראה אלוף חדש. במרוצת השנים האחרונות נפגע הטור דה-פראנס תדמיתית עקב שערוריות סימום שהכתימו את הענף  – בינתיים זה נראה נקי, פרט לרוכב אחד שנתפס על חומר משתן, אין עדיין דיווחים על מקרי סימום נוספים.

האם הרוכבים גילו פטנט חדש?
הטור דה-פראנס נחשב לתחרות הספורט הקשה ביותר בעולם. 3 שבועות של מאמץ עילאי לאורך 3,430 ק"מ
עשויים להיות מוכרעים בסופו של דבר בהפרש של כמה עשרות שניות! כך זה היה בשנה שעברה. 39 שניות בלבד הפרידו בין הזוכה לסגנו וכשמדובר בתחרות שנמשכת למעלה מ-90 שעות, זהו הפרש זעום ביותר. במציאות בה כל שנייה עשויה להיות מכרעת עושים הרוכבים כל דבר אפשרי על מנת להרוויח יתרון תחרותי – החל משימוש באופניים שעשויים מסיבי פחמן ועד לאחרון החידושים בתחום תזונת הספורט.

חוקרים מאוניברסיטת Exeter שבבריטניה, מצאו ששתייה של מיץ סלק מאפשרת לרוכבים תחרותיים לקצר את זמן הרכיבה של מרחק נתון. זהו המחקר הראשון מסוגו שמראה שמיץ סלק הוא תוסף יעיל כאשר מדובר בסימולציה תחרותית.
במחקר השתתפו 9 רוכבים תחרותיים שהתבקשו לבצע שני מבחני זמן – האחד למרחק 4 ק"מ והשני למרחק של 16 ק"מ. כל אחד מן הרוכבים התבקש לבצע פעמיים כל מבחן זמן. לפני כל מבחן זמן התבקשו הרוכבים לשתות חצי ליטר של מיץ סלק. פעם אחת הרוכבים קיבלו מיץ סלק רגיל ופעם אחת, מבלי ידיעתם של הרוכבים ושל החוקרים, שתו הרוכבים מיץ סלק ממנו הוצא רכיב המפתח שבו – תחמוצת החנקן.
במהלך הרכיבה מדדו החוקרים את צריכת החמצן של הרוכבים במטרה לוודא שהם אכן עובדים בעצימות מרבית.
תוצאות המחקר הראו שלאחר שתיית מיץ הסלק הרגיל הצליחו הרוכבים לייצר הספקים גבוהים יותר במהלך הרכיבה (וואט) עבור אותה רמה של מאמץ – מה שמעיד אולי על כך שמערכת השרירים שלהם ומערכת הלב, הריאות וכלי הדם תפקדו ביעילות גבוהה יותר.
בממוצע, הרוכבים היו מהירים יותר ב-11 שניות (2.8%) במבחן הזמן למרחק 4 ק"מ ו-45 שניות מהירים יותר (2.7%) במבחן הזמן ל-16 ק"מ.
לדברי פרופסור Andrew Jones מאוניברסיטת Exeter והחוקר הראשי במחקר, זו הפעם הראשונה בה נבדקת השפעתו של מיץ סלק ורמת תחמוצת החנקן הגבוהה שנמצאת בו, על רוכבים בסימולציה תחרותית.
"הממצאים מראים שיפור ביכולת הביצוע, שיפור שעשוי להיות מאוד משמעותי ברמה התחרותית, במיוחד בתחרות כמו הטור דה-פראנס שם המרווחים בין המנצחים עשויים להיות קטנים ביותר", הסביר החוקר.

מיץ סלק – איך זה עובד?
מיץ סלק הוא מקור טבעי לתחמוצת החנקן, רכיב פעיל לו מיוחסות סגולות של שיפור ביצועים אצל ספורטאי סבולת. לתחמוצת החנקן יש שתי השפעות פיזיולוגיות: הראשונה, הרחבה של כלי דם, הפחתה בלחץ הדם והגברת זרימת הדם לרקמות. השנייה, הפחתה של כמות החמצן לה נזקק השריר במהלך מאמץ גופני. לאפקט המשולב הזה יש השפעה משמעותית על ביצוען של מטלות גופניות, בין אם בביצוע מאמצים בעצימות גבוהה או בין אם בביצוע מאמצים בעצימות נמוכה.
מחקרים קודמים שבוצעו באוניברסיטת Exeter, הדגימו שיפור בביצוע מאמצים גופניים לאחר שתייה של מיץ סלק.
מיץ הסלק בו השתמשו החוקרים במחקר הנוכחי סופק על ידי חברת James White Drinks.

מקור
Katherine E. Lansley, Paul G. Winyard, Stephen J. Bailey, Anni Vanhatalo, Daryl P. Wilkerson, Jamie R. Blackwell, Mark Gilchrist, Nigel Benjamin, Andrew M. Jones. Acute Dietary Nitrate Supplementation Improves Cycling Time Trial Performance. Medicine & Science in Sports & Exercise, 2011; 43 (6): 1125

מולי אפשטיין פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום "חיים וספורט".
 



תגובות הוסף תגובה
1.אני רץ לסבתא שלי לשתות בורשט (לת)אחד העם21/07/11
2.סלק חי או מבושל?בורשטי21/07/11
3.אפשר לנסות את זה בביתאיתי המאירי21/07/11
4.מעניין אך מה שבאמת עוזר להם זה לא ''רק''הסלקמיגל22/07/11
5.לפני שאתה רץ תשתה מיץ סלק :- (לת)ברק25/12/11
6.מיץ סלק עשיר בחנקות, אבל בישמוש קבוע זה לא מסוכן?צ'25/02/18
נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן. במקרה הצורך, תתאפשר למידה מקוונת בהתאם להנחיות משרד הבריאות