חפש רק בנושא זה






פציעה בגוף – מחיר נפשי

ספורטאי פצוע מאבד באחת חלק ניכר מהזהות העצמית שלו, אולם אבחון ההיבטים הפסיכולוגיים המעורבים בפציעה, התמדה בטיפול הפיזי, הסתגלות לסטטוס "פצוע" וליווי צמוד, הם מתכון להחלמה יסודית – מאת מיכל יערון, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, ותומר גוטמן
  04/09/11


 

מיכל יערון| תומר גוטמן – לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת

מיכל יערון

חלקו הראשון של המאמר, פציעה החלמה היבטים פסיכולוגיים, עסק במצבים פסיכולוגיים שקדמו לפציעה, גרמו לה או השפיעו עליה, ובתקופת ההחלמה – התמודדות עם אבדן שליטה. חלק זה של המאמר יעסוק בפגיעה בזהות העצמית של הספורטאי ובתפקיד המרכזי שיש למאמן בהחלמת הספורטאי.

הגוף הוא כלי לביטוי של הנפש ואין עוד הרבה מקצועות בעולם כמו עיסוק בספורט שבו החיבור בין הגוף והנפש הוא כל כך חזק. היות שהנפש מניעה את הגוף לעבודה, חשוב להתייחס להיבטים הפסיכולוגיים של הפציעה ולהבין את המשמעויות הפסיכולוגיות שלה על כל ספורטאי וספורטאי. ריפוי הנפש הוא לא פחות חשוב מאשר ריפוי הגוף והמחיר הנפשי של הפציעה הנו גבוה לא פחות מהמחיר הגופני שלה.


הספורטתרפיסט, יגאל צברי, עם עידן טל

מה אני שווה אם אני פצוע?
"כאב הלב שלי גדול מזה של הגוף", "אני מרגיש שאיבדתי חלק מעצמי" – אלו משפטים ששמעתי פעמים רבות מספורטאים שחוו פציעה שהשביתה אותם ליותר ממספר ימים. משפטים אלו מדגימים שספורט תחרותי כמו גם חובבני "עושים" עם הגוף, אך המניע שלו הוא הנפש. הספורט הוא הכלי של הספורטאי לביטוי עולמו הפנימי.
ככל שספורטאי עוסק בספורט מגיל צעיר יותר ובצורה אינטנסיבית יותר, כך הספורט תופס חלק משמעותי יותר מזהותו האישית.
זהות אישית מוגדרת כתפיסת האדם את עצמו והאופן בו החברה תופסת אותו. כשאדם צריך לענות על השאלה: "מי אני?" (ואתם מוזמנים לבדוק זאת על עצמכם ועל הסובבים אתכם), מעבר לשמו הפרטי, הדברים הבאים שיופיעו ברשימה, הם המשתנים שבהם הוא מזהה את עצמו. אצל ספורטאי, הדבר שיופיע בראש ההיררכיה של העצמי, הוא עיסוקו בספורט בהתאם לענף בו הוא עוסק: "אני שחיין","אני כדורסלן","אני טריאטלט" וכדו'.
לזהות העצמית יש היבט התנהגותי-תפקודי. לרוב, הזהות העצמית קשורה בפעולות שאדם מבצע בשגרת יומו. ספורטאי הוא אדם שמתאמן אימונים תכופים, מתחרה ושקוע מבחינה פסיכולוגית בעיסוקו כספורטאי. בנוסף, כמו שהספורט הוא כלי לביטוי של הנפש, כך הוא גם אמצעי למימוש עצמי ולהשגת מטרות. מכאן שפציעה גופנית אצל ספורטאי, מובילה לאיום על הזהות העצמית שלו לא פחות מאשר על שלמותו הגופנית, ומכאן שההחלמה הנפשית מרכזית לא פחות ולעתים רבות אפילו יותר מההחלמה הגופנית.

ספורטאים במצב של פציעה חווים ייאוש ודיכאון מפני שנדבך מרכזי בזהותם נפגע ואינו יכול לבוא לידי ביטוי. הם אינם יכולים לממש את עצמם וחוששים כי לא יוכלו לעשות זאת בעתיד. גם המטרות שהציבו לעצמם כבר אינן רלבנטיות. פעמים רבות אנו פוגשים ספורטאים שפרשו בעקבות פציעה שמדווחים על תחושה שיש להם "עסק לא גמור" עם הספורט ושהם מתקשים למצוא תחומים אלטרנטיביים. לא פעם הם חוזרים לעולם הספורט כהורים וכמאמנים לספורטאים ומנסים לסגור מעגל ולממש את עצמם דרך הדור הבא.

כיצד המאמן, הפסיכולוג והסביבה הקרובה יכולים לעזור?
כשספורטאי פצוע בגוף, קשה לו מאוד לראות את החלק הפסיכולוגי כמשמעותי בתהליך הפציעה. הוא מעדיף להשקיע את זמנו ומרצו בהחלמה הגופנית. ברם, הטיפול בפציעה יהיה יעיל יותר אם יכלול התערבות פסיכולוגית שתותאם לספורטאי. השיקולים יכללו את חומרת הפציעה, סוג הפציעה, תדירות הפציעות שיש לספורטאי והעיתוי שלהן. כמו כן, המשאבים שיש לו מבחינת התמיכה הסביבתית והלחצים שקיימים עליו.

הדבר החשוב והראשוני בתהליך הטיפול יהיה לעשות אבחון, לבדוק מהם המרכיבים הפסיכולוגים המעורבים בפציעה (אם קיימים כאלו) ולנסות לזהותם – למניעה עתידית של פציעות החוזרות באותם מצבים.
ייתכן שהפציעות מתרחשות במצבים של לחץ או חרדה להתמודד עם תחרות. המטרה היא לתת לספורטאי לגיטימציה לרגשות הקיימים בו בלי לתת להם להשתלט עליו.
שנית, יש לעזור לספורטאי לעבור שני שלבים. שלב ראשון, שלב ההסתגלות לסטטוס של "פצוע" והשלב השני הוא להתמיד בטיפול עד תומו.

הסתגלות
ההסתגלות היא הדרגתית ולא פשוטה. היכולת של הספורטאי להשלים עם המחשבה – "אני פצוע" היא קשה ולא נעימה. בגלל שהיכולת הגופנית היא מרכיב חשוב בהערכה העצמית ובתחושת המסוגלות של הספורטאי, פציעה מהווה איום על העצמי.
סימנים שונים לחוסר הסתגלות: כעס, דיכאון, שינויים מהירים במצב הרוח, מיקוד יתר בכאב, שידור חוסר אונים, הכחשת המצב ולעתים אף הימנעות ממפגש עם חברים מהספורט.
על המטפל והגורמים השונים בסביבת הספורטאי), לעזור לו לראות את המצב כהפיך ולהבין שזו המציאות הנוכחית. התכחשות אליה היא מסוכנת עבור השלמות הגופנית של הספורטאי. יש לערוך הפרדה בין הזהות הכללית של הספורטאי ובין המצב הנוכחי ולא לתת לו לפגוע בדימוי של עצמו. לעזור לו להישאר בעל אמונה פנימית בעצמו וביכולותיו על אף התקופה הקשה.

שותפות בין המאמן ובין הפסיכולוג בתהליך ההחלמה
השלב שני, יהיה לעזור בהתמדה בטיפול. הרצון של הספורטאי לחזור במהירות לעולם הספורט בנוסף ללחץ ולציפיות של הסביבה ממנו, יכולים להוות השפעה שלילית על תהליך ההחלמה.
בשלב זה, על המטפל להיות בקשר עם המאמן, בהסכמת הספורטאי כמובן, ולכוון אותו כיצד לעזור לספורטאי. על המאמן לבדוק את תהליכי האימון שקדמו לפציעה ולבדוק האם זוהי תופעה חוזרת ונשנית אצל הספורטאי. בנוסף, על המאמן ללוות את הספורטאי בתהליך ההחלמה ולא להרחיקו מהקבוצה. להיפך, עליו להמשיך לתת לו תשומת לב, להתעניין בו, לקרבו כמה שאפשר לקבוצה ולעזור לו לשמור על אורח חיים מוכר (להביא כדורים, לשפוט וכדו') בהתאם ליכולתו הגופנית. על המאמן לבדוק אלו רגשות הפציעה מעוררת אצלו ולא לתת לרגשות שליליים כמו כעס, אכזבה ואפילו "בגידה" של הספורטאי להשפיע על הליווי שלו את הספורטאי.

סיכום
במאמר זה עמדנו על גורמים והיבטים שונים של פציעות. כדאי שהספורטאי והסובבים אותו יזכרו שהפציעה היא חלק אינהרנטי מחיים ספורטיביים. היכולת להשתמש בפציעה כמנוף פסיכולוגי וההכוונה לבדיקת הרווחים מהפציעה תייצר ספורטאי חסין וחזק יותר. חשוב לשים לב לפן הפסיכולוגי, טרם ולאחר הפציעה. פציעה היא אמנם אירוע גופני, אך יש לה נדבך פסיכולוגי כבד משקל.

לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת  
מיכל יערון –  פסיכולוגית ספורט, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, נמנית עם הצוות המקצועי של לעוף.
תומר גוטמן – נמנה עם הצוות המקצועי של לעוף.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
נקבע מועד חדש: טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיים ב-23.7.21. בהצלחה!

אתכם גם בימי קורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

נלחמים על הכושר: נבחרת השחייה הפראלימפית מתאמנת בבריכה הלאומית במכון וינגייט

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט