חפש רק בנושא זה






מעגל הקורטיזול – התמודדות עם לחץ

יש מצבי חיים מסוכנים אמיתיים כגון תאונות, מלחמות, אירועים פליליים ועוד, אבל עיקר הלחץ שלנו מגיע מעולם המחשבה ומחוסר היכולת שלנו להסתגל לשינויים ולמצבי חיים מגוונים. חיים בלחץ מתמשך מסוכנים לבריאות ומומלץ לתרגל מדיטציה – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט
  19/09/11
 


מנהלת פורום נטורופתיה

תארו לעצמכם, זברה רועה בנחת במרחב האפריקאי ולפתע מריחה אריה. תגובת הזברה מיידית – הפסקת אכילה, התבוננות מהירה ובריחה! כשהמצב משתנה, האריה רחוק והזברה מבינה שניצלה, הכול בסדר אצלה, היא רגועה, האפיזודה הקצרה נשכחת והיא ממשיכה לרעות בשדה בהנאה רבה ומגשימה את ייעודה בחיים.
אצל בני אדם המצב שונה לחלוטין. לאדם יש מחשבות ועולם המחשבה משפיע על יכולת הסתגלותו למצבי לחץ בחיים, לשינויי העתים ויש לכך השפעה ישירה על מימוש בפועל של היכולות  האישיות להגשמת הייעוד בחיים.

ראש השנה העומד בפתח, מביא עמו בשורות חדשות של שינוי ועמן גם הרבה מצבי לחץ. התגובה הגופנית למצבי החיים שונה מאדם לאדם שכן כל אחד חווה את אירועי החיים בצורה שונה מחברו – יש את אלו שיקפצו על הזדמנויות לשינוי ולהתחדשות ויש את אלו שיתכווצו רק מהמחשבה על שינוי או אתגר.
חשוב לזכור! לא משנה מה קורה בחוץ, בעולם החיצוני – מה שקובע הוא איך הדברים מתעכלים במחשבה ועד כמה אנחנו מסוגלים להסתגל למצב נתון.

מה קורה בגוף במצבי לחץ?
לגוף האדם יש אמצעים מתוחכמים ומופלאים להישרדות. במצבי לחץ אמיתיים או דמיוניים, מופעלת מייד המערכת האנדוקרינית כדי לטפל במצב.

שתי בלוטות המוח – ההיפותלמוס ובלוטת יותרת המוח, ביחד עם שתי בלוטות הממוקמות מעל הכליות, יוצרות שורת איתותים הורמונליים ומופרשים: אפינפרין (אדרנלין), נוראפינפרין (נוראדרנלין), קורטיזול והורמונים מתווכים אחרים.
כל אחת משתי בלוטות יותרת הכליה כוללות שני חלקים: החלק הפנימי, המודולה, המייצר אדרנלין והחלק החיצוני, הקורטקס, המייצר קורטיזול ואלדוסטרון, שניהם הורמונים סטרואידים.
במצבי לחץ כרוניים, המערכת הזו פועלת מסביב לשעון, מכלה את הכוחות הפיזיים וגורמת למחלות כרוניות.

הקורטיזול "הטוב" והקורטיזול "הרע"
כל דבר בהגזמה פוגע בהומאוסזטאזיס, איזון פיזי של מערכות הגוף. כפי שהכולסטרול (LDL ו-HDL) חשוב לגוף, אך מעבר למידה הרצויה (גם חוסר) הוא "רע", כך גם הקורטיזול.
הגוף זקוק לקורטיזול כדי להסדיר את הפעילות הפיזיולוגית הרגילה במצבי לחץ. ללא קורטיזול הגוף לא יהיה מסוגל להגיב היטב במצבי לחץ ואז, במקום לברוח מהאריה אנו עלולים לעמוד דום ולהרטיב את מכנסינו מרוב פחד. הקורטיזול משחרר לזרם הדם חומצות אמיניות מהשריר, סוכר ממאגרי הגליקוגן שבכבד וחומצות שומן מרקמות השומן, כדי שהגוף ישתמש בהם באופן מיידי וישרוד.

אבל אריות לא מסתובבים חופשי באזורים מיושבים ומודרניים ועל אף שיש מצבי חיים מסוכנים אמיתיים אחרים כגון תאונות, מלחמות, אירועים פליליים, שרפות, הצפות מים ועוד מצבים אחרים מסוכנים – עיקר מצבי ה"סכנה" מגיעים מעולם המחשבה ומחוסר היכולת של האדם להסתגל לשינויים ולמצבי חיים מגוונים. אלו מפעילים את המערכת האנדוקרינית וגורמים להפרשת קורטיזול גם כשממש לא צריך. המערכת האנדוקרינית מתחילה לפעול גם כאשר אדם נלחץ ממעליות, ממים עמוקים, מדאגה לילד שמאחר מבית-הספר, לחץ לפני תחרויות, לחץ לפני מבחנים וכיוב' – מצבים שיש להם פתרונות פשוטים.
הרפואה הטבעית והנטורופתיה נותנות מענה רוחני למצבי מחשבה אלו באמצעות פרחי באך, תרגול מודעות עצמית באמצעות מדיטציה, על גווניה, תזונה מתאימה, צמחי מרפא וכלים נוספים, שמאפשרים לאדם לשפר את יכולתו להסתגל למצבי חיים משתנים.

הנזקים ברמות גבוהות של קורטיזול
רמות גבוהות של קורטיזול גורמות בעיות רפואיות כרוניות כגון תיאבון מוגבר, השמנה, מחלות לב, בעיות ריכוז וזיכרון, חרדה, דיכאון, דחף מיני מופחת, שפעת והצטננות חוזרות ונשנות, דיכוי המערכת החיסונית  ועוד.
ההשפעות המטבוליות של רמות גבוהות של קורטיזול הן ירידה ברגישות לאינסולין, איבוד רקמת שריר, עלייה בתיאבון ותשוקה בלתי נשלטת לפחמימות, ירידה בתהליך הכנסת הסוכר לתאים, עלייה באחוזי שומן בגוף וצבירתו באזור הבטן והדרך להשמנה "מרוב לחץ" – ברורה.

מדיטציה מורידה לחץ
אחת השיטות מעולם הרפואה הטבעית להוריד לחץ היא המדיטציה. אנשים שהמילה "מפחידה" אותם – מדמיינים תמונה של נזיר שותק שיושב בישיבת לוטוס ברום הר בקצה הודו. אולם, אפשר לתרגל בכל מקום ודי ב-15-10 דקות ביום כדי לשמור על בריאות טובה.
יש  שיטות שונות של מדיטציה: ישיבה, הליכה, ריקוד, שכיבה, תנועה, התבוננות, טיפוח ועוד. כל אדם יכול למצוא את השיטה המתאימה לו כדי לאזן את המעגל ההורמונלי האחראי על מצבי הלחץ.

הסטודנטים לנטורופתיה של מכון וינגייט מתרגלים שיטות מדיטציה כחלק ממסלול הלימודים כדי להביא את הכלי הנפלא הזה לקליניקה העירונית, כשיטה להפחתת לחץ. המדיטציה הוכחה מדעית כשיטה להרגעת מערכת העצבים והחזרתה לאיזון, להורדת רמת קורטיזול ולהרגעת מתח שרירים, לאיזון לחץ הדם ולהעלאת רמת הסרטונין, המקושר לתחושת האושר.

לכבוד השנה החדשה מכון וינגייט ומסלול נטורופתיה של בית-הספר למאמנים ולמדריכים, מזמינים את הציבור הרחב לערב של מדיטציה שיתקיים ב-25.9.11 על הדשא לקראת שקיעה – ההשתתפות אינה כרוכה בתשלום.  לפרטים הקליקו כאן

נשמח לראותכם.

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית. 



תגובות הוסף תגובה
1.חשוב מאודורד בר26/09/11
2.תודהמירה כהן שטרקמן04/10/11
3.קורטיזול נמוך מאודנעמה02/02/13
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט