חפש רק בנושא זה






שינוי לטובה

כל ספורטאי צריך לשאול את עצמו: "האם אני שבע רצון מההישגים שלי? לאן אני בעצם הולך? ומה האחריות שלי למצב בו אני נמצא?", הדרך לשינוי עוברת ב-4 תחנות – מאת מיכל יערון, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט ואיילת כץ
  26/09/11

 


מיכל יערון| איילת כץ – לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת

מיכל יערון

אורי הוא אתלט מוכשר ביותר, הוא מתאמן שנים רבות ורבים חושבים שסיכוייו להגיע רחוק ולהצליח בתחום טובים. עם זאת, על אף כישרונו, מדברים רבות על היותו אתלט לא רציני ו"חפיפניק" – הוא לא עובד מספיק באימונים וחייו ביומיום, לא ספורטיביים. המצב הוא שקצב ההתקדמות שלו לא תואם את הפוטנציאל הקיים שלו ואת כישרונו – ההסברים שאורי נותן, רבים ומגוונים.
אורי החליט לפנות לייעוץ כדי לנסות ולברר מה יכול לעזור לו להצליח יותר. הוא ידע לתת הסברים רבים לכישלונותיו, אך מעולם לא ראה או דיבר על חלקו בהם. בתהליך הייעוץ אורי עבר דרך 4 תחנות שעזרו לו לשנות כיוון.

תחילת המסע – קבלה
היכולת לקבל את העובדה שיש צורך בשינוי כיוון שמשהו בהתנהלות לא עובד ולא מסתדר היא המפתח לתחילת השינוי. ישנה בעיה או אתגר המצריכים התמודדות והקבלה היא קבלה אישית סובייקטיבית הכוללת נטילת אחריות אישית. הקבלה לא יכולה להיכפות על האדם על ידי אדם אחר – לא הורה, לא בן זוג, לא בוס וגם לא מאמן. האדם עצמו הוא שצריך לקבל ולהבין את העובדה שמשהו לא עובד ושיש צורך בשינוי.
ישנם אנשים שכלל לא חשים הצורך בשינוי, מבחינתם כלל אין בעיה – כי הבעיה "אינה קשורה אליהם אלא לגורמים חיצוניים", הבעיה מבחינתם היא של משהו או מישהו אחר, למרות שלסובבים אותם ברור שהם חלק מהבעיה ו/או זקוקים לשינוי כי הם לחלוטין לא מודעים לעצמם ולא מסוגלים להסתכל על המצב באופן אובייקטיבי ורציונלי.
קודם לתהליך הקבלה, ייתכן ונראה מצב של הכחשה ומציאת תירוצים, כמובן שיש אשמים בלי סוף. לאחר סיום שלב הפלת האשמה על הסביבה והימנעות מלקיחת האחריות, מגיעים לצומת בה אין ברירה אלא לקבל את העובדה שנדרש פה שינוי.

מה יכול לעזור לאדם להבין שיש לו צורך בשינוי?
חקירה ובירור עצמי. על הספורטאי לעשות בדק בית ולשאול את עצמו שאלות כגון האם אני שבע רצון? עד כמה אני שבע רצון? מה התמורה/הרווחים במצב הקיים? לאן אני בעצם הולך?
תשובות לשאלות אלו שיראו כי יש בעיה, פער בין המצוי לרצוי, יובילו את הספורטאי להבין שנדרש שינוי מהותי בתהליך האימון שלו כדי להתקדם ולא לעמוד במקום.
הקבלה היא הצומת שהספורטאי צריך לזוז/לקפוץ/לשחות/לרוץ במחשבה לכיוון אחר.

תחנה שנייה – הבנה
התקבלה ההכרה שמשהו לא עובד, כעת יש להבין מה לא עובד, מהי בדיוק הבעיה. החקירה של מקור הבעיה היא לא נוחה ולא נעימה שכן היא כרוכה בהבנה שהבעיה טמונה בי, ואף אחד לא אוהב לבקר את עצמו ולחיות עם ההרגשה שהוא טועה. עם זאת, ההבנה היא תהליך נטול פחדים, אשמה או חיפוש אשמים. אין בו אגו ומאבקי כוח. ההכרה היא נקייה ואמיצה.
כדי להבין מה לא עובד יש צורך בניתוח קר של העובדות, בדיקת הנתונים באופן ענייני, שימת הרגשות והאגו בצד ומוכנות להסתכל על העובדות האמיתיות כפי שהן. הדבר מחייב שינוי קונספטואלי אמיתי – האחריות עליי!!!
לדוגמה, ספורטאי שמבין שמקור הבעיה הנו הוא עצמו, צריך לקחת יותר אחריות על תהליך האימון ועל אורח החיים מחוץ למגרש. חלק מההבנה שלו כולל הכרה בכך שההחלטה להיות ספורטאי מצליח, כרוכה בהקרבה ובעשיית ויתורים מאוד גדולים. הספורטאי מבין שהוא צריך להסכים "לשלם" את המחיר על מנת להצליח. יש כאן תהליך אמיתי של ויתור על נוחות בשביל להגשים חלום. הבנה זו היא קשה ולא נעימה.

תחנה שלישית – הפנמה
זוהי התחנה הרגשית שבה מפנימים ומעבדים באופן רגשי את הקונספט שמשהו לא עובד, שמשהו לא בסדר, שצריך להשתנות – שיש בעיה. כשאנו מקבלים רגשית את העובדה שיש צורך בשינוי, זו כמעט המשוכה האחרונה שיש לעבור. זו הנקודה בה לרוב אנו אומרים: "כן זה כואב ומבאס, אבל זה נכון. זה באמת לא עובד יותר", או "זה מאוד מעציב אותי, אך זה, כנראה, מה שאני צריכה לעשות".
התהליך כפי שציינו הוא הדרגתי: לאחר שהסכמנו לקבל שמשהו לא עובד, והבנו בראש מהו בדיוק, כעת משהגענו לתחנת הרגש, אנו יכולים לעשות עיבוד ולחוש את כל מגוון הרגשות העולים בנו ולתת לו ביטוי ומקום: הכאב הלא נעים, תחושת האכזבה, ההכרה באחריות האישית שלי. זהו שלב נפשי קשה מאוד עבור רובנו, שבדך כלל משתדלים בכל מאודנו להימנע מכאב. הספורטאי שקיבל והבין את העובדה כי הוא חייב לעשות שינוי בהתייחסות שלו לספורט ולדרך חייו, חווה קושי רגשי אמיתי. יש כאן ויתור והסתכלות על מראה מדויקת ולא מזייפת שמראה את הפנים האמיתיות של המציאות.
אין להבין מכך שתחנה זו בדרך לשינוי תוביל בהכרח להתפרקות רגשית טוטאלית, בכי ונהי קשים מנשוא. ממש לא, לרוב היא תוביל לתחושת "אי נוחות" מסוימת, וחשוב להבין שיש שוני באופן שבו כל אחד יגיב ברמה הרגשית שכן לכל אחד יש עוצמות ותעצומות נפש משלו.

סוף דבר – היישום הפרקטי
לאחר שהתקבלה תמונה מאוד ברורה של מה צריך להשתנות ומדוע, ויש מוכנות רגשית להודות בכך במקום העמדת הפנים שהכול בסדר – השטח פנוי ליישום אמיתי, אפקטיבי ולאורך זמן.
בשלב זה, יש לבנות תכנית ברורה ומדידה לביצוע השינוי הדרוש, תוך בקרה שהיישום מתנהל כהלכה. כלומר, לתרגם את ההבנה לביטוי פרקטי ביומיום, הכולל מטרות קונקרטיות ומפורטות שיסייעו לספורטאי לבצע את השינוי באורח חייו.
לדוגמה, השינוי של הספורטאי מתחילת המאמר צריך להיות בתחומים הבאים: היחס לאימונים עצמם, מה זה אומר חימום ומה זה שחרור, דיוק בזמנים בין ובתוך האימונים. בין האימונים עליו להתייחס לאכילה נכונה ולמנוחה, ולוותר על חיי חברה סוערים ועל הנאות קטנות ומזיקות.פעולות אלו מגדירות את ההתייחסות לעצמך כאל ספורטאי "אמיתי".
שינוי הוא מעגל תמידי של קבלה, הבנה, הפנמה, ובכל שלב בחיים נמשיך ונעבור שלבים אלו בדרך לשינוי המיוחל. התחנות הללו ימשיכו וישפיעו האחת על השנייה – מה שמאפשר את היישום לאורך זמן. אז אם ניסיתם לבצע שינוי בחייכם, והוא לא הצליח או לא יושם לאורך זמן, בררו ביניכם ובין עצמכם איזה תחנה פוספסה? חזרו אליה והמשיכו ממנה הלאה.


לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת  
מיכל יערון –  פסיכולוגית ספורט, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, נמנית עם הצוות המקצועי של לעוף.
איילת כץ – נמנית עם הצוות המקצועי של לעוף.

צילום: אבי שי



תגובות הוסף תגובה
1.מקורות בבליוגרפיםדודי אילת06/10/11
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט