חפש רק בנושא זה






נאמנות ומחויבות להצלחה

מה ההבדל בין נאמנות ובין מחויבות, וכיצד שני ההיבטים הללו קשורים זה לזה ומסייעים לספורטאי להגיע להישגים? מאת מיכל יערון, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט, ואיילת כץ
  16/01/12

 


מיכל יערון| איילת כץ – לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת

מיכל יערון

פסיכולוגיית הספורט מנסה לאפיין ולדלות מהם מאפייני האישיות הקיימים באותם ספורטאים המצליחים להיות הכי טובים ולהגיע להישגים גבוהים. אין ספק שהרשימה ארוכה ועשירה ולא כל ספורטאי מחזיק בכל המאפיינים. חלק מאותם מאפיינים כוללים מוטיבציה גבוהה, מניע הישג, מוכנות למאמץ, התמדה ונחישות, יכולת להתמודד עם לחץ ועוד תכונות, רבות ויפות... מאמר זה יעסוק בנאמנות ובמחויבות לספורט כשילוב  מהותי להצלחה.


מהי נאמנות?
נאמנות היא מסירות, הנכונות לבצע השקעה או הקרבה עצמית, היא באה מהשורש א.מ.נ. אמון ואפילו בסיומן של ברכות – "ונאמר אמן".
הנאמנות היא ערך עליון שמהווה מרכיב יסודי כמעט בכל מערכת יחסים ובסיס לקיומה של מערכת מוצלחת. היא קיימת בין הורים וילדים ובין בני זוג. בעולם מורכב רגשית, המלווה בעומסים פיזיים ופסיכולוגים רבים, אדם צריך יסוד מרכזי שיניע אותו מעבר לטלטלות היומיום. יסוד זה מורכב בחלקו מנאמנות. נאמנות מהווה כוח להתמודד, להאמין, לעבור משברים ולהסכים ללכת קדימה גם אם מתעורר לרגע הספק.
הדיון בנושא הנאמנות צריך לצאת מנקודת המבט של האובייקט המרכזי. בספורט פרטני הספורטאי הוא המרכז ובספורט קבוצתי מדובר בקבוצה. נאמנות תהווה מקור משמעותי ביחסים של הספורטאי מול המאמן והקולגות. נאמנות יכולה להיות גם נאמנות לעצמי ולדרך שלי. כאשר אני נאמן לעצמי ולדרך שלי אני תופס את עצמי כעקבי יותר. תכונה זו של יציבות תסייע לי להתמודד במצבים משתנים בעולם הספורט.

מהי מחויבות?
ההסבר הפשוט למחויבות הוא שהאדם מחויב לבצע דבר מה או לנהוג בדרך מסוימת מתוך כך שהתפקיד/המצב מחייבים אותו. ספורטאים מחויבים למערכת, למשטר האימונים וכמובן לספורט עצמו. זו הבנה חשובה מאוד, אך לא מספקת.
כשצוללים לרובד העמוק יותר של המושג מחויבות, מגלים משהו נוסף והוא מחויבות שבאה מבפנים באה מבחירה. אדם שבוחר להיות משהו (להיות ספורטאי) חש מחויבות פנימית לבחירה שלו ומתנהג באחריות מלאה – לעצמו ולעיסוקו.
אדם שהתחייב למשהו במובן העמוק, לא צריך שיגידו לו לעשות. אדם כזה מחוקק את ערכיו ולא צריך שיכפו או יאכפו אותם עליו. הוא לא צריך שיזכירו לו שהוא התחייב לחיים ספורטיביים אלא חי אותם כאילו אין אופציה אחרת. התחושה הפנימית הזאת מניעה אותו אל עבר עשייה ונותנת לו כוח פנימי.
איך זה מתבטא? מחויבות פנימית אצל ספורטאי תתבטא במוטיבציה פנימית, בהנעה, בהנאה, בשמחה, באהבה לעשייה ובאנרגיה פנימית מאוד טובה.
ספורטאי מחויב הוא אנרגטי, מכוון ומרוצה. גם את החלקים הקשים והתקופות הקשות הוא ידע לעבור מתוך עולמו הפנימי ולא ירצה או ינסה "לעגל פינות". כלומר, ספורטאי שכזה לא צריך שהמאמן יתקשר להעיר אותו ב- 6:00 בבוקר ביום שבת בשביל להתאמן. הוא יקום לבד כאילו אין אופציה אחרת. לעומתו, ספורטאי שלא מפתח עומק זה, יחוש פעמים רבות מחנק וכפייה ולא יצליח להתמודד עם האתגר.
אנחנו לא מחויבים כל הזמן באותה עוצמה ובאותה הדרך. מה שחשוב הוא שיהיה שורש יציב של מחויבות עמוקה שתעזור לנו לעבור את התקופות הקשות. אם אין את אותה המחויבות, בכל מצב של משבר ולו הקטן ביותר, מתחילה להיסדק מעטפת המחויבות ולבסוף נהרסת.
המחויבות יכולה להסביר את השונות הגדולה הקיימת בין ספורטאים המצליחים ברמות שונות ואף באותו ספורטאי במצבים שונים ובתקופות מסוימות.

כיצד נאמנות ומחויבות מסייעות לספורטאי להגיע להישגים?
נאמנות יחד עם מחויבות הן תכונות בסיס החשובות ליציבות הספורטאי. הן מהוות את היסוד החשוב ביותר לעבודה מלוכדת פנימית-אישית או בין פרטים. לא די שספורטאי יהיה נאמן למאמן, לחבריו לקבוצה או לעצמו, בנוסף לנאמנות הוא צריך להיות מחויב לעשייה הלכה למעשה. מכאן, שחשוב להפריד בין הרעיון של להיות נאמן ומחויב ברמת האמונה ומה שאני שואף אליו בתור ספורטאי, לבין היכולת שלי לממש תכונות אלו בשטח. פעמים רבות ספורטאים מעידים על עצמם או תופסים את עצמם כנאמנים ומחויבים בעוד שבפועל אין זאת כך.
הסיבה לפער בין האמונה שלי של עצמי כנאמן ומחויב לבין היותי ספורטאי כזה בפועל היא הרצון של אנשים להיות יציבים ועקביים בעיניי עצמם וגם שיתפסו ככאלה בעיני החברה.
אנשים ככלל מאמינים כי תכונות האישיות שלהם והתנהגותם היא יציבה ואינה משתנה. האדם מאמין כי הוא עקבי. רעיון העקביות בפסיכולוגיה בא לידי ביטוי בבחירה דומה של האדם למצבים דומים לאורך זמן. הסביבה גם היא מצפה מהספורטאי להיות בעל אופי קבוע. עקביותו של אדם היא המקנה לו אמינות. כשיש לאדם תחושת עקביות, הוא מרגיש שהעולם ברור ומסודר, שיש לו את המשאבים לנהל את הסיטואציה בה הוא נמצא ולשלוט בה, ושיש משמעות לדברים שהוא עושה. אנשים שהתגלתה אצלם תחושת עקביות נמוכה נטו להיכנס יותר ללחץ ולחרדה ובריאותם הייתה פחות טובה. יציבות אישיותית זו חשובה לספורטאי ולאופן שבו הוא ואחרים תופסים את עצמו. אם הספורטאי הוא נאמן לעצמו ומחויב לסביבה, לעצמו ולדרך שלו הוא יתנהג באופן עקבי לאורך הקריירה הספורטיבית שלו גם בזמנים ומצבים משתנים כמו הצלחה, כישלון, תקופות דלות בהישגים.
אנשים וספורטאים יתקשו להעיד על עצמם שהם אינם נאמנים או לא מחויבים לספורט שכן אז תתקיים אצלם סתירה לוגית ותחושה פנימית קשה. הסביבה גם היא לא תתפוס ותראה בעין יפה ספורטאי שאינו נאמן ולא מחויב והוא עשוי לזכות לביקורת נוקבת ולגינוי.

קחו למשל, את שחקן הכדורסל, עודד קטש, שהיה נאמן ומחויב למכבי תל-אביב במשך שנים, אולם בראש ובראשונה היה נאמן ומחויב לעצמו ולהיותו ספורטאי, ולכן על אף אהבתו הגדולה למכבי תל אביב, כששיחק במדי פנאתינייקוס היוונית בשנת 1999 הוא שיחק בצורה הטובה ביותר שהיה יכול.
לאחר שפנאתינייקוס ניצחה את מכבי בגמר גביע אירופה וקטש זכה להניף את הגביע בסיום המשחק שבו היה השחקן המצטיין, רבים מהאוהדים חשו תחושה מעורבת ובין היתר תחושה של חוסר נאמנות ומחויבות של קטש למכבי ולמדינת ישראל כולה. הוא עצמו העיד: "זה היום הכי מאושר בקריירה שלי, והכי עצוב בקריירה שלי". נאמנותו למכבי הייתה גדולה תמיד, אך נאמנותו לעצמו ולספורט ומחויבותו, אפשרו לו להתגבר על הקושי הרגשי הגדול ולהיות כל-כך טוב.

לסיכום, השילוב של נאמנות ומחויבות הנו כלי חזק המסייע לספורטאי להתמיד ולהצליח בעולם הספורט רווי השינויים, הקשיים וההפסדים. ספורטאי נאלץ לא אחת להתמודד לא רק עם הקושי הפיזי והמנטאלי האישי שלו אלא להתמודד גם עם סביבה משתנה, אנשים ודמויות שונות כמו מאמן, מנהל הקבוצה, משפחה וחבריו לקבוצה.

לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת  
מיכל יערון –  פסיכולוגית ספורט, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, נמנית עם הצוות המקצועי של לעוף.
איילת כץ – נמנית עם הצוות המקצועי של לעוף.

צילום: אבי שי



תגובות הוסף תגובה
1.מאמר מעניין וטוב. .דודי אילת26/01/12
2.תכונות שעוזרות לנער/ה לא רק בספורטאורית28/01/12
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט