חפש רק בנושא זה






תפריט שיוציא אתכם ממעגל דיאטות היו-יו

שילוב נכון של מזונות עם עומס גליקמי נמוך הנו תרופה טבעית לעודף משקל ולתחלואים הנלווים לו. אין צורך להסתובב עם רשימות וטבלאות, להלן העקרונות שיעלו אתכם על דרך המלך למשקל מאוזן, בריאות טובה והרגשת חיוניות יומיומית – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט
  27/02/12

 


מנהלת פורום נטורופתיה

מהו עומס גליקמי וכיצד הוא משפיע על תחושת השובע שלנו?
המונח אינדקס או עומס גליקמי פותח לראשונה בקנדה ומשמעותו פיתוח סולם המדרג מזונות בהתאם להשפעתם המיידית על רמות הסוכר בדם. ככל שהעומס הגליקמי נמוך יותר, כך רמת הסוכר בדם יורדת לאט יותר. ככל שהעומס הגליקמי נמוך יותר כך נמשכת תחושת השובע, מופחת עומס חמצוני ובריאות הלב נשמרת.
מכאן התפתחו מגוון תפריטים שנועדו בתחילה בעיקר לאלו שסבלו מסכרת, אבל במהלך השנים השכילו להבין שאיזון גליקמי משמעותו גם משקל מאוזן, בריאות טובה, הרגשת חיוניות וריכוז ואפקטיביות יומיומית.

מזונות הטבעיים עם עומס גליקמי נמוך:
• קטניות כמו עדשים וחומוס.
• דגנים כמו שיבולת שועל, כוסמת, אורז בסמטי וגריסי פנינה.
• אגוזים ובוטנים
• פירות כמו שזיפים, אגסים, פירות יער, תפוחים, פפאיה.
• ירקות למיניהם.

גם בלי טבלאות של ערך גליקמי נדע לזהות את המזונות בעלי ערך גליקמי נמוך באמצעות המאפיינים  הבאים: הם כוללים פחות עמילן דביק; יש להם עטיפה סיבית כמו לשעועית, למאש, לפול; הם מצטיינים בשומנים טבעיים המאטים את קצב התרוקנות הקיבה, למשל שמנים בכבישה קרה, אגוזים ובוטנים; ואלו מזונות שלא עברו גריסה וטחינה לחלקיקים קטנים.

שילוב נכון של מזונות ייתן ארוחה עם עומס גליקמי נמוך:
• הוספת ירקות לכל ארוחה או לפחות לשתי ארוחות יאזן את המנה.
• שילוב של אגוזים עם פירות ייתן מנת ביניים משביעה ומזינה.
• שילוב מעט שומן בכבישה קרה בסלטים טריים.
• שילוב של דגנים מלאים עם קטניות.

דוגמה לתפריט יומי עם עומס גליקמי נמוך
ארוחת בוקר או ערב:
דייסת שיבולת שועל עם אגוזי מלך, קינמון ותפוח עץ מרוסק – מבושלים בכוס חלב סויה או מים.
או כריך מלחם מדגן מלא אפוי באפיית שאור ללא שמרים בשילוב טחינה, ירקות עליים, ביצה או גבינת עיזים או אבוקדו או שילוב ביניהם.
או ירקות אפויים בשילוב גבינת טופו.

ארוחת צהריים:
חלבון מהחי כמו מנת עוף או דג אן בקר או חלבון צמחוני המשלב דגן מלא עם קטנית ולצדם סלט ירקות עשיר ברוטב שמן זית בכבישה קרה או טחינה וירקות מאודים עם פסטה מלאה או דוחן.

ארוחות ביניים: יכולת לכלול פרי, יוגורט ביו ואגוזים.

לסיכום, שמירה על תפריט מאוזן ואכילה סדירה תוביל למשקל תקין, להרגשת שובע וחיוניות ולצמיחה אישית. הגוף יזדקק בדרך כלל ל-30 יום כדי להתארגן עם עצמו מחדש. אפשר כמובן לעשות שימוש בכוח הרצון ואפשר גם להיעזר בכלים מעולם הרפואה הטבעית, כמו פרחי באך וצמחי מרפא המסייעים לאדם לעשות שינוי ואדפטציה להתחדשות – על כך במאמר נפרד.

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה.

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן. 

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית.




תגובות הוסף תגובה
1.לעניין הרכב הארוחה (לת)אבי12/03/17
הוועד האולימפי הבין-לאומי החליט: המשחקים האולימפיים בטוקיו שיועדו ליולי 2020 נדחו לקיץ 2021

אתכם גם בימי קורונה: ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים יוצאות לדרך

נבחרת התעמלות המכשירים עם ארטיום דולגופיאט, ממשיכה לקיים את אימוניה במכון, בכפוף להנחיות משרד הבריאות

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט