חפש רק בנושא זה






תפקיד המאמן כשהלחץ עולה במהלך תחרות

כדאי למקד את הקשב של הספורטאי בביצועים של "כאן ועכשיו" במקום בתסכול ממהלך שגוי רגע לפני או בתקוות לניצחון שאחרי – איך עושים את זה? מאת ד"ר איריס אורבך, פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  25/03/12

 


ד"ר איריס אורבך
טעויות  הן חלק אינטגרלי מספורט ואחד הדברים המשפיעים על רמת הלחץ וההתמודדות של הספורטאי בזמן תחרות, הוא תגובת המאמן לטעויות המתרחשות בזמן משחק. חשוב שתגובת המאמן בזמן משחק תהיה מרוכזת בהווה. את העבר, הטעות שנעשתה, ואת העתיד, כיצד להשתפר, יש לנתח לאחר גמר המשחק ולא במהלכו. לכן, מומלץ שתגובת המאמן תהיה מרוכזת בהווה, וכל עוד המשחק ממשיך אין לדבר על הטעות.
אין ספק, שבאופן טבעי שחקן ירגיש תסכול וכעס כתוצאה מטעות שנעשתה, למשל חטיפת כדור על-ידי שחקן יריב אשר הובילה לקליעת סל ולצבירת נקודות לקבוצה היריבה. תגובת המאמן יכולה לעזור לשחקן ל"עבור הלאה" ולהתרכז בעשייה בהווה המיידי.

איך מפנים את תשומת הלב להווה?
המאמן יכול לשאול: "מה אתה צריך לעשות עכשיו?" או לומר: "תתרכז בכדור, בתנועה הבאה...", על מנת לעזור לו למקד את הקשב במשחק. בנוסף, התגובה צריכה להיות בלשון חיובית כדי להפנות את ריכוז השחקן לפעולות שעליו לבצע – משפטים כמו: "אל תחשוב על מה שהיה", יובילו את הספורטאי לחשוב דווקא על מה שהיה. לכן, חשוב לכלול בדו-שיח עם השחקן את האלמנטים עליהם צריך הספורטאי לחשוב, למשל, זריזות רגליים וריכוז בהוצאת כדור בטניס או ירידה להגנה בכדורסל.

הביצוע הוא מה שחשוב והתוצאות לא יאחרו לבוא...
כמובן שמטרתו העיקרית של הספורטאי היא לנצח, אך באופן פרדוקסלי ככל שנחשוב על ניצחון בזמן המשחק כך יקטנו הסיכויים שאכן נשיג זאת. כאשר הספורטאי מתחיל לחשוב על הניצחון הקרב, הריכוז שלו יוסט ממה שהוא צריך לעשות על מנת להגיע לרמת ביצוע גבוהה. הספורטאי אינו יכול לשלוט בניצחון/הפסד אך הוא יכול לשלוט ברמת המשחק, בטכניקות לביצוע ובהתמודדות אישית. לכן, אלו האלמנטים בהם צריכים הספורטאי והמאמן להתרכז. בנוסף, כאשר ההתמקדות הינה בתוצאה ולא בתהליך, רמת הלחץ של הספורטאי תעלה מכיוון שאין לספורטאי שליטה על יכולות השחקנים נגדם הוא משחק וחוסר שליטה מוביל לעלייה ברמת הלחץ. ספורטאים אשר הגיעו להישגים גבוהים ביותר, העידו על כך שרק לאחר סיום המשחק או התחרות הם הבינו שהם הגיעו לרמת הישגים גבוהה. למשל, אצן 100 מטר אשר יבדוק את מקומו בזמן הריצה וישווה את מקומו לאצנים האחרים לא יגיע לרמת ביצוע מקסימלית. לעומת זאת, אצן אשר יתרכז בביצוע האישי שלו, יוכל להגיע לרמת ביצוע גבוהה, ובמידה ורמה זו הינה מספקת, יגיע גם הניצחון.

תגובות המאמן צריכות להיות כאלו אשר תעזורנה לספורטאי להתרכז במשחק, באסטרטגיות ובכישורים שלו ולא בתוצאה הצפויה. אמנם מטרתו העיקרית של הספורטאי היא לנצח, אך כאשר הספורטאי מתרכז בניצחון עצמו, הוא לא מרוכז בתפקידים ובביצועים אשר יובילו בסופו של דבר לניצחון. אמונה ביכולת השליטה האובייקטיבית של השחקן בנוגע לרמת המשחק שלו, הינה אחד מהכלים החשובים ביותר להתמודדות הספורטאי עם מצבי לחץ.

ד"ר איריס אורבך – מומחית בפסיכולוגיה של הספורט. שותפה בפרויקטים לקידום ספורט, מנהלת המסלול "מאמן לקידום בריאות" בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן ועוסקת בספורט באופן קבוע כאורח חיים. נותנת ייעוצים מנטאליים לספורטאים ולקהל העוסק בספורט בכל הרמות ובכל הגילאים.



תגובות הוסף תגובה
1.קשה לקבוע מסמרותיוסי29/03/12
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט