חפש רק בנושא זה






אחרי המרוץ: ניתוח התוצאות עם הפנים קדימה

עשרות אלפי רצים השתתפו השנה במרתון ת"א, ביניהם כאלו שעמדו בציפיות של עצמם וגם כאלו שהתאכזבו מהתוצאה – לאלו ולאלו מוקדש מאמר זה העוסק בפן המנטאלי של ניתוח הישגים בונה לאחר תחרות, מאת ד"ר איריס אורבך, פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  03/04/12
 ד"ר איריס אורבך
מעבר להתאוששות פיזית אחרי המרוץ, חשוב להקדיש תשומת לב לניתוח רמת הביצוע שלנו. זה כלי חשוב ביותר היכול להשפיע על רמת המוטיבציה שלנו, הביטחון העצמי והציפיות שלנו מעצמנו לעתיד. צורת הניתוח המומלצת, מבוססת על תיאוריית הייחוס הסיבתי – כלי בסיסי ועוצמתי ביותר בניתוח רמות ביצוע.

תוצאות התחרות מהזווית המנטאלית?
כדי להמחיש את אופן הניתוח של התוצאות ניקח מקרה לדוגמה. ליעד התכוננה לקראת מרתון ת"א מספר חודשים, בנתה לעצמה מערכת אימונים ורמת ציפיות מסוימת, אך לא הצליחה במרוץ ורצה בזמן אטי יחסית לרמת הציפיות שהייתה לה. בפני ליעד עומדות שתי אפשרויות מרכזיות של האופן שבו היא תסביר לעצמה מדוע לא עמדה בציפיות.

אפשרות א':
ליעד יכולה לחשוב לעצמה – "ידעתי שאין לי סיכוי, אני כנראה לא מספיק טובה". מניתוח האמירה ניתן לראות שהסיבה שליעד משייכת לרמת הביצוע הנמוכה שלה אומנם קשורה בה, אך אינה ניתנת לשליטה ולשינוי – "על אף ההשקעה שלי כנראה שאין לי את היכולת והנטייה להיות אצנית טובה". חשיבה כזאת תוביל את ליעד להרגשה שלילית, אולי אפילו לרגשות בושה, ולציפיות  נמוכות יחסית לגבי מרוצים עתידיים. ליעד מאמינה שאין לה את היכולת להשתפר וכתוצאה מכך תהיה לה מוטיבציה  נמוכה יחסית ובהמשך כנראה תחווה גם ירידה ברמת הביצוע.

אפשרות ב':
ליעד תגיע למסקנה שהזמן  האטי יחסית אותו  השיגה במרוץ נובע מנסיבות הניתנות לשינוי והן תחת שליטתה – כך כל התהליך יקבל תפנית של 180 מעלות. למשל, ליעד יכולה להגיע למסקנה שהזמן שלה בריצה לא היה כרמת הציפיות שלה מכיוון שהיא הייתה לחוצה לפני המרוץ ולכן לא הצליחה להתרכז בהכנה המנטאלית והפיזית שלה: היא החלה את המרוץ בקצב מהיר מדי ולא רצה על פי התכנית הטקטית עליה עבדה במהלך האימונים. כמובן שיכולות להיות סיבות רבות אחרות, אך הדבר שצריך להיות משותף לכולן הנו המסר שסיבות אלו נמצאות תחת שליטתה של ליעד וניתנות לשינוי על-ידי תכנית פעולה מתאימה. למשל, במקרה המתואר ליעד צריכה לעבוד במהלך האימונים על יישום תכנית הריצה שלה בתנאי לחץ. בנוסף, יכול להיות שליעד זקוקה למשך זמן ארוך יותר בכל הנוגע להכנה הפיזית.
צורת חשיבה כזו אומנם לא תשפר מיידית את ההרגשה של ליעד לאחר המרוץ (מכיוון שהתוצאה עדיין אינה משביעת רצון), אך מכיוון שהיא מאמינה שהסיבה ניתנת לשינוי על ידה בעזרת תכנית פעולה מתאימה, הציפיות לעתיד תהיינה גבוהות והמוטיבציה וההתמדה ישתפרו כתוצאה מכך.

במאמר הבא אתמקד בקשר שבין הצלחה ובין צורת ניתוח, וההשפעות הנובעות מכך על המוטיבציה וההתמדה. חשוב שהספורטאי והמאמן יבינו את המשמעות של צורת ניתוח על רמת ביצוע. מומלץ לכוון לסיבות אשר הספורטאי יכול לשלוט עליהן על מנת לבנות תכנית פעולה אשר תתמקד בדרכים אשר יש לנקוט על מנת להמשיך ולהשתפר.

ד"ר איריס אורבך – מומחית בפסיכולוגיה של הספורט. שותפה בפרויקטים לקידום ספורט, מנהלת המסלול "מאמן לקידום בריאות" בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן ועוסקת בספורט באופן קבוע כאורח חיים. נותנת ייעוצים מנטאליים לספורטאים ולקהל העוסק בספורט בכל הרמות ובכל הגילאים.

 



תגובות הוסף תגובה
1.היכן אני יכולה למצוא את המאמר המלא?רחלי23/05/16
צפוניים? הכירו את השלוחה החדשה של מכון וינגייט בקריית אתא - ההרשמה ללימודים בעיצומה

בקרוב בערוץ 24: תוכנית עם מיטב מומחי מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, לכושר גופני ולאורח חיים בריא בהנחיית ענת גיסין ובהשתתפות ספורטאים אולימפיים וידוענים

מפעלי הקיץ 2020 יתקיימו השנה במתכונת ייחודית המשלבת למידה מקוונת והשתלמות מעשית במכון וינגייט. ההרשמה בעיצומה!

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר