חפש רק בנושא זה






האבולוציה של ההתמכרות לפעילות גופנית

מחקר שנעשה באריזונה, מצא שפעילות גופנית בעצימות גבוהה משחררת חומרים שמשפיעים על "מרכז התגמול' במוח בדומה לצריכת חשיש – האם ניתן למנף את הממצאים כדי להזיז אותנו מהכורסה ולשפר את מצבנו המנטאלי? מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  10/04/12
מאמרים נוספים בתחום
שיגעון הפוקימון יכניס אותך לכושר?
פעילות גופנית משביחה את הזרע
איזה ספורט תבחרו כדי להאריך ימים?
פעילות גופנית במהלך ההיריון מיטיבה עם הצאצאים
מאמרים נוספים בתחום
אורח חיים בריא – מסיסמה למימוש
יש לך 2 דקות? קדימה צעד!
חוסר בפעילות גופנית קטלני פי 2 בהשוואה להשמנת יתר
פעילים יותר ביום ורצים פחות לשירותים בלילה
הגידול בהשמנה: פחות מדי פעילות גופנית או אכילת יתר?
כדורגל בגיל 70
ריבוי שעות מסך מגדיל את הסיכון ליתר לחץ דם בילדים
לשבת או לקום?
פעילות עצימה: כל דקה נחשבת
הליכה מודעת להולכים ולסביבה
הליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לריצה
רוצים לרזות? אז מה עדיף? אימונים אירוביים, כוח או שילוב?
מדליסטים אולימפיים חיים יותר
פעילות גופנית מתונה משפרת את איכות הזרע
סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה
פילאטיס מכשירים – נאמן למקור
שמן אבל בריא!
מאמנים לקידום בריאות – הופכים את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה
אורח חיים יושבני – כרוניקה מסוכנת
עיסוק בספורט ככלי לשינוי הרגלים מנטאליים
נא לא לשכוח! איך שומרים על הזיכרון בגיל מבוגר?
מים שקטים – שחייה תורמת להפחתת לחץ הדם
Fat and Fit – פעילות גופנית או דיאטה?
פעילות גופנית, טלוויזיה ודיכאון בנשים
פעילות גופנית במקום ציד
החוליה החסרה בדרך לאורח חיים בריא
יותר צעצועים = יותר פעילות גופנית בילדים
פעילות אירובית תורמת להפחתת סיכונים בריאותיים גם ללא ירידה במשקל
צפיפות שריר גדולה יותר מפחיתה את שיעורי האשפוז במבוגרים
Birddog כמודל לתרגילי יציבה
התחדשות גופנית עם בוא האביב
פעילות גופנית מפחיתה את הסבל ממיגרנה
פעילות גופנית מסייעת במניעת שינויים ניווניים במוח
משפחה אקטיבית – טיפים לפעילות גופנית משפחתית
פעילות גופנית קבועה באמצע החיים עשויה לעכב תהליכי הזדקנות
לחזור לג'ינס המיתולגי
צעידה עם פדומטר מסייעת להפחתה במשקל
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדמנציה של כלי הדם, אך לא לאלצהיימר
אימון אפקטיבי בחדר הכושר
נפש בריאה בגוף בריא
GYMSTICK: רצועה ומקל אשר עושים את ההבדל
ללמוד דרך הגוף: תנועה לגיל הרך בחגי תשרי
אירובי וגמישות: מחטבים גם את המכשירים
כך תרכוש כישורי ניהול: טפס ברגל על מצוק תלול
גדילה, התפתחות ואימון גופני לילדים ולמתבגרים – המינון הנבון
אל המטרות שלפניכם
פעילות גופנית – מפתח לחיי מין טובים יותר
הכי טוב
למקומות, היכון, צא!
יתרונות אימון הכוח ותרומתו לתפקוד האדם הבוגר
אורח חיים בריא: הולכים ושורפים שומנים
אורח חיים אחר: העיקר הבריאות
נלחמים בפיתויי עידן ההשמנה
פעילות גופנית ואורח חיים נכון: המתכון המנצח
יותר שרירים, פחות שומן
האדם המודרני ומלחמתו בגופו
חילוף מהיר: 7 דרכים להאצת הקצב המטבולי
תרגילי בטן (חלק ב'): הריון ופעילות גופנית
עובדות מהבטן: הריון ופעילות גופנית
גן פועל, שמח ולומד
דיאטה ופעילות גופנית: העיקר ההתמדה
שיאצו. גם לילדים
הדרך הנכונה להזדקן בכושר
כמו דג (קטן) במים
פילאטיס. יותר משיגעון חולף
שריפות (קלוריות) דווקא מומלצות לקיץ
העונה החמה של ספורטאי הכורסה
חוברת עבודה לחופש הגדול
צעידה כאמצעי לטיפול בדיכאון קליני
אימון גופני כחום היום
ילדים שאינם פעילים, עלולים לפתח מחלות לב בעתיד
תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות. מדריך
על יתרונותיה של הריצה
שיגעון הספינינג: חוויה, אופנה ממכרת וגם כושר גופני
מתכון למניעת סוכרת
ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות בחדר הכושר
מה קודם למה: אסתמה שבעקבות מאמץ גופני או השמנה?
לו"ז צפוף: הפעילות הגופנית של האנשים העסוקים
זה לא הגיל זה התרגיל
מנהלים אורח חיים בריא
אימוני התנגדות המשולבים באימונים אירוביים, משפרים את מצבם של חולי סוכרת
הצעד הנכון: התשובה לתחלואי העולם המודרני
התעמלות במים: להציף את העולם באנרגיה חדשה!
סקי: גולשים בתבונה
הפחתת הסיכון לשברים בנשים מבוגרות
אימון גופני בהריון: מה מותר, מה אסור, מה כדאי
יוגה ומצב רוח
צעירים באמצע החיים
אימון במנח תלוי באמצעות רצועות אימון
סודות ושקרים: המיתוסים של עולם הפעילות הגופנית
להיכנס לכושר – איך עושים את זה?
סקי: תענוג חורף לבן - וגם מסוכן
ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי הבינלאומי לוקחים אחריות על בריאות הציבור
פעילות גופנית לחובבים: להיכנס לשגרה בריאה
"נעליים קונים מהר" – ריצה ברגליים יחפות
לוחמי סוף השבוע: הגבול שבין החוויה לסכנה
פעילות גופנית: הדלק של החיים המודרניים
המרוץ לשפיות – הדרך לשפר את בריאותנו הנפשית
פעילות אירובית: כך תעשו זאת נכון ובריא
האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה
דיאטה ופעילות גופנית: הנוסחה המנצחת
תורידו מתח – תמתחו
על השינויים הזמניים והקבועים במשקל הגוף
לא לשמור בבטן – הסכנה שבשומן הבטני
פעילות גופנית ומשקל: פיזיולוגיה ותזונה
פעילות גופנית מגנה עלינו מפני הצטננות
אולי תרדו שם: טבלאות חישוב להפחתה במשקל
לגלוש לגוף חטוב עם Flowin – מדגים איתי האפרתי
יסודות לשיפור הכושר הגופני: סיבות ומטרות
תעשיית הכושר העולמית: משקיעים באיכות חיים
פעילות גופנית ותזונה נכונה נגד סוכרת מסוג 2
חשיבות השינה לקיום אורח חיים בריא
הולכים על זה: הליכה כאורח חיים
פעילות אירובית מתונה שומרת על מסת העצם אצל נשים
"פעילות גופנית משפיעה לחיוב על חיזוק מסת העצם"
מאמרים נוספים בתחום

 


מולי אפשטיין
  מנהל פורום
"חיים וספורט"

במאה השנים האחרונות קרה דבר בלתי צפוי: בני האדם סיגלו לעצמם אורח חיים יושבני (sedentary). מה שקרה במרוצת השנים הוא שהחלפנו את אורח החיים הפעיל לצורת חיים הרבה יותר סטטית שאינה תואמת מבחינה אבולוציונית את ייעודנו המקורי – במילים אחרות, לא לזה התכוון המשורר.
לדברי David Raichlen מאוניברסיטת אריזונה, תכונות הציד והליקוט של אבותינו הקדמונים תאמו את תכונות הסבולת האירובית של רצים למרחקים ארוכים. "פעילות אירובית שיחקה תפקיד מרכזי בהתפתחות האבולוציונית של מערכות רבות בגופנו, מה שמסביר אולי, מדוע פעילות אירובית כל כך מיטיבה עמנו", הסביר החוקר. לעומת זאת, בחינת ההנחה לפיה התפתחנו כיצורי-על אירוביים הינה בעייתית מעט משום ששאר היונקים האירוביים נעים על ארבע רגליים ואילו אנו נעים רק על שתיים. "מסיבה זו החלטנו לחקור את המוח ולבחון כיצד ההתפתחות האבולוציונית גרמה לנו לייצר הרגלי פעילות גופנית דרך מסלולי הנעה (מוטיבציה)", הוסיף החוקר.

 Runners High
מרבית העוסקים בפעילות גופנית דרך קבע מכירים את תחושת ההתרוממות (Runners High) שלאחר האימון. תחושה זו נגרמת על-ידי אנדוקנבינואידים שמשפיעים על "מרכז התגמול' במוח. לדברי החוקר מעט מאוד ידוע על תפקידם של האנדוקנבינואידים אצל יונקים אירוביים אחרים.
אנדוקנבינואידים הם קולטנים (רצפטורים) אנדוגנים ל-THC – החומר הפעיל בצמח הקנביס (חשיש). קולטנים אלה נמצאים בעיקר במוח באזוריו השונים, אולם בשנים האחרונות התברר שהם נמצאים גם ברקמות היקפיות כמו במערכת העיכול, בכבד וברקמות השומן.
מטרת המחקר של Raichlen ושל חוקרים נוספים, הייתה לבחון כיצד פעילות גופנית משפיעה על רמות האנדוקנבינואידים בשני יונקים אתלטים טבעיים, האדם והכלב, ועל מין בעל רמת פעילות נמוכה, חמוס.
הממצא העיקרי של החוקרים היה שבעלי חיים שהתפתחו אבולוציונית לפעילות אירובית מפיקים תועלת מהאנדוקנבינואידים בעוד שבעלי חיים שאינם אירוביים מטבעם לא חווים תחושת הנאה לאחר ביצוע פעילות שכזו. נראה איפה שהברירה הטבעית בבני האדם גורמת לשימוש במערכת האנדוקנבינואידית על מנת ליצור הנעה לפעילות סבולת, הסיקו החוקרים. החוקרים פרסמו את התגלית שלהם ב- The Journal of Experimental Biology.

הכלב הוא "אחיו התאום" של הרץ
צוות המחקר גייס רצים חובבים וכלבי מחמד ואימן אותם ללכת ולרוץ על גבי מסילה נעה. דגימות דם ורידיות, הן מן הרצים והן מן הכלבים, נלקחו לפני הפעילות ומייד לאחריה. לרוע המזל החמוסים שיתפו פחות פעולה ודגימות הדם שלהם נלקחו לאחר הפעילות ובזמן מנוחה.
אנאליזת דגימות הדם הראתה שריכוזו של אנדוקנבינואיד בשם anandamide הרקיעה שחקים בדמם של הכלבים ושל הרצים לאחר ביצוע ריצה נמרצת. כאשר בחנו החוקרים את מצב רוחם של הרצים הם מצאו שהוא השתפר פלאים לאחר ביצוע הפעילות הגופנית. במילים אחרות, הרצים היו מאושרים יותר ושמחים יותר לאחר ביצוע הפעילות הגופנית. כאשר החוקרים בחנו את דגימות הדם של החמוסים הם מצאו שריכוז ה-anandamide כלל לא עלה במהלך ביצוע הפעילות הגופנית. ככלל, אצל החמוסים לא נוצרו אנדוקנבינואידים בתגובה לפעילות העצימה.

חכמת האבולוציה
החוקרים משערים שהברירה הטבעית גרמה לכך שאנו, ובעלי חיים אחרים, משתמשים במערכת האנדוקנבינואידית במטרה לגרום להנעה לפעילות סבולת המתאימה לדפוס של הליכה וריצה למרחקים ארוכים. על סמך התוצאות החוקרים סבורים שהברירה הטבעית מניעה קבוצות מסוימות של יונקים שהתפתחו לאפיון אירובי בעיקרו, לקיום יותר פעילויות בעצימות גבוהה בהשוואה לפעילויות בעצימות נמוכה.
לאחר שהתברר שיונקים מפיקים אנדוקנבינואידים מענגים בתגובה לפעילות גופנית, נשאלת השאלה האם אותם כימיקלים במוח עשויים להוות פתרון קסם לטיפול בבעיית ההשמנה ההולכת ומחריפה. לצערנו, התשובה שלילית. לדברי החוקרים, אין בממצאים המעניינים די על מנת לגרום "לבטטות הכורסה" לזנק ממקומן המרופד והנוח ולהתחיל לעסוק בפעילות גופנית. הסיבה – כושרם הירוד של אנשים אלה אינו מאפשר כנראה שחרור של מספיק כימיקלים מענגים במוח בתגובה לפעילות גופנית מתונה שהם יכולים לבצע במצבם.
"אנשים לא פעילים אינם נמצאים בכושר טוב דיו על מנת לבצע פעילות גופנית עצימה, פעילות שתזכה אותם בתגמול מענג על המאמץ שביצעו", הסביר Raichlen. "המפתח הוא אם כן לגרום לאותם אנשים לא פעילים להתחיל להתאמן במטרה לשפר בהדרגה את כושרם הגופני. ברגע שאותם אנשים יעברו את הסף שמעליו הם יזכו לתגמול מענג עבור המאמץ הגופני אותו הם ביצעו יוכל להיווצר מעגל של הנעה לעיסוק מתמשך בפעילות גופנית", סבורים החוקרים.
עוד סבורים החוקרים שהפעילות הגופנית צריכה להוות פתרון זול עבור מצבים קליניים רבים, לשפר את מצבנו המנטאלי באמצעות אותם אנדוקנבינואידים ולשפר את כשירות מערכת הלב, כלי הדם והנשימה באמצעות התרגול הגופני הישן והטוב.

מקור:

David A. Raichlen,  Adam D. Foster,  Gregory L. Gerdeman, Alexandre Seillier  and Andrea Giuffrida
Wired to run: exercise-induced endocannabinoid signaling in humans and cursorial mammals with implications for the ‘runner’s high’ 
 

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט". 



תגובות הוסף תגובה
1.אנדוקנבינואידיםגור03/05/12
2.מולי - אתה מלך. (לת)עודד03/05/12
3.חיי כלבאריה06/05/12
4.אנדוקנבינואידים והשמנהשמוליק וקס26/05/12
משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן