חפש רק בנושא זה






הצלחה כהזדמנות למינוף המוטיבציה

לא רק הכישלונות חשובים, גם מניצחונות אפשר להיבנות – על ההבדל בין חדוות הניצחון ובין גאווה מוצדקת ואיך צריך מאמן או ספורטאי לנתח הצלחות במטרה לבנות ביטחון עצמי ולהגדיל מוטיבציה, מאת ד"ר איריס אורבך, פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  16/04/12

 


ד"ר איריס אורבך
במאמר קודם ניתחתי מצב של אצנית אשר לא הייתה מרוצה מהתוצאה שלה והדגמתי כיצד צורת חשיבה וניתוח רמת ביצוע יכולים להשפיע על מוטיבציה והתמדה, למאמר הקליקו כאן. הנטייה הרווחת היא ליחס חשיבות למקרים בהם אנחנו לא מצליחים להשיג את המטרה, להתמקד בכישלונות ובהפסדים ולתת להם חשיבות יתרה. אולם למעשה חשוב ומומלץ, להבין כיצד עלינו לנתח מקרים בהם השגנו את המטרה וחווינו תחושת הצלחה. זוהי הזדמנות נהדרת למנף את ההישגים על מנת לבנות ביטחון עצמי ומוטיבציה גבוהים.


"הכול תחת שליטה"
לאחר רמת ביצוע גבוהה חשוב לשייך את ההצלחה לסיבות פנימיות אשר נמצאות בשליטתנו. למשל, המטרה שלי בחצי מרתון תל אביב הייתה לסיים את הריצה בפחות משעתיים. סיימתי את הריצה בשעה ו-59 דקות. ניתן להגדיר את ההישג כהצלחה. הסיבות להן שייכתי את השגת המטרה היו דבקות והתמדה בתכנית האימונים ושימוש יעיל באסטרטגיות מנטאליות במהלך הריצה. אלו הן סיבות בשליטתי ולמעשה מחזקות את ההנחה שיש קשר ישיר בין מאמץ והשקעה ובין תוצאה. התחושה שלי הייתה תחושת גאווה, רצון להמשיך להציב מטרות מאתגרות ולהשקיע בהשגתן.

ממה צריך להיזהר כשמנתחים הצלחה?
ישנם מקרים אשר ניתוח השגת המטרה יכול להוביל לירידה במוטיבציה. לדוגמה, עבדתי בעבר עם מאמן כדורעף של בנות צעירות. לאחר ניצחון במשחק נגד קבוצה מאתגרת במיוחד שמעתי את המאמן אומר לבנות "איזה מזל שהשחקנית החזקה שלהם (של הקבוצה היריבה) לא הגיעה למשחק...". במשפט אחד המאמן נטרל את תחושת הגאווה של השחקניות והעביר את המסר שהניצחון של קבוצתו הייתה למעשה כתוצאה ממזל, סיבה אשר אינה תלויה בהן. מתחושת גאווה, עברה התחושה לרגשות הכרת תודה!

ניצחון ורמת ביצוע גבוהה הנם הזדמנויות למנף את הספורטאי ולהעלות מוטיבציה לעתיד. לעתים, במיוחד בעבודה עם בנות צעירות, יש את הנטייה לשייך הצלחה לגורמים חיצוניים כגון מזל ויכולת הקבוצה היריבה. המאמן, בעזרת תקשורת יעילה, יכול להעביר את המסר לשחקניות שהישגן קשור לרמת ההשקעה, ליכולת הריכוז או לכל גורם אחר אשר תלוי בהן. כמובן שישנם מקרים אשר יכולת (או אי יכולת) הקבוצה היריבה הובילה לניצחון, אך הדגש מצד המאמן צריך להיות על הגורמים אשר נמצאים תחת שליטתן של השחקניות, על מנת לעורר רגשות גאווה ומוטיבציה. התקשורת של המאמן עם השחקניות משפיעה באופן ישיר על צורת הניתוח ועל אופן החשיבה שלהן. עקרונות אלו נכונים וניתנים לשימוש במהלך משחקים, תחרויות ואימונים.

ובקיצור, אם מאמן הכדורעף היה אומר לשחקניות שלו: "כל הכבוד על המשחק היום, אהבתי לראות כיצד נלחמתן, עבדתן ביחד, השתמשתן באסטרטגיות בצורה נכונה...", רגשי הגאווה של השחקניות היו מובילים אותן למוטיבציה גבוהה, להמשיך להשקיע ולהאמין בעצמן.

ד"ר איריס אורבך – מומחית בפסיכולוגיה של הספורט. שותפה בפרויקטים לקידום ספורט, מנהלת המסלול "מאמן לקידום בריאות" בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן ועוסקת בספורט באופן קבוע כאורח חיים. נותנת ייעוצים מנטאליים לספורטאים ולקהל העוסק בספורט בכל הרמות ובכל הגילאים.

 

 



תגובות הוסף תגובה
1.ברכותיוסי18/04/12
2.הצרה היא, שהתקשורת מרסקת ספורטאים מעולים, שיש להם הישגיםד"ר דניה שפירא03/05/12
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט