חפש רק בנושא זה






מה עדיף? אימון משקולות חופשיות או אימון מכשירים?

תשאלו את עצמכם למה אתם עושים אימון כוח בחדר כושר – המאמר שלפניכם בוחן את הסוגיה מזווית הראייה של שיפור תפקוד פונקציונלי הן בפעילויות היומיום והן בביצועי ספורט – מאת אור מיכאלי, פיזיותרפיסט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  24/04/12

 


אור מיכאלי
אור מיכאליחשיבותם של אימוני הכוח הסדירים היא רבה. מערכת שרירי הבטן-גב למשל, מורכבת משתי שכבות עיקריות, האחת שטחית ותפקידה העיקרי הוא ייצור תנועה ואילו השנייה עמוקה (שרירי הליבה) ותפקידה העיקרי הוא מתן יציבות לעמוד השדרה. לשרירי הייצוב תפקיד משמעותי ביותר המשפיע על היציבה שלנו, על יכולת העברת כוחות בין פלג גוף עליון לתחתון ולהפך, מניעת פציעות, הפחתת כאבי גב ויכולת ביצועית גבוהה יותר.


ההבדלים המהותיים בין אימון משקולות חופשיות ובין אימון מכשירים:
• שרירי הליבה – באימון מ"ח מופעלים שרירים מייצבים ועמוקים (ליבה) במידה רבה לעומת הפעלה מינימלית שלהם באימון מכשירים, שבהם לרוב הגו מקובע.
• שרירים מייצבים סביב למפרק – באימון מ"ח מופעלים שרירים מייצבים במפרקים הסמוכים למפרק שעובד, בעוד שבאימון מכונות המפרקים הסמוכים מקובעים ועל כן כמעט ולא פועלים.
• מישורי תנועה – באימון מ"ח יש עבודה במישורי תנועה רבים בעוד שבמכשירים, האימון לרוב מבוצע במישור תנועה אחד.

*כל האמור לגבי אימון במשקולות חופשיות מתייחס גם לאימון כבלים.

למה אנחנו מתאמנים? מנקודת ראות הפיזיותרפיה
אימון בחדר כושר מחייב קביעת מטרות אימון, ביניהן עלייה במסה השרירית, חיזוק, שיפור כושר גופני, ירידה במשקל ועוד. עם זאת, אל לנו לשכוח שאחת המטרות העיקריות  צריכה להיות שיפור תפקודי (פונקציונלי) הן בפעילויות היומיום והן בביצועי ספורט למיניהם. כפיזיותרפיסטים, כאשר נתאים תכנית אימון למתאמן נשים דגש על אימון שתכליתו להביא לשיפור תפקודי.
על מנת לעמוד במטרה זו רצוי להתאמן בדומה לדפוסי התפקוד שלנו בחיי היומיום, בהם אנו פועלים בצורה "חופשית" ללא תמיכות או קיבועים. לדוגמה, בעת הרמת משא כבד בעבודה או בבית.
בפעולות יומיומיות כמו גם בפעילויות ספורטיביות (כגון משחקי כדור, ריצה ואתלטיקה), העבודה לעולם אינה מבודדת אלא משלבת הפעלה במקביל של כל שרירי הגוף הן המייצבים והן המניעים.

אימון מ"ח בחד"כ, המבוצע ללא קיבוע של הגו, מקרב אותנו לאופן התפקוד "האמיתי" והאוטומטי ועל כן מומלץ על פני אימון "המקבע" אותנו ומפריד בין חלקי הגוף השלם, כדוגמת מכשירים (בהנחה, כמובן, שמטרת האימון היא תפקודית בעיקרה).

כאמור, במידה ומטרת האימון המרכזית הינה שיפור תפקודי, כך למשל בבואנו לחזק פלג גוף תחתון, עדיפה עבודה כנגד משקל גוף כדוגמת ביצוע תרגילי Squat  או Lunge על פני עבודה המבודדת קבוצות שרירים. עבודה מסוג זה תוביל לחיזוק השרירים במנחים פונקציונליים בהם אנו משתמשים במציאות היומיומית ולא במנחי ישיבה או שכיבה על הבטן האופייניים לעבודה כנגד מכשירים.

לסיום, חשוב להדגיש כי מדובר בהמלצות כלליות בלבד. בקביעת תכנית אימון יש להיוועץ עם פיזיותרפיסט או עם מדריך חד"כ מוסמך לגבי סוג התרגילים, עוצמת ההתנגדות/המשקל ותדירות הביצוע, בהתאם למטרות האימון שנקבעו.

אור מיכאלי – פיזיותרפיסט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מטפל בספורטאי האקדמיה למצוינות בספורט במכון וינגייט.




תגובות הוסף תגובה
1.מאמר מעניין ומעשיר  (לת)יוסי זאבי24/04/12
2.מדוע לא איש מקצוע מתחום הכושר הגופני כותב מאמרים אלה?תמי24/04/12
3.מאמר חשוב לכל מתאמן (לת)יריב שדה27/04/12
4.סליחה תמי שאני לא מסכים איתךיוסף שלאז03/05/12
5.לא הייתי מודע לזה, למדתי הרבה מהמאמר. (לת)אבנר11/05/12
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט