חפש רק בנושא זה






הצבת מטרות – כך תגשימו את החלום שלכם

הצבת מטרות נכונה עוזרת לנו להתמקד במה שאנחנו רוצים להשיג, מעלה את הביטחון העצמי, עוזרת לשלוט בחרדה ובלחצים, מעלה את המוטיבציה ומעל לכול מעלה את רמת הביצוע – איך עושים את זה נכון, מאת ד"ר איריס אורבך פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  16/05/12

 


ד"ר איריס אורבך
כולנו מודעים לחשיבות של הצבת מטרות, אבל מעטים בינינו יודעים כיצד להשתמש בכלי זה באופן יעיל על מנת להפיק ממנו את מרב היתרונות.

"חזון ללא פעולה הנו רק חלום, פעולה ללא חזון רק מעבירה את הזמן, חזון עם פעולה יכול לשנות את עולמך!", ג'ואל ברקר.

לחלקנו יש חזון, "תמונה" שבה אנו רואים את עצמינו בעתיד במצב מסוים, למשל אני תמיד שאפתי לעבור את מחסום ה-10 ק"מ ולרוץ חצי מרתון, אולם לא בניתי לעצמי תכנית פעולה ולכן המטרה שלי נשארה בגדר חלום. מצד שני, יש את אלו אשר פועלים ללא מטרה מסוימת, ואם נשתמש בדוגמת הריצה, יהיו אלו אשר רצים ללא תכנית אימונים כלשהי ולמרות שהם שומרים על כושר גופני מסוים, הם אינם מתקדמים ומממשים את הפוטנציאל שלהם. כך התנהלתי במשך שנים – רצתי, אך ללא תכנית מוגדרת של ימים ומרחקים, רק שמרתי על כושר ממוצע. בשנתיים האחרונות החלטתי לממש את המיומנויות אשר אני מלמדת ספורטאים (הרי אתם יודעים שהסנדלר הולך יחף...), ולראייה סיימתי שני חצאי מרתונים בקלילות. הקסם של מימוש הפוטנציאל נמצא בשילוב בין הצבת מטרות ובין בניית תכנית פעולה לשם השגתן.

הצבת מטרות – איך זה עובד?
לאחרונה יעצתי לגבר אשר שם לו למטרה להשיל מעליו מספר קילוגרמים. הוא סיפר על היסטוריה של ניסיונות הרזייה, אשר הסתיימו תמיד במסלול היו-יו, עלייה וירידה במשקל ללא יכולת לשמור על השגת המטרה לאורך זמן. הכללים להצבת מטרות שעמם עבדנו, מתאימים לכל מי שעומד בפני משימה חשובה.

הטיפים להצבת מטרות:
• המטרה צריכה להיות "מדויקת" ולא כללית – בחינת המטרה היא הצעד הראשון שיש לעשות כאשר רוצים להשיג אותה. המטרה צריכה להיות "מדויקת" ולא כללית: כמה אתה שוקל היום? כמה ק"ג אתה רוצה להוריד?
• המטרה צריכה להיות מדידה – האם אני מודד את מספר הק"ג שאני רוצה להוריד? אולי את אחוזי השומן או ההיקפים? חשוב להגדיר את צורת הערכת המטרה באופן אובייקטיבי במידת האפשר.
• המטרה צריכה להיות קשה, אבל ריאלית – מטרה קלה מדי לא תעלה את המוטיבציה ומטרה קשה מדי תגרום לחוסר אמונה ביכולת להתקדם.
• חשוב לקבוע תאריך יעד – להשגת המטרה ומטרות ביניים, אשר תעזורנה בצעדים קטנים ומתונים להתקדם לעבר המטרה הסופית.
• המטרה צריכה להיות ממוקדת בשיפור אישי – כלומר, "אני רוצה לרדת 2 ק"ג בחודש הקרוב" ולא "אני רוצה להיות הכי רזה בקבוצה".
• בניית תכנית פעולה – אשר כוללת בתוכה מספר פרמטרים חשובים לשם מימוש השגת המטרה.

לסיכום, כאשר הגבר נפגש אתי בפעם הראשונה, בתחילת הייעוץ, המטרה שלו הייתה: "אני רוצה לרזות" ובסיום, המטרה שלו הוגדרה: "אני רוצה לרדת 5 ק"ג. היום אני שוקל 100 ק"ג ובעוד חודשיים אני רוצה לרדת 5 ק"ג. אני הולך לעשות זאת באמצעות....", וכאן הגדרנו את האמצעים.
יש לזכור שאנחנו עוסקים כל יום בהצבת מטרות – רושמים פתקים עם משימות ליום שלמחרת, מחליטים מה אנחנו רוצים להשיג בחודש הקרוב וכדומה. כדי להשיג מטרה ולמצות פוטנציאל, יש לדאוג להציב את אותה המטרה באופן מכוון ומקצועי. בהצלחה!

ד"ר איריס אורבך – מומחית בפסיכולוגיה של הספורט. שותפה בפרויקטים לקידום ספורט, מנהלת המסלול "מאמן לקידום בריאות" בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן ועוסקת בספורט באופן קבוע כאורח חיים. נותנת ייעוצים מנטאליים לספורטאים ולקהל העוסק בספורט בכל הרמות ובכל הגילאים.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט