חפש רק בנושא זה






תחרותיות בריאה

כשהיכולות הפיזיולוגיות הנדרשות קיימות, הסיכוי להגיע לניצחון גדל כאשר הספורטאי מרוכז בלנצח את עצמו ולא את האחר – להלן הטיפים ברוח זו שיעלו אתכם לפודיום, מאת ד"ר איריס אורבך פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  17/06/12

 


ד"ר איריס אורבך
מי זוכר את הספורטאי שהגיע במקום השני? ניצחון, הישגיות, תחרותיות... אלו המושגים אשר מניעים אותנו בחיים. אבל מהי תחרותיות בריאה ונכונה? מהי תחרותיות אשר מניעה אותנו להישגים ולהתמדה לאורך זמן?

ספורטאים שואפים להשיג מקום ראשון בתחרות, לנצח! בדפי ההיסטוריה שמים דגש על המקום הראשון ובסופו של דבר ההישגים האחרים נשכחים. אני טוענת שעל מנת להגדיל את הסיכוי להגיע למקום הראשון יש לשים דגש על תחרותיות כנגד עצמך ולא תחרותיות כנגד האחר.

כאשר בוחנים את הסיבות המניעות ילדים להשתתף בספורט, ניתן לראות שהמוטיב העיקרי אשר מנחה אותם הוא מוטיב ההנאה והכיף. בגיל "מבוגר" יותר, 13-12, כאשר יש דגש רב יותר על תחרותיות על מנת לנצח, אחוז הפרישה של ילדים מהשתתפות בספורט עולה. בנוסף, כאשר בוחנים ספורט תחרותי ניתן למצוא עדויות של ספורטאים ברמות הגבוהות, אשר מצביעות על כך שכאשר הספורטאי מסיים את התחרות הוא אינו מודע למקום אותו הוא השיג – הריכוז שלו הנו בתחרות כנגד עצמו על מנת למצות את הפוטנציאל האישי שלו ולא בתחרות כנגד האחר.


אליפות אירופה בטריאתלון, אילת 2012


אל תבזבזו את הקשב
רמת הקשב ויכולת הריכוז שלנו מוגבלות מבחינת הנפח והקיבולת, ולכן עלינו לבחור היטב את התכנים שבהם נתמקד. על מנת להגיע בתחרות לרמת ביצוע גבוהה חשוב שכל יכולת הריכוז של הספורטאי תופנה לפעולות שעליו להוציא לפועל מבחינה פיזיולוגית, מנטאלית, טכנית וטקטית. כאשר הספורטאי בוחן את המתחרה שלו, חושב ומנתח את ההשלכות של תוצאות התחרות, בוחן את הצופים שיושבים בקהל, הוא למעשה "מבזבז" את יכולת הקשב ופוגם באפשרות להגיע למיצוי הפוטנציאל האישי. בנוסף, חשיבה שכזו מובילה לעלייה ברמת הלחץ השלילי מכיוון שלספורטאי אין שליטה במתחרים וכל ניתוח לגביהם עלול להיות מוטעה ללא מענה ישיר ויעיל.

המטרה להגיע לרמת ביצוע גבוהה
ראשית, למרות שהמטרה העיקרית בספורט הינה לנצח, בתחרות עצמה חשוב להתמקד במה עלי לעשות על מנת להגיע לרמת ביצוע גבוהה? רק בצורה זו נוכל להשתמש ביכולת הריכוז שלנו באופן אופטימלי. שנית, הרוטינה (סדר פעולות מכוון) של לפני התחרות צריכה לכלול ריכוז, דיבור עצמי, והדמיה המכוונים לקראת הפעולות שעל הספורטאי לבצע כאשר יעלה על המגרש. ולבסוף, יש לעבוד על יכולת ריכוז גמישה המאפשרת לספורטאי מעבר מאיסוף נתונים מהסביבה החיצונית התחרותית (מתחרים, מצב משחק) לריכוז פנימי (קבלת החלטות, טכניקה וכדומה). מיומנויות, הרגלים, וצורת חשיבה ניתן להנחיל כבר מהגיל הצעיר ולכן תפקידו של המאמן הנו קריטי ביצירת אקלים מנטאלי חיובי המדגיש תחרותיות המובילה להישגים אישיים. בהתחשב בעובדה שהיכולות הפיזיולוגיות הנדרשות לניצחון קיימות, הסיכוי להגיע לניצחון גדל כאשר הספורטאי מרוכז בלנצח את עצמו ולא את האחר.

ד"ר איריס אורבך
– מומחית בפסיכולוגיה של הספורט. שותפה בפרויקטים לקידום ספורט, מנהלת המסלול "מאמן לקידום בריאות" בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן ועוסקת בספורט באופן קבוע כאורח חיים. נותנת ייעוצים מנטאליים לספורטאים ולקהל העוסק בספורט בכל הרמות ובכל הגילאים.

צילום: הראל זילברמן.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
נקבע מועד חדש: טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיים ב-23.7.21. בהצלחה!

אתכם גם בימי קורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

נלחמים על הכושר: נבחרת השחייה הפראלימפית מתאמנת בבריכה הלאומית במכון וינגייט

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט