חפש רק בנושא זה






תוספי תזונה – מורה נבוכים

אילו תוספי תזונה יעילים בצורה מוכחת מדעית? אלו תוספים פופולריים לשימוש בקרב ספורטאים ומהם התוספים האסורים לשימוש? החברה האמריקאית לרפואת ספורט (ACSM) עושה סדר ומסווגת את התוספים – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  25/06/12

 


מולי אפשטיין
  מנהל פורום
"חיים וספורט"

שוק תוספי התזונה בעולם מגלגל כ-20 מיליארד דולר בשנה ועל פי התחזיות מגמת הצמיחה תימשך גם בשנים הקרובות. מרבית צרכני התוספים הם אזרחים מן השורה ומיעוטם משתייכים לעולם הספורט – ספורטאים חובבים, אנשים שעוסקים בפעילות גופנית וספורטאי הישג.
בעוד שמרבית הציבור "נדחף" אל מדפי הרשתות מכוח הפרסום המסיבי של היצרניות ושל המשווקות, לספורטאי ההישג יש את הלוקסוס להיוועץ באנשי המקצוע שמקיפים אותם. הייעוץ המקצועי מצד גורמים מוסמכים הוא קריטי וחשיבותו באה לידי ביטוי בשני מישורים: האחד, אפקטיביות התיסוף התזונתי ומקומו במערך התזונה והאימונים של הספורטאי והשני, דאגה לבריאותו של הספורטאי וצמצום האפשרות שייחשף לתוספי תזונה שמכילים חומרים אסורים שעלולים לגרום לממצא סימום חיובי.

בכנס השנתי של החברה האמריקאית לרפואת ספורט (ACSM) שנערך לאחרונה בסן פרנסיסקו הוצגה הגישה המקובלת כיום לסיווגם של תוספי התזונה. חלוקה זו מאפשרת לקהל הצרכנים לקבל מושג באשר לתוספים שמידת יעילותם מוכחת ובין אלה, שלא רק שאינם משפיעים אלא אף עלולים להיות מסוכנים.
במסגרת ההרצאה הוצגו גם מספר כלים ברשת האינטרנט שעשויים לעזור הן לקהל המשתמשים והן לאנשי המקצוע שמייעצים בתחום.
אתר מעולה שסוקר את קבוצות התוספים השונות ומגבה זאת בסיכומי מחקרים הוא ה-AIS Australian Institute of Sport.


חלוקת תוספי התזונה ל-4 קטגוריות לפי ה-AIS :
קבוצה A:
תוספים שיעילותם מוכחת ושניתן להשתמש בהם במצבים שונים בספורט, מומלצים על-ידי ה-AIS.
קבוצה B: תוספים שדורשים מחקר נוסף; השימוש בהם מותנה בפרוטוקול מחקרי.
קבוצה C: תוספים שיעילותם לא הוכחה או כאלה שההשפעה שלהם אינה משמעותית; אינם מומלצים לשימוש.
קבוצה D: תוספים אסורים או כאלה שסכנת הזיהום בהם גבוהה; אסורים לשימוש בספורטאים.

קבוצה A
קבוצת תוספי תזונה שמספקים מקור אנרגיה שימושי ומתוזמן, מהווים השלמה תזונתית לתזונה הרגילה ושנבדקו מחקרית ונמצאו כמשפרים ביצועי ספורט. הקבוצה כוללת את תוספי התזונה הבאים: משקאות ספורט, ג'ל אנרגיה, ארוחות נוזליות, חטיפי ספורט, חלבון מי גבינה, תוספי סידן, תוספי ברזל, תוספים פרוביוטיים, מולטי-ויטמינים/מינרלים, ויטמין D, תחליפי אלקטרוליטים, קפאין, קריאטין, ביקרבונט
לפירוט התוספים בקבוצה A כולל מידע עובדתי ומחקרי, הקליקו כאן

קבוצה B
תוספי תזונה שקיבלו תשומת לב מחקרית, חלקם באוכלוסייה שאינה ספורטיבית או כאלה שקיימות לגביהם עדויות מחקריות ראשונות באשר ליעילותם לשיפור הביצועים הגופניים. תוספים אלה מוגדרים כבעלי עניין מיוחד לספורטאים ולמאמנים. הקבוצה כוללת את תוספי התזונה הבאים: β אלאנין, מיץ סלק/ניטראטים, נוגדי חמצון – ויטמין C ו-E, קרניטין, קולסטרום (חלב ראשית), HMB, שמן דגים, קוורצטין (ביופלבנואיד), פוליפנולים אחרים כמו נוגדי חמצון ונוגדי דלקת.
לפירוט התוספים בקבוצה B כולל מידע עובדתי ומחקרי, הקליקו כאן  

קבוצה C
קבוצה זו כוללת את מרבית תוספי התזונה המומלצים ביותר מסחרית לספורטאים. למרות הפופולאריות הרבה של קבוצת התוספים הזו ולמרות השימוש הנפוץ בה היא טרם הוכחה ככזו שעשויה לתרום בשיפור הביצועים הגופניים. עדיין, לא ניתן לומר באופן נחרץ שקבוצת התוספים הזו לא עוזרת כלל משום שקיימות עדויות מסוימות שמראות השפעה קטנה ביותר או השפעה זניחה. חלק מן התוספים שבקבוצה זו עלול אף לפגום בביצועי הספורטאים. הקבוצה כוללת את תוספי התזונה הבאים: ריבוז, קו-אנזים 10Q, תוספי ויטמינים (בשונה ממה שמופיע בקבוצה A), ג'ינסנג, צמחים נוספים, גלוקוזאמין, כרום פיקולינט, מים מועשרים בחמצן, שמני MCT, ZMA, אינוזין ופירובאט. 
לפירוט התוספים בקבוצה C כולל מידע עובדתי ומחקרי, הקליקו כאן  

קבוצה D
כל התוספים המופיעים בקבוצה זו אסורים לשימוש בקרב ספורטאים. חלקם אסורים על פי תקנון WADA ובחלקם קיים פוטנציאל לזיהום ולנוכחות של חומרים שעלולים לגרום למבדק סימום חיובי. הקבוצה כוללת את תוספי התזונה הבאים: ממריצים – אפדרין, סטריכנין, סיבוטראמין (תרופה נגד השמנה), Methylhexanamine (תרופה לטיפול בגודש באף) וצמחים מסויימים. פרו-הורמונים ומאיצי הורמונים - DHEA, Androstenedione, 19-norandrostenedione, פרו-הורמונים אחרים, Tribulus terrestris ומאיצי הורמונים אחרים. 
לפירוט התוספים בקבוצה D כולל מידע עובדתי ומחקרי, הקליקו כאן  

אתר מצוין נוסף הוא של המכון הלאומי לבריאות של ארה"ב – NIH. באתר המופיע תחת השם Office of Dietary Supplements, ניתן למצוא מידע רב ובעל ערך מדעי על תוספי תזונה רבים. לכניסה לאתר הקליקו כאן  

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט". 



תגובות הוסף תגובה
1.איך מסווג מגנזיום?דניאל28/06/12
2.מגה גלופלקססתיו01/07/12
נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן. במקרה הצורך, תתאפשר למידה מקוונת בהתאם להנחיות משרד הבריאות