חפש רק בנושא זה






ילדים וספורט – שאלות מהשטח

איך להתייחס לילדים ש"מזגזגים" בין ענפי ספורט, מה עושים כשיש הבדלים משמעותיים בתפקוד בין אימון ומשחק ואיך להתייחס לילד מחונן בספורט שרוצה לפרוש – ד"ר איריס אורבך, פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, משיבה לשאלות שעולות מהשטח
  01/08/12

 

 
ד"ר איריס אורבך
ש: "חיים בזיגזג"
בגיל 5 בני התחיל להתאמן בקבוצת כדורסל. לאחר 4 שנים החליט לעבור לקבוצת כדורגל בעיקר בגלל שחבר טוב שלו כבר היה שם והליגה בכדורגל מתחילה שנה קודם לעומת כדורסל (כבר בכיתה ד').
לאחר שנה בקבוצת הכדורגל חזר השנה לקבוצת הכדורסל (ככל הנראה חשב שיוכל להתבלט יותר בכדורסל). כעת הוא חושב לחזור בשנה הבאה לכדורגל (קבוצה אחרת מזו שהייתה לפני שנה).

השאלה היא האם ועד כמה להתעקש איתו שיישאר בכדורסל (כדי לחנך אותו להתמדה בכלל בחיים) או האם להתייחס לכל הנושא כחוג שאפשר להחליף כל שנה?


ת: התנהלות בריאה

הדבר המעניין הוא שבנך עושה את הדבר הנכון מבחינה מוטורית ומנטאלית. חשוב בגילאים הצעירים לתת לילד להיחשף לסוגי ספורט שונים. למעשה, בנך מגלה התמדה יפה בכך שהוא ממשיך במהלך השנה ללכת לאותו החוג ואינו מפסיק. בגילאים בוגרים יותר יהיה עליו להחליט במה הוא רוצה להתמקצע, אך עד אז הרב גוניות מועילה.

 

ש: אימון לחוד ומשחק לחוד

מדוע אני רואה הבדלים עצומים בין יכולותיו של בני באימוני כדורסל (בן 14) ובין יכולותיו במשחקים? האם לחץ הוא ההסבר הבלעדי?


ת:
מקרה קלאסי 

המקרה שאת מתארת, הנו מקרה קלאסי ובדרך כלל מעיד על ליקוי בהכנה מנטאלית. לחץ הנו הסבר אחד ודרך הטיפול בו תלויה כמובן במצב. באופן כללי, לחץ יכול לשמש כמניע חיובי כשלומדים כיצד לנתב אותו לאנרגיה חיובית. ריכוז וביטחון עצמי, הם כמובן הסברים נוספים. בכל מקרה, הכנה מנטאלית של הספורטאי לקראת משחק יכולה לפתור את הבעיה בצורה הטובה ביותר.

 

ש: ילד מחונן הולך לאיבוד

אני מאמנת 15 שנה בספורט תחרותי וגידלתי יותר מדור אחד של ספורטאים מוצלחים מאוד ופחות.

כשילד שלא כל-כך מצליח, עוזב באיזשהו שלב להתנסות בתחומים אחרים, אני יכולה להבין.

אבל כשהוא מחונן ומחליט לפרוש אחרי שהשקיע שנים רבות, והנה כל הדלתות נפתחות בפניו סוף-סוף והגיע זמן ליהנות מהתוצאות של העבודה הקשה – איך להסביר את התופעה?


ת: החלטה או בריחה?

מבינה את רגשות התסכול. הסיבות לפרישה יכולות להיות רבות ומגוונות. על מנת לוודא האם ההחלטה לפרישה מקדמת את הספורטאי למטרתו האישית, יש להנחות אותו בתהליך קוגניטיבי של קבלת החלטות. קיימת אפשרות שהספורטאי יגלה במהלך התהליך שהפרישה למעשה אינה מקדמת אותו למטרה. מצד שני, יכול להיות שההחלטה מקדמת את הספורטאי. לסיכום, חשוב לוודא שהפרישה נובעת מהחלטה ולא מבריחה.

 

לכניסה לפורום פסיכולוגיית ספורט הקליקו כאן


ד"ר איריס אורבך – מומחית בפסיכולוגיה של הספורט. שותפה בפרויקטים לקידום ספורט, מנהלת המסלול "מאמן לקידום בריאות" בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן ועוסקת בספורט באופן קבוע כאורח חיים. נותנת ייעוצים מנטאליים לספורטאים ולקהל העוסק בספורט בכל הרמות ובכל הגילאים.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אתנה zoom: אל תחמיצו את הרצאתה של מורן סמואל, "לעבור את הקו", שתתקיים ביום רביעי, ה-5.8.20 בשעה 20:30

יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-14.8.20, בשעה 10:00

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן