חפש רק בנושא זה






אכילת ביצים – ההמלצות

קשה או רכה? המלצות לגבי צריכת ביצים משתנות בהתאם לגישות תזונתיות שונות. מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט, עם הזווית הנטורופתית: מדוע כדאי לאכול ביצים ובאיזה אופן הכנה, ממה כדאי להיזהר ומתכון לביצה עלומה
  07/08/12


 

מנהלת פורום נטורופתיה

נטורופתיה מתקשרת אצל רבים כדרך חיים צמחונית או טבעונית שאינה מתירה לאכול מזונות מהחי, אבל לא כך המצב. בעולם הרפואה הטבעית יש זרמים שונים וגישות מגוונות של תזונה בריאה ומבריאה, שכל אחת מהן הוכיחה עצמה על פני אלפי שנים של ריפוי. אכן, קיימים פרוטוקולים מיוחדים של ריפוי מחלות שלפיהם תהליך הריפוי וההבראה מבוססים רק על תזונה צמחונית או טבעונית. אלו פרוטוקולים חשובים, חלקם מבוססים על ידע עתיק ברפואה טבעית, אבל כאן לא אתייחס לפרוטוקולים אלו.
פעמים רבות אנחנו שומעים בקליניקה הנטורופתית על האיסור לאכול ביצים בגלל כולסטרול גבוה או שומנים בדם ועל הגבלה של כמות הביצים בגלל חשש מפגיעה בכלי הדם או בפרופיל הדם. בנטורופתיה אנחנו מדריכים שהביצה היא מזון טבעי עתיק יומין, מומלץ על ידי חכמי הרפואה בכל הדורות והחכמה היא לאכול בהתאם לשלושת הקריטריונים הנטורופתיים הבסיסיים החלים על תזונת האדם הבריא: איזון, גיוון
טריות.

אני ממליצה לצרוך ביצים אורגניות בלבד, של תרנגולות שגודלו בתנאי חופש, הומניים, ניזונו מירקות, עלים, פירות וזרעים. ביצים כאלו עשירות יותר בחלבון ובוויטמינים ודלות בכולסטרול. בהתאם לקריטריונים האורגניים, הביצים מתקבלות מתרנגולות שלא הוזרקו להן הורמונים או אנטיביוטיקה או ויטמינים סינטטיים. אכן מחירן מעט יותר יקר מהביצים הרגילות, אבל ההשקעה הכספית כדאית. הביצה האורגנית הטרייה מהסוג האיכותי, מגיעה אל המדפים תוך 24 שעות מיום הטלתה ותאריך האחרון לשיווק הוא 8 ימים מיום ההטלה. אלו "ביצי זהב" המכילות חומרים מזינים חשובים וניתן לשמור אותן במקרר עד 30 יום.

רכישת ביצים ואחסונן:
• לרכוש ביצים בחנות המאחסנת אותן בקירור ובטמפרטורה שאינה גבוהה מ-7 מעלות צלסיוס.
• ביצים המאוחסנות בתבנית קרטון מקורית עליה מוטבע סימן מקובל שמעיד שהן ביצים אורגניות.
• אין לרכוש ביצים סדוקות או שבורות שקליפתן מלוכלכת.
• אין לרחוץ את הביצים כדי לנקותן. הרחיצה ממיסה את שכבת ההגנה שעל הקליפה.
• רצוי להימנע מאכילת ביצים שלא בושלו.
• להימנע מלרכוש ביצים בשווקים פתוחים, במרכולים שאינם ממוזגים ומרוכלים.
• לרכוש ביצים שמסומנות בתו תקן אורגני.

למה כדאי לאכול ביצים?
הביצים מכילות חלבון מלא, בדומה לבשר עוף, לדגים ולבקר. יש בהן ויטמיני B12 , E ,D ו-K . ב-100 גר' ביצה יש כ 10.6 חלבון ו-8.5 אחוז שומן, רובו מצוי בחלמון.
מכל אלה אנחנו יכולים ללמוד שהביצה מונעת קרישיות, מחזקת עצמות, מעודדת ריכוז וחשיבה, מצעירה ומחזקת.
הביצה נותנת תחושה של הזנה טובה ושובע ואינה מכבידה על מערכת העיכול.

קשה או רכה?
יש מחלוקת בין המלומדים הקונבנציונליים והמלומדים מהרפואה הטבעית. הרפואה הקונבנציונלית ומשרד הבריאות ממליצים על ביצה שבושלה היטב, דהיינו חלמון וחלבון שהתקרשו לחלוטין.
הרפואה הטבעית ממליצה להשאיר את החלמון מעט רך כדי לקבל את הלציטין שבו בצורה פעילה. מאחר ובנטורופתיה ממליצים על חלמון שאינו קרוש לחלוטין – מקור רכישת הביצה, מצבה ואחסונה – חשובים ביותר.

החלמון מכיל לציטין המורכב מחומצות שומן, חומצה זרחתית, כולין וגליצרול. מולקולת הלציטין מורכבת מחלק הידרופובי וחלק הידרופילי ולכן הלציטין מסיס בשומן ויוצר אמולסיה במים. תכונותיו הכימיות שלהלציטין מעודדת פינוי כולסטרול מיותר מהגוף והוא תרופה טבעית למצב של טריגליצרידים גבוהים בדם.
הלציטין הוא מקור מצוין לכולין ממנו נוצר הנוירוטרנסמיטר אצטילכולין שחשוב לתפקוד תקין של מערכת העצבים, למוח הקדמי (היפוקמפוס) וליצירת זיכרונות חדשים ולמידה.

ממה להיזהר?
כתמי דם
– המצויים בחלמון נוצרים מפקיעת צינורית השחלה של התרנגולת בתחילת היווצרות הביצה. אמנם התופעה אינה פוגעת בטיב הביצה, אך מומלץ לא לאכלה.

אכילת ביצים קשות – הביצים הקשות מתקלקלות מהר יותר מביצים טריות בגלל הסרת שכבת המגן בזמן הבישול אשר פותחת את הנקבים הזעירים מקליפת הביצה ומאפשרת כניסת מזהמים לתוכה. חימום השומנים הטבעיים שבחלמון פוגע בחיוניותם ובאפקטיביות של הלציטין ולכן הן אינן מומלצות על ברפואה הטבעית.

ביצים שבורות או סדוקות – עלולות להיות מזוהמות בחיידקים.

ביצה עלומה – איך מכינים?
היתרון בבישול ביצה במים הוא בשמירה על האיכויות המצויות בחלמון ובהיעדר תוספת שומן לביצה.
אופן הכנה:
ממלאים סיר קטן במים ומעט מלח ים אנטלנטי גס
מרתיחים בסיר פתוח וכאשר המים מבעבעים ברתיחה לפתוח לתוכם ביצה טרייה ולשפוך פנימה.
להסיר באמצעות כף מחוררת כאשר החלבון מתקרש ולפני שהחלמון מתקרש.

אפשר להניח על טוסט מלחם שיפון מלא ולהגיש עם סלט של ירקות טריים, נבטים, לימון וטחינה גולמית. מתאים לארוחת בוקר ולארוחת ערב. אם הארוחה מגיעה לאחר אימון גופני, מומלץ לאכול חלבון בהתאם לעוצמת האימון הגופני ויתכן ויהא צורך בהשלמת חלבון. ניתן להוסיף לארוחה יוגורט ביו וגבינת עזים, להשלמת חלבונית.
 
לקורס תזונה טבעית
הקליקו כאן

מירה כהן שטרקמן – נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט.
לאתר של מירה הקליקו כאן

היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן. 

לימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית.



תגובות הוסף תגובה
1.ויטמין K נוגד קרישה?מאור15/08/12
2.מהי צריכת הביצים המומלצת בתזונה היומית?מוטי15/08/12
3.ויטמין K "הארה" חשובהמירה כהן שטרקמן16/08/12
4.כמה ביצים?מירה כהן שטרקמן16/08/12
5.הורמוניםאסנת19/10/15
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט