חפש רק בנושא זה






סובלים מיתר לחץ דם? אימוני כדורגל עשויים להיות התשובה

מחקר חדש מראה כי אימוני כדורגל תורמים להפחתת הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם בגברים בגיל הביניים שסובלים מיתר לחץ-דם והם יעילים יותר מן ההמלצות לניהול אורח חיים בריא שנכתבו על ידי ה-GP, מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  22/10/12


 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "חיים וספורט" 
 
הממצאים המפתיעים, פרי שיתוף פעולה בין חוקרים מבריטניה לבין חוקרים מדנמרק, פורסמו לאחרונה במגזין Medicine and Science in Sports and Exercise.

תיאור המחקר
כשליש מן הגברים הבריטים סובלים מערכים גבוהים של לחץ הדם, מה שמגדיל את הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם בכללן שבץ מוחי ומחלת לב כלילית. זה מכבר ידוע שפעילות גופנית תורמת להפחתה בערכי לחץ הדם באנשים שסובלים מיתר לחץ-דם, אולם עד כה היו קיימות עדויות מעטות בלבד בנוגע למידת האפקטיביות של פעילות זו או אחרת. ההמלצות לניהול אורח חיים בריא שנכתבו על ידי ה-GP.

למחקר גויסו 33 גברים בני 54-31 בעלי יתר לחץ-דם בערכים הגבוהים במידה קלה עד בינונית מערכי הנורמה. הנבדקים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות: קבוצה אחת (22 נבדקים, 68% על תרופות) ביצעה 2 אימוני כדורגל בשבוע, שעה בכל פעם, למשך 6 חודשים בעוד שהקבוצה השנייה (11 נבדקים, 73% על תרופות) קיבלה הנחיות והמלצות באשר לחשיבות קיום אורח חיים בריא, בכללן המלצות תזונתיות והמלצות לעיסוק בפעילות גופנית, במקביל למדידת ערכי לחץ הדם.



הפרמטרים שנבדקו: צח"מ, הרכב גוף וערכי לחץ דם
על מנת לאמוד את ההשפעה של הפעילות הגופנית ושל שינוי אורח החיים עברו הנבדקים סדרה של מדידות: מדידת יכולת העבודה, מבדק צריכת חמצן מרבית, מדידת הרכב הגוף ומדידה של ערכי לחץ הדם. סדרת המבדקים בוצעה בראשית המחקר, לאחר 3 חודשים ובסיום התקופה.

תוצאות המחקר
לאחר 6 חודשים של אימוני כדורגל, 3 מתוך 4 גברים שהשתתפו במחקר, הפחיתו את ערכי לחץ הדם שלהם לערכים תקינים.
בעקבות הכדורגל נצפתה ירידה ממוצעת של 10 מ"מ כספית בערכי לחץ הדם ואילו בקבוצת הביקורת נצפתה ירידה של 5 מ"מ בלבד. בקבוצת הכדורגל נמדד שיפור של 10% בערכי צריכת החמצן המרבית, ערכי הדופק במנוחה ירדו בממוצע ב-8 פעימות ומסת השומן ירדה ב-2 ק"ג בממוצע. בקבוצת הביקורת לעומת זאת לא נמצאו שינויים מובהקים באף לא אחד מן המדדים.
הגברים שהשתתפו באימוני הכדורגל הגיבו באופן מתון יותר למאמץ גופני בעצימות בינונית. כאשר הם ביצעו פעילויות אחרות, לדוגמה רכיבה על אופניים, נמצא שערכי הדופק שלהם היו נמוכים באופן ניכר ושקצב שרפת השומן היה גבוה – נתון שמעיד על שיפור בכשירות האירובית.
"למשחק הכדורגל יש 3 יתרונות כאשר מדובר בגברים בעלי יתר לחץ-דם: הוא מפחית את ערכי לחץ הדם, הוא תורם לשיפור בכושר הגופני והוא מגביר את קצב הניצול (שרפה) של השומן. נמצא שדי בשני אימונים בשבוע, שעה בכל פעם, למשך 6 חודשים על מנת להפחית את לחץ הדם הסיסטולי ב-13-8 מ"מ כספית. 3 מתוך 4 גברים הצליחו להוריד את ערכי לחץ הדם שלהם לערכים שנחשבים תקינים מבחינה קלינית", הסביר פרופסור Peter Krustrup, החוקר הראשי.
"אימוני הכדורגל תרמו לשיפור ניכר בכשירות הקרדיו-וסקולרית של הנבדקים. הדבר בא לידי ביטוי בערכי צריכת החמצן המרבית ובתגובה לעומסים תת-מרביים. משחק הכדורגל מאפשר לאנשים שלא היו פעילים קודם לכן לבצע מאמצים עצימים יותר ולשפר את התפקוד שלהם בפעילויות יומיומיות כמו רכיבה על גבי אופניים, טיפוס במדרגות, ביצוע קניות וכיסוח הדשא", הוסיף החוקר.
"למרות שבמחקרים קודמים נמצא שלמשחק הכדורגל יש תועלות בריאותיות רבות זו ההוכחה הראשונה לכך שכדורגל יכול לתרום במניעה של מחלות לב וכלי דם בקרב גברים בעלי יתר לחץ-דם", סיכם החוקר.

לדברי ד"ר Peter Riis Hansen, קרדיולוג בכיר בביה"ח האוניברסיטאי Gentofte שבדנמרק, הירידה בערכי לחץ הדם בעקבות אימוני הכדורגל מובילה לצמצום ניכר בסיכון ללקות בשבץ מוחי, במחלות לב וכלי דם ובהפחתת הסיכון לתמותה מוקדמת.
"התוצאות שלנו מאוד מרגשות ואנו מנסים כעת להבין את משמעות התוצאות באופן יותר מעמיק, למשל כיצד אימוני כדורגל משפיעים על מבנה הלב ועל אופן התפקוד שלו. מחקרים אחרונים הראו שאימוני כדורגל משפיעים גם לחיוב על מדדי לחץ הדם ועל תפקוד הלב אצל נשים פוריות בעלות לחץ דם תקין. בקרוב נבחן את ההשפעה של אימוני כדורגל גם בקרב נשים בעלות יתר לחץ דם", סיכם החוקר.

לתקציר המחקר הקליקו כאן

ההמלצה של מולי
על אף שמדובר בקבוצת מחקר קטנה יש במחקר הנוכחי חיזוק נוסף לתרומתה ולחשיבותה של הפעילות הגופנית לבריאות. רפואת הספורט מתייחסת כיום לפעילות הגופנית כתרופה – Exercise is Medicine – הן במניעה של מצבי חולי והן כאמצעי טיפול מיטיב במגוון מצבים קליניים, ביניהם מחלות כרוניות מטבוליות ומחלות נפש.
בין אם בחרתם לשחק כדורגל או בין אם הפעילות הנבחרת היא שחייה, רכיבה או הליכה/ריצה – הקפידו על ביצוע מספר כללים על מנת שתוכלו ליהנות מן היתרונות הרבים של הפעילות:

תדירות שבועית – פעילות גופנית מזדמנת וספוראדית אין בה על מנת לגרום לשינוי המיוחל. עליכם להיות פעילים במרבית ימות השבוע, בין אם מדובר בפעילות העיקרית ובין אם תהיינה אלה השלמות אחרות כדוגמת: צעידה, רכיבה, עבודה פיזית בגינה או בבית, אימון התנגדות, שיעור פילאטיס או יוגה או השתובבות עם הילדים או הנכדים.
משך – הקפידו להיות פעילים למשך 60-30 דקות. לאחרונה מתרבות ההמלצות בדבר ביצוע אימונים קצרים ועצימים המכוונים לאנשים "שקצרים בזמן". אישית אני מעדיף לפנות משבצת יומית רחבה לטובת הפעילות הגופנית ולא לדחוס אותה לסד לחוץ וצפוף של זמנים. יצירת מחויבות אישית היא המפתח! יש לכם בעיה בניהול זמן? שבצו ביומן פגישה בת שעה עם עצמכם.
עצימות – פעילות גופנית שמטרתה שיפור הבריאות ושיפור הכשירות הפיזיולוגית צריכה להיות מתונה. אימונים עצימים ותובעניים שמורים לספורטאי ההישג, גם שם יש היגיון בשיגעון, ואינם מתאימים לאוכלוסיות מבוגרות. עצימות מתונה היא כזו שמאפשרת למתאמן להתמיד בה זמן רב מבלי להיכנס למצבי מצוקה ביניהם קשיי נשימה ו/או קצב לב מואץ או הגעה לתשישות. חשוב לזכור שהפעילות הגופנית צריכה להיצרב בתודעה כדבר נעים וזאת במטרה להבטיח הנאה והמשכיות.
הדרגתיות – אל תמהרו. את הקריטריון האולימפי כנראה שכבר לא תשיגו ולכן הקפידו על התקדמות הדרגתית ומתונה. התקדמות הדרגתית חשובה הן להסתגלות הגופנית (עצמות, מפרקים, שרירים, מערכת לב, ריאות וכלי דם) והן להסתגלות המנטאלית (מחויבות, התמדה, הנאה, תגמול). "התנפלות" והגזמה סופן להסתיים במפח נפש ובהחטאת המטרה העיקרית.
טיפול מקיף וכולל – מנפו את העיסוק בפעילות גופנית לטיפול גם בגזרות אחרות של הבריאות. הקפידו על תזונה נכונה, מעשנים - בחרו להפסיק לעשן, בצעו בדיקות כלליות, ביניהם ארגומטריה קלינית, והקפידו על בדיקות שגרתיות לאיתור מוקדם של מחלות מסכנות חיים.

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט". 

צילום:רפי כחלון



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
נבחרת ההתעמלות האומנותית של ישראל סיימה במקום ה-4 בגמר הכדורים עם הציון 26.950 נקודות באליפות העולם בבאקו

לראשונה: נבחרת הבייסבול של ישראל העפילה למשחקי טוקיו 2020 לאחר שהביסה את נבחרת דרום אפריקה 1:11

מדליית ארד לענבל שמש (63 ק"ג) בגרנד פרי טשקנט, אוזבקיסטן לאחר שגברה על גילי שריר בדרבי ישראלי

נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית סיימה במקום ה-6 בקרב רב באליפות העולם ובכך קבעה את הקריטריון לטוקיו 2020

מדליית ארד לגפן פרימו (52 ק"ג) בגרנד פרי טשקטנט, אוזבקיסטן

מדליית ארד וקריטריון לטוקיו 2020 בגמר הקרב רב ללינוי אשרם באליפות העולם בבאקו. קריטריון לטוקיו גם לניקול זליקמן (מכבי ת"א)

מדליית כסף בתרגיל האלות ומדליית כסף בתרגיל הסרט, ללינוי אשרם (הפועל ראשל"צ) באליפות העולם בבאקו

מדליית כסף קבוצתית לנבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית באליפות העולם בבאקו

מדליית ארד ללינוי אשרם בתרגיל הכדור באליפות העולם בבאקו

לינוי אשרם (הפועל ראשל"צ), סגנית אלופת העולם בתרגיל החישוק באליפות העולם בהתעמלות אומנותית המתקיימת בבאקו

אליפות ישראל בטיפוס הובלה: נמרוד מרכוס אלוף ישראל לבוגרים. יובל שמלא סיים במקום השני, אלכס חזנוב במקום השלישי. בנשים - נועה שירן אלופת ישראל