חפש רק בנושא זה






חלית? מה עדיף, להתאמן או לנוח?

כאב גרון קל או נזלת אינם עילה להשבתה מוחלטת מאימונים, אבל יש מצבים בהם אסור בשום אופן להתאמן. מהם הקווים המנחים שישלחו אותנו למיטה על אף הרצון העז להתאמן ואיך לא נשותף ונשתף אחרים במסיבת החיידקים? מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  11/11/12

 


מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

סוף השבוע האחרון הזכיר לנו ביתר שאת את מה שחלקנו מנסים להדחיק – החורף מתקרב. נכון, הסתיו הקיצי עדיין בסביבה, הטמפרטורות עדיין גבוהות יחסית, אבל נקישותיו המתדפקות של גנרל החורף אינן מותירות מקום לספק: הנני כאן! חכו, חכו.
החורף זה גשמי ברכה, שמיכת פוך מפנקת, כוס תה עם לימון, אח מבוערת וחמימה, גנדרנות, תבשילי קדירה, יין טוב ו...מחלות. חברים, מזה קשה להימלט.
בקרוב נחווה את תחושת האף הדולף, את הגרון הדואב, את השיעול הצרוד, את החום ואת כאבי השרירים. עבור הספורטאים באשר הם ועבור כל מי שעוסק בפעילות גופנית מדובר בדילמה של ממש. מה עדיף? האם להמשיך בשגרת האימונים או שמא כדאי לקחת פסק זמן עד יעבור זעם?
מי שנחלץ לטובת המתלבטים הוא ד"ר Keith Veselik, מנהל מערך הטיפול הרפואי באוניברסיטת Loyola שבשיקגו, ארה"ב. לדבריו יש כמה קווים מנחים עליהם יש להקפיד בכל מה שנוגע לפעילות גופנית ולמחלות.
"כולנו יודעים שפעילות גופנית היא מפתח לבריאות טובה, אולם יש פעמים בהם עלינו לעצור ולאפשר לגוף לנוח. האטה והורדת הקצב כאשר אנו חולים, הן משהו שמצווה עלינו על ידי "אימא טבע". מה שהטבע מנסה לומר לנו הוא שאין שום היגיון ללחוץ ולדחוף ועדיף להקשיב למה שהגוף אומר".


מחלת חורף בנוסף למחלה כרונית, דורשת משנה זהירות
לדברי הרופא, הבחירה האם להתאמן או לנוח תלויה לעתים במחלה ובתסמיניה. מטבע הדברים גופנו נאלץ לעבוד קשה יותר ולהשקיע יותר אנרגיה כאשר הוא מתמודד עם מצב של מחלה.
אנשים עם בעיות לב לדוגמה, מעמיסים על גופם עומס נוסף כאשר הם מתאמנים במצב של מחלה ובכך חושפים את עצמם לסיכון מוגבר.
גם חולי סוכרת צריכים להיות מודעים היטב לסוגיית הפעילות הגופנית בזמן מחלה. כאשר הם חולים, רמות הסוכר בגופם עולות ואז יורדות בעקבות הפעילות הגופנית. משמעות הדבר, בזמן מחלה חולי סוכרת צריכים לנטר את רמות הסוכר שלהם בדם יותר פעמים מן הרגיל.
במקרים בהם אתם סובלים ממצב קליני כרוני ואינכם מודעים להשלכותיה של הפעילות הגופנית בזמן מחלת החורף, עליכם לפנות לגורמים רפואיים מוסמכים במטרה לקבל תשובה.

מתי ניתן להתאמן על אף תסמיני המחלה?
אם התסמינים מהם אתם סובלים מופיעים מעל לצוואר, למשל גרון כואב או נזלת, אין מניעה מלהתאמן, מבהיר ד"ר Veselik. "אם אינך מרגיש בטוב, אולם עדיין רוצה להתאמן, הנמך את הציפיות שלך באשר למה שאתה מסוגל לבצע. מצד אחד אין זה מן ההכרח לבלות במיטה כל היום, אבל מצד שני אל תצפה להיות באותה רמת אנרגיה בדומה לזו אותה אתה מפגין כשהנך בריא".

המצבים שבהם אסור בשום אופן להתאמן:
• כאבי גוף
• חום
• שלשול או הקאות
• קוצר נשימה או גודש בחזה
• סחרחורת

בנוסף, יש לקחת בחשבון את הסביבה שבה אתה מתאמן והאם יש באזור אנשים שיכולים לסייע לך במצב של מצוקה.

שיתוף: רק בפייסבוק
"שיתוף מחשבות ופעילות בצוותא הן דבר מבורך, אולם לא כאשר מדובר בחיידקים. אם אתה מנוזל ומשתעל, עדיף שתוותר על שיעור הזומבה או על משחק הכדורסל וצא לצעידה או לריצה קלה במכון או באוויר הפתוח. בנוסף, הקפד תמיד לנגב את המכשירים בחדר הכושר. לעולם אינך יודע מי השתמש בהם לפניך", הוסיף הרופא.

חזרה לפעילות לאחר מחלה
"חשוב מאוד לחזור בהדרגה ובמתינות לשגרת האימונים. אינך מסוגל לאותה רמת ביצוע בה היית לפני המחלה וזה בסדר. בשלב ראשון הפחת 50% מזמן האימון ו-50% מעוצמתו. הקשב לגוף שלך והגבר בהתאם למה שהגוף אומר", סיכם ד"ר Veselik.


מרוץ וינגייט לעסקים 2012

קור ומחלות
מדוע קור חודר עצמות או אימון בבגדים רטובים גורם לך להרגיש שהסבירות להיות חולה הולכת וגדלה? וזאת, למרות שבאופן הגיוני אתה יודע שהתקררות ושפעת מקורם בהדבקה על־ידי וירוסים ולא כתוצאה מקור או מאוויר לח? מדוע פעילות גופנית בקור גורמת לך להרגיש כבד ומסורבל, בהשוואה לתחושות אותן אתה חווה במהלך פעילות גופנית בקיץ?

על־מנת לענות על השאלות האלה, עלינו להבין שהתגובות הפיזיולוגיות של הגוף לאימון בתנאי מזג אוויר קר, שונות מאלה המתקבלות לאחר אימון בתנאי מזג אוויר נוח. לדוגמה, חוקרים מיפן מצאו שחשיפה לאוויר קר עודדה את פעילותם של התאים הלבנים המדכאים (Suppressor) ובכך נפגמה זמנית פעילותה של מערכת החיסון. המנגנון שאחראי לתופעה מקורו בעלייה בריכוז ההורמון קורטיזול, המופרש מבלוטת יותרת הכליה בתגובה לחשיפה חדה לקור. עלייה בריכוז ההורמון גורמת לדיכוי פעילותה של המערכת החיסונית. מכאן ניתן להסביר, לפחות חלקית, מדוע תחושת קור במהלך האימון מגדילה את הסיכוי שלך לחלות. מאידך, חימום יתר כשלעצמו אינו מגדיל את הסיכוי שלך לחלות במחלה ויראלית.

אימונים לאורך זמן בתנאי מזג אוויר קר, מקהים את תגובת התאים המדכאים של מערכת החיסון
במילים אחרות, מי שרגיל להתאמן בתנאי מזג אוויר קר או במים קרים, נוטה להפגין ירידה פחותה בתפקודה של מערכת החיסון לאחר האימון בהשוואה לאנשים שנחשפים לתנאי קור באופן לא עקבי.
ככל שמזג האוויר הופך להיות קר יותר כך האף שלנו מתחיל לדלוף, אולם מסתבר שניתן להפחית את ממדי ההצטננויות שלנו באופן משמעותי אם נהפוך את הפעילות הגופנית לחלק משגרת חיינו – כך טוען ד"ר דיוויד ניימן, מומחה מטעם החברה האמריקאית לרפואת ספורט.

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".

  



תגובות הוסף תגובה
1.מידע ממש אקטואלי!טימור הספורטאי26/11/12
2.תודה על המידע החשוב!! (לת)רוית27/11/12
3.תודה רבה! כרגיל כתבה מהנה ומעשירה גילי29/11/12
4.אני כבעל ניסיוןגדעון01/12/12
5.להתאמן או לנוחתמר08/08/13
6.המשורר רשם כאבי גוף בסעיף מתי אסור להתאמן בכלל.אליקו13/06/19
אליפות העולם בג'ודו: ברוך שמאילוב וטל פליקר (66 ק"ג) הודחו בשלב שמינית הגמר. גפן פרימו (52 ק"ג) נוצחה ע"י יריבתה הבריטית בקרב הראשון

"גביע האתגר": מדליות זהב בתרגילי החישוק והסרט ומדליית כסף בתרגיל האלות ללינוי אשרם. מדליות ארד לניקול זליקמן בתרגילי החישוק, הכדור והסרט. מדליית כסף בתרגיל המעורב וארד בכדור לנבחרת הקבוצתית

אליפות העולם בג'ודו: דניאל בן דוד (60 ק"ג) הודח בסיבוב השלישי לאחר הפסד ליריבו האוסטרלי. שירה ראשוני (48 ק"ג) הודחה בתום הקרב הראשון

הבוקר (ראשון) החלה ביפן אליפות העולם בג'ודו. התחרות מתקיימת בטוקיו באולם "ניפון בודוקאן" בו יתקיימו המשחקים האולימפיים בעוד כשנה

מדליית זהב ללינוי אשרם ומדליית ארד לניקול זליקמן בקרב רב ב"גביע האתגר" ברומניה. מדליית זהב בקרב רב גם לנבחרת ההתעמלות האומנותית

"ליגת היהלום": שיא ישראל חדש לנבחרת השליחות (דיאנה ויסמן, אולגה לנסקי, גל קדמון ואילנה דורפמן) בריצת 100*4 מ' בתוצאה 44:79 שניות

מדליית ארד לגולשת הרוח קטי ספיצ'קוב (הפועל אילת) בתחרות הקדם אולימפית באינושימה יפן. יואב כהן (הפועל שדות ים) ניצח בשיוט המדליות וסיים במקום ה-8 הכללי

שיא ישראל חדש לאביב ברזילי ב-200 מ' גב בתוצאה 2:11:91 ד' באליפות העולם לנוער בבודפשט. סיימה במקום ה-8 הכללי