חפש רק בנושא זה






אימון בהפרעות קשב וריכוז

הצפת הקשיים של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז בספורט קבוצתי ומספר דרכים יצירתיות להתמודדות כדי לעזור להורים ולמאמנים לחזק ולהעצים את הילדים ולהעניק להם מה שכל אחד מאתנו אוהב – תחושה של הצלחה, מאת גל בר-זיו, B.A בחינוך ללקויי למידה, מאמן כדורסל וספורט ללקויי למידה
  23/12/12


 

שילוב ילדים עם בעיות קשב וריכוז בספורט קבוצתי תחרותי הוא אתגר לא פשוט למאמן, להורים ובעיקר לילד עצמו שצריך להתמודד עם קשיים לא פשוטים בתחום החברתי, הלימודי ולעתים אף ההתנהגותי. ההערכות הן כי כ-20% מכלל השחקנים בספורט קבוצתי בגילאי 18-10 הם בעלי הפרעות קשב וריכוז.
מטרתו של מאמר זה לעזור להורים ולמאמנים לחזק ולהעצים ילדים עם בעיות קשב וריכוז ולהעניק להם מה שכל אחד מאתנו אוהב – תחושה של הצלחה.  המאמר ידון בבעיות ההשתלבות של הילדים ויציע דרכים יצירתיות לפתרון מנקודת מבטם של שלושה מנהלים מקצועיים של מחלקות כדורסל מהגדולות בישראל ובעלי ניסיון אימון בנבחרות ישראל השונות בגילאים הצעירים: רון נווה, רוני קאן וזיו ברתנא.

"הילדים לא יודעים להסתיר שפת גוף, מאמן חייב להכיר את שפת הגוף והמבט של הילד בעיניים", אומר רון נווה, מנהל מקצועי של מחלקת הכדורסל ברעננה, ומוסיף: "לפני 5 שנים, כשלא הבנתי את התופעה, הייתי מפעיל יד קשה ומפרש את ההתנהגות כבעיית משמעת". בשנים האחרונות בעקבות ריבוי השחקנים הצעירים עם הפרעות קשב וריכוז, עברה המחלקה בניהולו של רון נווה  שינוי ארוך ואטי עד לשינוי מוחלט של תכנית העבודה השנתית של המאמנים. "מהפכות עושים בצעדים קטנים. המאמן כיום צריך להיות יותר מקצועי – להיות בלתי צפוי, מצחיק, מגוון מאוד ומסקרן".

הקשיים
• לימוד מיומנות חדשה – "בעת לימוד מיומנות חדשה, הם מתקשים ונעים באי שקט. יותר כועסים על עצמם, מתרחקים לצד, לפעמים מדברים אל עצמם, מציקים לילד אחר (בהומור)", אומר רוני קאן, מנהל מחלקת הכדורסל בהרצליה, "יש בעיה בהבנה של תרגילים – התפיסה של שלבי הלימוד יותר אטית. בנוסף, כשהם גדלים, מתחיל בלבול בין המישור החברתי למישור המקצועי הגורם לבעיות תקשורת עם חברים לקבוצה".
"הילדים מוותרים מהר מאוד ונמנעים להתמודד עם משהו שלא מצליח להם", מוסיף זיו ברתנא, מנהל הפועל גליל עליון, "הם מתקשים להבין את ההוראות, חלקם מרגישים צורך תמידי לגעת במישהו ומתקשים לעמוד באותה נקודה ולהקשיב. בעת המשחקים, הם לא שמים לב לתרגילים שמסמנים להם לעשות ופעמים רבות מקבלים 'בלק אאוט'".

טיפ למאמן מאת רוני קאן – שנהיה תמיד בתנועה, שלא נשתגע
"ילדים הם כמו פילים. אם הם תופסים תרגיל, הם רצים כמו כולם. אני מנסה להסביר קצת ושיהיו כמה שפחות עצירות. אם יש הרבה עצירות, אתה מאבד את הילדים. כשרוצים לתקן משהו אצל הילד, אין לעצור את האימון ועדיף לקחת אותו הצדה ולהסביר באופן אישי", אומר רוני קאן. רון נווה מוסיף: "יש להשתמש במספר חזרות קצרות לכל לימוד מיומנות. יש להתנהג עם כל ילד בצורה שונה ולכן המאמן היום צריך להיות יותר מקצועי ומיומן מפעם".

• הקושי בשלבי הלימוד – "לימוד טכניקה מבוסס על חזרות. הילד לא מסוגל לחזור על אותה הפעולה ונאבק עם עצמו, עושה את מספר החזרות הנדרש, אבל לא בטכניקה הנכונה. לדוגמה, בלימוד קליעה – לילד מספר לא מבוטל של זריקות חוזרות ונשנות, אבל הזריקה הנכונה מחזיקה שבוע כי הוא מחפש גיוון".

טיפ למאמן מאת רון נווה – "תמונה שווה אלף מילים"
"כאשר אתה מראה לילדים משהו ויזואלי, הם קולטים טוב יותר מאשר הסבר. לדוגמה, אם ילד זורק לא טוב לסל ואני מצלם אותו בזמן הזריקה ומראה לו לאחר מכן – זה ממש מדרבן אותו וגורם לו להתאמן ולתקן".

• התערבות הורים או הורים שמגוננים מדיי

טיפ למאמן מאת רוני קאן – פתיחות
"לפעמים הורים רוצים יותר מדי לגונן – אני מעוניין לשלב את הילדים באופן רגיל ולעזור להם רק היכן שצריך הכוונה. גם ההורים צריכים להתייחס לילדים כילדים רגילים ולתת להם להתמודד, לא לייצג אותם יותר מדיי. המפתח הוא שההורים יהיו פתוחים לעניין, שלא יתביישו – שהילד ידע שההורים אוהבים אותו כמו שהוא וחיים עם זה בשלום"

תכנית האימונים המומלצת
שילוב בין לימוד והנאה
– "צריך לבנות את האימון בשילוב נכון, לימוד דרך משחקים ולהעניק לילד ביטחון ע"י משובים חיוביים. יש להגיע אל הילד בדרך הפוכה – לוותר על הערה מקצועית ולהתקדם אתו לאט ובשלבים. לתת הרגשה של הצלחה וכתוצאה מכך קל לו להרגיש מקום של חוזק למרות הקושי האובייקטיבי", זיו ברתנא.
גיוון – "הגיוון באימון הרבה יותר גדול מפעם. כל אימון שונה – עובדים על אותם נושאים, אך עם תרגילים אחרים. כיום יש פי 3 יותר תרגילים באימון מאשר פעם. כל התרגילים בנויים בצורה הדרגתית ואף תרגיל לא נמשך יותר מעשר דקות", רון נווה.
קודם הילד ואח"כ המיומנות – "בנייה של מסגרת אימון שבה הילדים יכולים לבוא לידי ביטוי, חשובה יותר מלימוד של עוד מיומנות חדשה", זיו ברתנא.

לסיכום, על המאמנים להבין שעזרה לילדים אלו חשובה יותר מהפסד או ניצחון. עליהם להיות מקצועיים, לא להתבייש להתייעץ ולנסות למצוא את הדרך להגיע אל אותם הילדים שמתקשים יותר ולעזור להם.
על ההורים לגלות פתיחות מול המאמן,להפגין אהבה ללא תנאים ולהעריך את ההשתתפות והמאמצים של הילד להשתלב בקבוצה. כמובן שיש להשתדל שלא להתערב יותר מדיי. שיתוף פעולה באיזון הנכון בין הורה למאמן יכול לתרום רבות להתפתחות הילד.

למאמר נוסף בנושא מאת גל בר-זיו הקליקו כאן

גל בר-זיו –  B.A בחינוך ללקויי למידה, מנהל 'גל ספורט', מאמן כדורסל וספורט ללקויי למידה וצרכים מיוחדים, בוגר בית הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט.

צילום: אבי שי 

 



תגובות הוסף תגובה
1. זה לא ממש מחדש ינון26/12/12
2.המאמראילת13/01/13
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט