חפש רק בנושא זה






מיתוסים לגבי ירידה במשקל: אמת או מיתוס?

האם הגדרת מטרות ריאליות עוזרת לדיאטה? ומה לגבי ארוחת בוקר – חיונית או לא? מאמר חדש שהתפרסם בירחון רפואי מכובד, בדק מיתוסים פופולריים בתקשורת ובספרות המקצועית לגבי ירידה במשקל – ויש הפתעות! מאת לבנה זיגל, רמ"ד מעבדות במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  12/02/13

 


כולנו רוצים להיות במשקל תקין ואלה בינינו שצריכים לרדת במשקל, צריכים לברור בים המידע, הגישות, הטיפים, הספרות המקצועית – מה הדרך הטובה ביותר לעשות זאת? מה אמת ומה מיתוס?
השבוע פרסם הירחון המכובד ביותר בעולם הרפואי, New England journal of medicine, מאמר אשר מרכז חוות דעת לגבי אמיתות ומיתוסים על ירידה במשקל. צוות החוקרים בראשות החוקר Casazza מפריך חלק מהמיתוסים ומבסס כמה עמדות קיימות.

שבעת המיתוסים וממצאי המחקר:
• שינויים קטנים בתזונה או בפעילות גופנית, יביאו לשינויים ארוכי טווח במשקל: הרעיון הזה מתבסס על העובדה ש-3,500 קק"ל שוות ל-1 פאונד (454 גרם) או -7,000 קק"ל הן שוות ערך ל- 1 ק"ג של מסת גוף. יש לציין שתפיסה זו אינה לוקחת בחשבון את העובדה שהדרישות האנרגטיות של הגוף משתנות גם הן עם השינויים במסת הגוף לטווח הארוך. כדי להמשיך במגמת ירידה במשקל יש צורך בשינוי הרגלי התזונה והפעילות הגופנית, כלומר צריך להגביר את הפעילות הגופנית וכן להוריד את הצריכה התזונתית בהתאמה.

• הגדרת מטרות ריאליות תתרום להצלחת הדיאטה: ההיגיון מאחורי טענה זו שהגדרה ריאליסטית של מטרות תמשיך לאתגר את האנשים ותשאיר אותם עם מוטיבציה גבוהה. אמנם נראה הגיוני וסביר, אך מעדויות מחקריות לא נמצאו הוכחות מדעיות הנותנות לו תימוכין ותוקף. מחקרים רבים הראו שדווקא אנשים אשר הציבו לעצמם מטרות שאפתניות למדיי, הורידו יותר במשקל.
• ירידה אטית במסת הגוף היא הדרך היעילה לשמירה על משקל לאורך זמן! בבדיקה של מחקרים (מטא-אנליזה) נמצא שירידה מהירה באמצעות דיאטה דלת קלוריות המבוקרת ע"י ספירת קלוריות קפדנית, הושגה תוצאה משמעותית יותר בפרק זמן בן חצי שנה בהשוואה לדיאטה דלת קלוריות פחות חריפה. במשך חצי שנה נצפתה ירידה של 16% ממסת הגוף בקרב הדיאטה החריפה בהשוואה ל-10% באלה אשר ביצעו דיאטה פחות חריפה. בדיאטה הפחות חריפה נדרשו כ-18 חודשים כדי להגיע לתוצאות שהושגו בדיאטה המוקפדת.
• משגל מיני שורף 300-100 קק"ל: במחקרים נצפה שאדם שמסת גופו 70 ק"ג ישרוף רק 3.5 קק"ל לדקת פעילות מינית אינטנסיבית. באקט מיני ממוצע הנמשך 10-6 דקות, אדם ישרוף 21  קק"ל בלבד. אדם השוכב במיטה פרק זמן דומה (10-6 דקות), צורך כ-7 קק"ל, כך שהמשמעות של ההוצאה האנרגטית הנמדדת לאקט מציני היא כ-14 קק"ל.
• ארוחת בוקר מונעת השמנה: 2 מחקרים שנעשו בנושא, מצביעים על כך שלארוחת הבוקר אין השפעה על הדיאטה, זאת אומרת שאין הבדל בתוצאות הדיאטה בין אנשים המדלגים על ארוחת הבוקר ובין אנשים אשר אוכלים ארוחת בוקר.
• הוספת פירות וירקות לתפריט גורמים לירידה במשקל: הוספת קלוריות לתפריט מכל סוג גורמת לעלייה במשקל וזאת על אף שפירות וירקות הם בריאים.
• דיאטות יו-יו הן מסוכנות: דיאטת יו-יו היא ביטוי לתהליך שבו ניתן לראות מחזורים של ירידה במשקל ובסיום הדיאטה ניתן לראות עלייה משמעותית במסת הגוף ולעתים אף נצפית עלייה נוספת על המשקל ההתחלתי. עבודות מחקריות רבות הציגו תוצאות שבהן ניתן לראות שסוג זה של דיאטה זו מעלה את שיעורי התמותה. דיאטת יו-יו בטווח הארוך עלולה לגרום לירידה בקצב חילוף החומרים בגוף, הפרעות אכילה והערכה עצמית נמוכה. כמו כן מעלה את הסיכון ללקות במחלות לב ובמספר סוגים של סרטן. לדוגמה, באחד המחקרים שפורסם בכתב העת Gerontology השתתפו כ-80 נשים, לאחר גיל המעבר, בעלות עודף משקל או שמנות. הנשים השתתפו בתכנית הרזיה שנמשכה כ-5 חודשים בה הן איבדו כ-12 אחוזים ממשקלן. במהלך הדיאטה נצפתה ירידה באחוזי השומן. בתום הדיאטה נצפתה עלייה במשקל אצל מרבית המשתתפות. העלייה נצפתה גם בהרכב הגוף. אחוז השומן של הנשים היה גבוה יותר מאשר לפני הירידה במשקל בהשוואה לנשים אשר שמרו על המשקל לאחר הדיאטה. בנוסף גורמי הסיכון (כולסטרול, לחץ דם, שומנים וסוכרים בדם) השתפרו עם הירידה במשקל, אך עם העלייה במשקל בקרב הקבוצה – מדדים אלו חזרו לרמות שהיו לפני הדיאטה ובחלק מן המקרים גורמי הסיכום הגיעו אף לרמות גבוהות יותר מאלו שנמדדו לפני הדיאטה.

עובדות לגבי השמנה וירידה שקיבלו תימוכין במחקרים:
• דיאטות אכן גורמות לאיבוד משקל.
• פעילות גופנית המשלבת הגבלה קק"ל תגרום לאיבוד משקל.
• ביצוע פעילות גופנית תורם לשמירה על משקל ואף תורם לבריאות טובה יותר.
• אצל ילדים הסובלים מעודף משקל, יש צורך בשיתוף המשפחה בתהליך להורדה במשקל. שיתוף המשפחה הוא זה שיתרום ויסייע לתהליך הירידה במשקל.
• תרופות וניתוחים באריאטרים יכולים לסייע בירידה במסת הגוף ובשמירה עליו לאורך זמן אצל אנשים מסוימים.

לסיכום, הדרך לפתור את בעיית ההשמנה הינה מורכבת מאוד ומשלבת תחומים רבים ויש צורך במחקרים נוספים אשר יספקו כלים כדי להקטין את שיעורי ההשמנה בעולם.


כמה דברים שאולי לא ידעתם על השמנה

השמנה היא מצב של עודף משקל אשר מגדיל את הסיכון למחלות רבות כמו סוכרת, יתר לחץ דם שומנים גבוהים בדם, שבץ מוחי, מחלת לב איסכמית, סרטן, ומחלות של מפרקי הגוף.
השמנה באה לידי ביטוי בהצטברות של עודפי שומן במקומות שונים בגוף - במיוחד באזור הבטן והמותניים, אך גם בישבן, בזרועות ובשוקיים ואפילו בגב ובפנים.
בעולם הרפואה השמנה מוגדרת ע"י מדד מסת הגוף – Body Mass Index (BMI) או ע"י מדידת אחוז השומן הכללי בגוף. עולם הרפואה מעריך את ההשמנה בעיקר ע"י BMI . מדד זה הנו היחס בין מסת הגוף לגובה בריבוע.

סיווג דרגות ההשמנה כפי שמקובל הם:
תת משקל:
כאשר BMI קטן מ-18.5
משקל תקין: כאשר BMI בטווח 25-18.5 ק"ג/מ^2
עודף משקל: כאשר BMI בטווח 30-25 ק"ג/מ^2
השמנה: כאשר BMI גדול מ-30 ק"ג/מ^2
השמנת יתר (Obesity): כאשר BMI בטווח 39.9-30

הסיבות להשמנה הן רבות ומושפעות מתורשה, ממאזן אנרגיה חיובי, ז"א הכנסת קלורית גבוהה יותר מהוצאת האנרגיה, מחוסר בפעילות גופנית, מסיבות חברתיות, רגשיות, מחלות, הפרעות הורמנליות, משימוש בתרופות ותופעות הלוואי שלהן ומסיבות סביבתיות וחברתיות (לסביבה שבה חי אדם יש השפעה גדולה על הרגלי האכילה שלו).

שיעורי ההשמנה בעולם המערבי הולכים ועולים גם בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים
סקר של משרד הבריאות אשר פורסם בשנת 2006, מצא כי בקרב נערים בגיל 14-16 שיעור הסובלים מעודף משקל הוא כ-12% ו-2% מהם סובלים מהשמנה. שיעורי ההשמנה גבוהים יותר בקרב בנים מאשר בקרב בנות, ובקרב נערים ערביים, שיעורי ההשמנה גבוהים יותר.
ההשמנה בקרב ילדים גורמת להתפתחות של מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ועוד. בנוסף לפגיעה הפיזיולוגית, נאלצים נערים אלו להתמודד גם עם בעיות חברתיות, דימוי גוף נמוך, דיכאון ועוד.
מחקרים מצביעים על כך שבני נוער אלו יהפכו למבוגרים שמנים.
בסקר שבוצע בשנים אלו בקרב מבוגרים נמצא ש-30% מן המבוגרים סובלים מעודף משקל ו-15% מן המבוגרים סובלים מהשמנה. שיעורי ההשמנה בקרב הגברים גבוה יותר מאשר בקרב נשים (39.8% לעומת 29.0% בהתאמה).

מקור: N Engl. J Med. 2013: 368:446-454

ליעוץ תזונתי הקליקו כאן

לבנה זיגל
– M.sc ראש מדור מעבדות במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט.


 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן. במקרה הצורך, תתאפשר למידה מקוונת בהתאם להנחיות משרד הבריאות