חפש רק בנושא זה






צמחונות וטבעונות לשיקום הגוף

אחרי ימי החג הצפופים שכללו ארוחות דשנות, הפחתה בפעילות גופנית והרבה סוכר, הגוף מבקש אתחול מחדש. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות שבוע על טהרת הצמחונות שיהפוך לאחר מכן להרגל של יום בשבוע – מאת מירה כהן שטקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה בווינגייט
  18/04/13

 


מנהלת פורום נטורופתיה

טרנד הצמחונות והטבעונות הפך מידבק בתקופה האחרונה. די אם נביט בהיצע הבלתי נגמר של סדנאות בישול טבעוניות, הרצאות בריאות, ספרי בישול ובריאות כדי להיווכח ש"תעשיית הבריאות" משגשגת בכל הקשור לצמחונות וטבעונות. לפעמים נדמה שחלק מהעוסקים במקצועות התזונה, עובדים כמטיפים בשער לצמחונות וטבעונות כתרופה לכל מחלות האנושות וכאן המקום להקפיד על הקשבה בררנית.

לפני כעשור הטבעונים נחשבו לציבור קיצוני. באותה תקופה הצמחונים התקרבו אל עולם הקרניבורים על ידי אכילת ביצים, חלב ומוצריו ולעתים גם דגים – מה שהיה לפני עשור מחוץ לגדר נחשב היום למיינסטרים.
אדגיש שהנטורופתיה אינה תורה של צמחונות או טבעונות, הנטורופתיה מספקת כלים לעידוד יכולתו של הגוף לרפא את עצמו ולחיות באיזון פיזי ונפשי. האיזון הנטורופתי עומד על ארבע מרכזים: הגוף, השכל, הנפש והרוח. התזונה היא רק חלק מכל אלה וחשוב שבחירה במסלול תזונתי תעשה מתוך ידע ומודעות ולא רק מתוך בחירה אידיאולוגית או גחמת נפש.

מהי צמחונות?
תזונה צמחונית מבוססת על מזונות מהצומח בלבד, דהיינו קטניות, דגנים, שמנים אגוזים, זרעים, פירות, ירקות, עלים. צמחונות אינה כוללת מזונות מהחי: ביצים, חלב ומוצריו או דגים.
התזונה הצמחונית כוללת גם דבש הגם שיש צמחונים שאינם מכלילים את הדבש בתזונתם שכן אינו צומח. מילת המפתח בתזונה צמחונית בריאה היא ידע ומודעות. מוכרים לנו מקרים רבים של "צמחונים" כביכול, הניזונים מחלב ומוצריו, 85-80 אחוז פחמימות ובדרך כלל מקמח לבן כגון דברי מאפה, פסטה, בורגול וקוסקוס וכן ביצים. כמובן שלאחר שנים לא רבות ניכרות התוצאות בפרופיל הדם: שומנים גבוהים, כולסטרול גבוה וחסרים תזונתיים כגון ברזל, B12 ומינרלים. ראוי לשים לב שמשקל תקין ופעילות גופנית אינם ערובה לפרופיל דם תקין. חשוב לבצע בדיקות דם תקופתיות.

מהי טבעונות?
תזונה טבעונית מבוססת על מזונות מהצומח בלבד וללא דבש כאשר מזונות אלו עוברים בעיקר תהליך של התססה או אפייה בחום שאינו עולה על 50 מעלות צלזיוס. גם כאן נדרשים ידע ומודעות כדי להגיע לתזונה אופטימלית – בריאה ומזינה.

הנטורופתיה עושה שימוש בתהליכי תזונה צמחוניים וטבעוניים כדי לאפשר לגוף לעשות Restart – הפעלה מחדש, במקרים של מחלות כרוניות.
ימי החג הצפופים שעברנו בחודשים מרץ-אפריל מאופיינים בדרך כלל בארוחות דשנות, הפחתה בפעילות גופנית והרבה סוכר. לכן, גם במצב של היעדר מחלה, מומלץ מאוד לאמץ שבוע של צמחונות טהורה או טבעונות ולאחר מכן לאפשר לגוף ולנפש לנוח יום בשבוע ולאמץ יום צמחוני. כמובן שההמלצה כאן אינה גורפת. מי שסובל ממחלה כלשהי, אקוטית או כרונית, חשוב שיקבל ייעוץ פרטני. כך גם ילדים, קשישים, נשים בהיריון או מניקות וספורטאים.

מה כוללת התזונה הצמחונית המבריאה?
חלבון מהצומח:
שילוב של דגן וקטנית. למשל: דוחן עם עדשים, אורז מלא עגול עם שעועית לבנה, בורגול עם מאש, קינואה, אמרנט, גריסי פנינה עם עדשים, שעועית חומה עם אורז אדום, חומוס עם גריסי פנינה ועוד. שילוב חלבון וקטנית נותן לגוף את כל חומצות האמינו החיוניות הדרושות לו.
פחמימות מהצומח: דגנים כגון שיבולת שועל, דוחן, אורז, גריסי פנינה, כוסמת, קוסקוס מלא, בורגול, פסטה מקמח מלא, שיפון, פירות.
שומנים מהצומח: שמן זית בכבישה קרה, אגוזים, זרעי פשתן, זרעי צ'יה, שומשום, טחינה.
ירקות עליים: עלי סלק, חסה, עלי מנגולד, ארוגולה, סלרי ועוד
ירקות: לפחות 5 צבעים ביום: גזר, בטטה, סלק, קולורבי, בצל, שום, סלרי, פלפל, קישוא, עגבנייה, מלפפון ועוד
פירות: תפוח עץ, אננס, קיווי, אגס, בננה ועוד.
מיצים: ניתן להרכיב מיצי פירות או מיצי ירקות טריים לספיגה טובה של ויטמינים ומינרלים.

טיפים לניקוי באמצעות תזונה צמחונית או טבעונית
• כדאי לשים לב שהתזונה הצמחונית והטבעונית עתירה בסיבים תזונתיים ולכן יש להקפיד על כמות נאותה של נוזלים.
• מי שאינו מורגל בצריכת מזון בריא – מומלץ שיתחיל בשלבים ובכמויות קטנות של דגן וקטנית.
• מומלץ לרכוש דגנים, קטניות, אגוזים וזרעים בחנויות שיש בהן תחלופה גבוהה. המוצר צריך להיות מבריק וללא חומרים הנראים כאבק.
• את הקטניות יש להשרות במים במשך 12 שעות לפני הבישול.
• מי שאינו מכיר שיטות בישול של קטניות ודגנים מומלץ שיעבור סדנת בישול בנושא כדי להפיק את המרב מפריטי מזון אלו.

מירה כהן שטרקמןנטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, פרחי באך ואיזון גוף נפש. מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט.
לאתר של מירה הקליקו כאן   

היכנסו ל
פורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן. 

לימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית.


 



תגובות הוסף תגובה
1.חל בלבול בכתבה: צמחונות כוללת ביצים וחלב, טבעונות היא על טהרתאורית22/04/13
2.צמחונות/טבעונותלירון22/04/13
3.צמחונות - לא התבלבלתי:)מירה כהן שטרקמן23/04/13
שי קקון (הפועל שדות ים) ומאור בן הרוש (הפועל נהריה) אלופי ישראל בסירת לייזר אולימפית

מדליית כסף ושיא ישראל למארק מיליאר (איל"ן חיפה) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:33:83 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

נבחרת הבייסבול של ישראל הפסידה 7:6 לנבחרת איטליה ותתמודד על מדליית הארד באליפות אירופה

מדליית ארד לעמי דדאון (איל"ן חיפה) ב-200 מ' חתירה בתוצאה 2:59:55 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

שיא ישראל, מדליית כסף וקריטריון לטוקיו לעמי דדאון ב-150 מ' מ.א בתוצאה 2:31:17 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית

שיא עולם, מדליית זהב וקריטריון לטוקיו למארק מליאר ב-400 מ' חופשי בתוצאה 4:33:64 ד' באליפות העולם לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל בכדורמים נשים עד גיל 17 סיימה במקום ה-10 באליפות אירופה

גולשת הגלים, ענת לליאור, קבעה את הקריטריון האולימפי לאולימפיאדת טוקיו 2020, בה ישתתף לראשונה ענף גלישת הגלים