חפש רק בנושא זה






חלב ומוצריו - כן או לא?

מצד אחד, הוא עשיר בחלבון, בסידן ובוויטמינים. מצד שני, מאשימים אותו בגרימת אלרגיות, כאבי בטן ואפילו במחלת הסרטן. לקראת חג השבועות, החג הכי חלבי שיש, קבלו את סקירתה של ד"ר מירה כהן-שטרקמן, ראש תחום נטורופתיה במכון וינגייט, את הגישות העיקריות הדוגלות בצריכת החלב ואת אלו שנגד. זאת ועוד: כיצד נוכל לדעת מהי הדרך הנכונה לגוף הפרטי שלנו וכן מתכונים מספרה "נטורופתיה במטבח"
  02/06/19

  הנה מגיע חג השבועות הצבוע לבן והמביא עמו מתכונים "לבנים". גם עולם הטבעונות שבימים כתיקונם מדיר מהתפריט שלו מוצרי חלב, מספק מתכוני "גבינה", לזניה ומאכלי "גבינה" אחרים על בסיס אגוזים ושקדים ושמנים ניגרים. בהתאם לכך, לא פעם, "עוגת שקדים טבעונית" מכונה בהתאם לרוח החג "עוגת גבינה", ללא הצדקה שכן עוגת שקדים ואגוזים אינה מכילה גבינה ועל כן אינה עוגת גבינה. נוכח העובדה שהטבעונות מוציאה את החלב ומוצריו מהתפריט היומי, הרי שהטרמינולוגיה מטעה. האם הסחת הדעת נועדה לעניין קהל נמענים חדש, שאינו טבעוני? האם נועדה ליצור פיתוי? אלו שאלות מעניינות שכדאי לתת עליהן את הדעת, אך לא אדון בהן כאן.


הטבעונות מדירה מהתפריט את החלב ומוצריו (צילום אילוסטרציה)

כשבוחנים את נושא החלב ומוצריו ראוי להכיר את הדעות השונות של העוסקים ברפואה טבעית, אך בשל קוצר היריעה אתמקד רק במספר גישות מעולם הרפואה הטבעית ולא אדון בגישות אחרות.
אתחיל בדבריו של היפוקרטס, אבי הרפואה: "אכילה מרובה של מאכל מסוג אחד עלולה לגרום למחלה". עיקרון חשוב זה, מתאים לכל מאכל ולא רק לחלב ולמוצריו. מאות שנים לאחר מכן אתגר הרמב"ם עם עקרון "דרך האמצע" על-פיו חשוב לאכול במתינות, תוך שמירה על איזון. על פי עקרון זה הרי שעדיף לאכול מעט ממאכלים אסורים על פני אכילה מרובה של מאכלים בריאים.

כיום, כ-900 שנה חלפו מאז תקופת הרמב"ם, אנו יכולים לראות בוודאות שלאדם קשה הרבה יותר לבחור בדרך האמצע מאשר לנוע בקצוות. כדי להבין היכן היא דרך האמצע, דרושים התבוננות ואימון יום-יומיים. פעמים רבות, כשלא מוצאים את הדרך, קל יותר לנוע אחר אור של מגדלור כלשהו. ככל שאור המגדלור זוהר יותר, כך נדמה לנו שזו הדרך. המגדלור יכול להיות מחקר חדשני או שיטה ישנה, אבל הוא לאו דווקא מורה הדרך האישי של האדם.

גישות בעד שילובו של החלב בתפריט
ד"ר פ.ק. מאייר - החלב כ"מלך המזונות": הרופא הגרמני (1965-1875) הקדיש את חייו לחקר התזונה ולחילוף החומרים והקים בקארלסבד את מרכזו הידוע לבעיות עיכול אשר טיפל בשיטה אחת בלבד: שיטת ניקוי המבוססת על צום ותפריט הכולל לחמניות יבשות וחלב. שיטה תזונתית זו שולבה בשיטות עזר נוספות מעולם הרפואה הטבעית, שאינן מבוססות תזונה.
הרעיון של ד"ר מאייר הוא לאכול את הלחמניות באמצעות לעיסה איטית ויסודית ולשתות אט אט את החלב. ד"ר מאייר מכנה את החלב כ"מלך המזונות" המספק לגוף חומרים חיוניים המצויים בו בצורה הרמונית: חומצות אמינו, חומצות שומן, ויטמינים, אנזימים ומינרלים. שיטתו נלמדת בבתי הספר לנטורופתיה כשיטה לניקוי ולשיקום הגוף ומיושמת כפרוטוקול לניקוי ושיקום הגוף בקליניקות לנטורופתיה ולרפואה משולבת.



ד"ר מאייר: ללעוס היטב את הלחמניות ולשתות לאט את החלב (צילום אילוסטרציה)
איור-ודה - החלב כמזון מחזק ומשקם: התפריט של האיור-ודה, הרפואה הטבעית ההודית, כולל חלב ומוצריו כמזון מרפא, מחזק רקמות, מרגיע, טוב למצבי חולשה, מקרר את רקמת הדם, טוב לתקופת ההנקה, מסייע ליציאות סדירות ועוד נפלאות רבות המיטיבות עם הגוף.

גישות נגד צריכתו של חלב הפרה ע"י האדם
ד"ר אריה אבני – "לא לגעת!":
מצדה השני של הסקאלה ניתן למצוא את ד"ר אריה אבני, כירורג מומחה, בוגר בית החולים "הדסה" בישראל שטוען: "הצילו! אל תיגעו בחלב פרה!" ספרו "שוטי החלב" בהוצאת פוקוס כולל תיאורים אנטומיים ופיזיולוגיים של מערכת העיכול של האדם לעומת זו של בעלי החיים, לרבות השוואה בין חלב אם לבין חלב פרה ותיאורן של פתולוגיות חמורות הנגרמות כתוצאה מצריכת חלב פרה ומוצריו. לשיטתו, חלב ומוצריו אינם ראויים למאכל אדם.

חלב שקדים כתחליף לאלו המתנגדים נחרצות לצריכת חלב פרה (צילום אילוסטרציה)
הנטורופתיה – כל מקרה לגופו
יש פרוטוקולים טיפוליים בנטורופתיה, המוציאים את החלב מהתפריט היומי למעט יוגורט-ביו הכולל חיידקים ידידותיים ויש מצבים בהם מוצרי חלב אינם נכללים כלל בתפריט הנטורופתי, בבחינת כל מצב לגופו.
הרעיון המנחה הבסיסי בנטורופתיה הוא שלכל אדם יש את השביל התזונתי האישי המתאים לו. בבחינת השאלה מהי גישת הרפואה הטבעית לחלב ולמוצריו המחלוקות בין הגישות השונות ברורות והמבוכה אמיתית. אני רגילה לשמוע שאלות, כמו "מה האמת?", "מה נכון?", "מה הדרך?", "עם חלב או בלי חלב?" ועוד. השאלה אינה מה הנכון אלא מה הנכון לאדם הספציפי, במצב נתון. מה שמתאים באביב אינו מתאים לחורף ומה  שמתאים לאחד אינו מתאים לשני.
 
הימנעות כתרגיל אישי לבחינת נושא החלב:
בתרגיל ההימנעות הכוונה היא ל-30 יום ללא חלב ומוצריו ובחינת ההרגשה האישית: האם יש שינוי בחיוניות? האם נוצרה הרגשת חוסר? האם חלה הטבה או שמא הרעה בתפקודן של מערכות הגוף? כדאי במיוחד להתבונן בעור, בלשון, בציפורניים, ביציאות ובנשימה.

לסיכום: נושא החלב ראוי ליריעה רחבה הרבה יותר ממאמרי הקצר בו לא נדונו סוגיות דוגמת איכות החלב הנמכר היום במרכולים, אופן גידול הבקר והזנתו ושאלות חשובות נוספות שראוי לבחון כחלק מבדיקת הנושא.
בשלב זה, בנוסף לעצת ההימנעות כמבחן, אציע להתאמן על מידת הבינוניות של הרמב"ם – הכול במידה.

אסיים את המאמר בשני מתכונים טעימים וקלים להכנה מספרי "נטורופתיה במטבח"
 "עוגת גבינה" ללא גבינה
החומרים לקלתית:
 1/4 כוס טחינה
 1/4 כוס סילן
 1/2 כוס חלב שקדים
 1/2 חבילה "פתי בר" מקמח מלא
או 1-1.5 כוסות שיבולת שועל אורגנית גרוסה דק

מילוי "גבינה" ללא גבינה:
 1 כוס אגוזי מקדמיה
 1 כוס אגוזי קשיו
 1 כוס אגוזי מלך
 1/2 כוס מיץ לימון סחוט טרי
 1/2 כוס שקדים
 1/2 כוס חלב שקדים או שיבולת שועל
 2 כפיות תמצית וניל טבעי

קרם פירות יער לציפוי:
 2 כוסות של תותי יער קפואים
 1/2 כוס צימוקים אורגניים

אופן ההכנה:
1. מערבבים את כל חומרי הבצק. לאחר שהבצק מוכן, מרפדים תבנית אפייה עגולה, משומנת בכפית שמן קוקוס.
2. מערבלים את כל חומרי המילוי במערבל מזון. לאחר מכן מפזרים על התחתית ומקפיאים למשך 3 שעות.
3. מכינים קרם לפני ההגשה: מערבלים את חומרי הקרם במערבל מזון.
4. מורחים את הקרם על העוגה הקפואה.
**מומלץ להגיש עם חליטת מנטה קרה או לימונדה העשויה מעלי נענע ופלחי לימון במים קרים**


מתכונים נטורופתיים לחג השבועות (צילום אילוסטרציה) 
עוגת גבינה קלילה
 חומרים לקלתית:
 1/4 כוס שמן קנולה בכבישה קרה
 1/4 כוס סוכר חום
 1/2 כוס שיבולת שועל טחונה 
 1/4 כוס קמח שיפון מלא
 1 חלמון ביצה אורגנית
 3 כפות של תה פסיפלורה

חומרים למלית:
 6 קיווי חמצמצים (לא רכים)
 250 גרם גבינת ריקוטה 5%
 100 גרם גבינה לבנה ללא חומרי שימור
 4 ביצים מופרדות לחלמונים וחלבונים
 1/2 כוס סוכר 
 4 כפות קמח שיפון מלא 
 1/2 כוס חלב אורגני

אופן ההכנה:

1. מערבבים את כל חומרי הקלתית.
2. מהדקים את התערובת אל תחתית משומנת של תבנית אפייה עגולה בקוטר של 26 ס"מ.
3. אופים את הקלתית בחום של 160 מעלות כ-10 דקות ומוציאים לצינון.
4. פורסים את הקיווי לפרוסות עבות ומסדרים על פני הקלתית.
5. מערבבים בקערה גדולה את הגבינות והחלמונים.
6. מוסיפים רבע כוס סוכר, קמח וחלב וממשיכים לערבב.
7. מקציפים את ארבעת החלבונים עם החלבון הנוסף שנשאר מהביצה של הקלתית, יחד עם יתרת הסוכר.
7. כשהקצף מתקשה, מקפלים אותו אל תוך תערובת הגבינה והקמח.
8. שופכים את הבלילה לתוך הקלתית.
9. אופים בתנור ב-160 מעלות במשך 90 דקות
10. מכבים את התנור ומשאירים את העוגה להצטנן במשך שעה עם דלת תנור פתוחה.
11. משחררים את דפנות התבנית ומניחים על כלי הגשה.
** מומלץ להגיש עם תה פסיפלורה או מנטה** 

ד"ר מירה כהן שטרקמן Ph.D – בעלת תואר שלישי מאוניברסיטת בר אילן. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית ומנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי הנטורופתיה במכון וינגייט.
האתר של מירה:
www.argaman-ntr.co.il
היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.
ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית.



תגובות הוסף תגובה
1.כך תצטרפו למועדון הרגישים ללקטוז ב-30 יוםניר14/05/15
2.להימנעפיני14/05/15
3.חלב לא! יעל15/05/15
בשבת הקרובה, ה-12.10.19, בשעה 16:00 נבחרת הנשים של ישראל נגד נבחרת שווייץ במוקדמות אליפות אירופה בכדורמים

נבחרת הנערות עד גיל 19 בכדורגל ניצחה את נבחרת לטביה 1-5 במוקדמות אליפות אירופה והעפילה מהמקום השלישי לשלב העילית שיתקיים באוסטריה

אליפות העולם בהתעמלות מכשירים: ארטיום דולגופיאט (מכבי ת"א) העפיל לגמר תרגיל הקרקע ובכך קבע את הקריטריון לטוקיו 2020. כרטיס לטוקיו גם לאלכס שטילוב שדורג שביעי בקרב רב

המתעמלת גאיה גלעדי נפצעה בתרגיל הקפיצות באליפות העולם בשטוטגרט ובכך סיימה את דרכה בתחרות

מדליית ארד לשירה ראשוני (48 ק"ג) בגרנד סלאם ברזיליה בברזיל

אליפות העולם בהתעמלות מכשירים בשטוטגרט: ליהיא רז זכתה לציון הגבוה 48.566 נקודות בתרגיל הקרב רב. בתום קביעת הדירוג הסופי יתברר אם זכתה בכרטיס הנכסף לטוקיו 2020

גביע העולם בשחייה בבודפשט: מירון חירותי סיים שישי במשחה ה-50 מ' חופשי בתוצאה 22:51 שניות. מיכאל לייטרובסקי סיים שישי ב-50 מ' גב בתוצאה 25.42 שניות. כל התוצאות באתר איגוד השחייה

נמרוד מרקוס בסיים במקום החמישי באליפות אירופה בטיפוס הובלה