חפש רק בנושא זה






על הקצה – תגובת הלב במהירות של 320 קמ"ש

כיצד מגיב הלב האנושי לאחד מאתגרי המתח הקיצוניים? על מנת לבחון את השאלה הזו גייס צוות המחקר 3 אופנוענים שהשתתפו בפסטיבל האופנועים הבינלאומי North West 200, המייצגים טיפוסים שונים של רוכבי אופנוע – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  27/05/13


 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

מרוץ North West 200 הוא אחד ממרוצי הכביש המהירים ביותר בעולם. המרוץ מתקיים על גבי כבישים ציבוריים סביב החוף של צפון אירלנד והמהירות אליה מגיעים הרוכבים בפרקי זמן קצרים היא 333 קמ"ש! לעתים קרובות האופנועים נמצאים סנטימטרים ספורים האחד מן השני.

מוכן להשתתף בניסוי?
3 רוכבים נבחרו להשתתף בניסוי המעניין. לכל אחד מהם הוצמד משדר ומקלט אלחוטי שרשם את נתוני קצב הלב שלהם מתחילת המסלול ועד לסופו. הרוכבים היו: 'האלוף', Alastair Seeley, בן ה-33, 'הטירון', Gareth Keys, בן ה-22 'והוותיק', Jeremy McWilliams בן ה-49.
מי שעמד בראש צוות הניסוי, היה ד"ר Sean Roe מהמרכז למדעי הביו-רפואה באוניברסיטת Queen בבלפאסט, שהסביר: "הלב נשלט במידה רבה על ידי שני מרכזים במוח. הזרוע הסימפתטית (תגובת ברח או הילחם) או הזרוע הפראסימפתטית (תגובה נוח ועכל). במקרים בהם נדרשת תפוקת לב נוספת מגויסת מערכת העצבים הסימפטתית מיידית במטרה להעלות באופן ניכר את קצב הלב. תפוקת הלב, המייצגת את כמות הדם שיוצאת מן הלב בכל דקה, עולה איפה במטרה לספק את הדרישות החדשות. לחילופין, כאשר האדם רגוע, מערכת העצבים הפראסימפטתית היא זו שנמצאת בקדמת הבמה והיא תורמת לירידה בקצב הלב, לירידה בתפוקת הלב, להזרמה של יותר דם למערכת העיכול ולהזרמה פחותה של דם למערכת השרירים. כל דבר שגורם לתגובת 'ברח או הילחם', כמו למשל פעילות גופנית או לחץ נפשי, יגבירו את הלחץ על הלב".


תמונה חופשית לשימוש ויקיפדיה Ozzzie

קשה יותר, מהר יותר, חזק יותר
תפקוד הלב קשור לכשירות הגופנית (כשירות פיזיולוגית) ולגילו של האדם. ככל שהתפקוד טוב יותר, כך הלב יימצא בעקה נמוכה יותר גם כאשר הדופק יעלה. פעילות גופנית סדירה עוזרת ללב להתמודד טוב יותר עם לחץ.
"תוצא (אפקט) חשוב של האימון הוא בהגדלת נפח החדרים של הלב. על מנת להעלות את תפוקת הלב בשיעור נתון יעשה זאת הלב המאומן באמצעות העלאה קטנה בקצב הלב בהשוואה ללב לא-מאומן שיידרש לעלייה משמעותית יותר בקצב הלב. הסיבה לכך, לב מאומן מסוגל להזרים יותר דם בכל פעימה (נפח פעימה גדול יותר)", הסביר החוקר.
מתח נפשי נמצא כאחד מהגורמים העיקריים להגברת קצב הלב במהלך מרוצים. כאשר הנהג תופס את הסביבה כמלחיצה, יהיה לכך ביטוי ישיר בערכי הדופק שלו.

והרי התוצאות
ערכי הדופק נמדדו בכל אחד מן הרוכבים בשעה שהם נאבקו בתנאי המסלול הקשים לאחר גשם זלעפות טיפוסי שירד בבוקרו של היום.
לאלוף, Alastair Seeley, היה הדופק הממוצע הנמוך ביותר – 134 פעימות בדקה המהוות 71% מהדופק המרבי שלו. מספר פרצי הדופק (עלייה חדה ופתאומית בערכי הדופק) היה נמוך.
"האלוף לא תפס כלל את הסיטואציה כמלחיצה. הוא 'איש קרח' אמתי! דופק ממוצע של 134 פעימות בדקה הוא כזה שמתקבל אצל מרבית האנשים בהליכה מהירה. טכניקת הנשימה שלו סייעה לו רבות", הסביר החוקר.
לעומתו הטירון, Gareth Keys, הפגין דופק ממוצע של 185 פעימות בדקה. "ערכי דופק כל כך גבוהים התקבלו אצל רוכב האופניים Bradley Wiggins, אלוף הטור דה-פראנס האחרון כאשר טיפס לפסגת Alpe d'Huez. ערכי דופק כה גבוהים מייצגים סטרס (עקה) פיזיולוגי גדול מה שמצביע על תפיסת הסביבה כמאיימת ומלחיצה. מדובר ב-94% מהדופק המרבי", הסביר ד"ר Roe.
הרוכב הוותיק, Jeremy McWilliams, היה היכן שהוא בין שני האחרים עם דופק ממוצע של 164 פעימות בדקה. "לרוכב הוותיק יש את הניסיון של מי שכבר היה שם ועשה הכול, מה שמסיט מעט את הלחץ הנפשי, אולם דופק ממוצע של 164 פעימות בדקה מייצג ערך של 96% מהדופק המרבי של הרוכב!", הסביר החוקר.

סיכון קטלני
לא משנה עד כמה הרוכב מיומן ועד כמה הוא קפדן בהכנותיו למרוץ נתון. לעולם אי אפשר לכסות את כל האפשרויות והמרוץ הזה אינו שונה מן האחרים. רוכב אופנועים מיומן נדרש לשרירי ליבה חזקים, זהו תנאי חיוני לרכיבה במהירויות כאלה. "שרירי הליבה של הרוכב צריכים לעמוד בלחץ של כוחות ההאצה ושל כוחות הבלימה ולאחר מספר סיבובים של המסלול הם מתעייפים. שרירים עייפים פוגעים ביכולת השליטה והוויסות של הרוכב מה שיכול לגרום ליותר שגיאות בשלבים המתקדמים של המרוץ", הסביר החוקר.
הפחתת הסיכון לטעויות במרוצים מסוג זה הוא הכרחי משום שלכל טעות עלולה להיות השלכה חמורה ולעתים טראגית. "זמן התגובה האנושי הוא בין 150 ל-300 אלפיות השנייה. רכיבה במהירות של 320 קמ"ש משמעותה היא שהרוכב עובר 90 מטר בכל שנייה. בפרק הזמן שלוקח לו להגיב, בוא נאמר חמישית השנייה (200 אלפיות), עובר הרוכב 18 מטרים. המשמעות היא שאם משהו בלתי צפוי קורה במרחק של 20 מטרים מהרוכב, התנגשות במהירות גבוהה תהיה בלתי נמנעת".

מתכוננים לבלתי צפוי
"חשוב להתאמן באזורי דופק של 160, 170 ו-180 פעימות בדקה משום שאלה הם האזורים בהם אתה עשוי להימצא במהלך המרוץ", הסביר האלוף. רוכבים תחרותיים רבים נוהגים להתאמן במהלך החורף על אופנועי שטח בתנאי חול טובעני בכדי להתכונן כראוי לדרישות הגופניות של עונת הכביש.
"במהלך המרוץ עשוי קצב לבו של הרוכב לטפס בקטעים מסוימים ל-180 פעימות בדקה ואף למעלה מכך ולכן חשוב לאמן את הגוף להתמודד עם ערכים שכאלה. במהלך האימונים אנו עובדים על שיפור הכשירות האירובית ועל שיפור בצריכת החמצן המרבית של הרוכב", הסביר Gio Capello מאמן לפיתוח יכולות גופניות.
אחת הדרכים לוויסות ערכי הדופק במהלך המרוץ היא באמצעות טכניקה של נשימה. לדברי האלוף, בקטעים היותר מסוכנים של המרוץ הוא מוצא עצמו עוצר את הנשימה לפרק זמן רב מדיי מה שגורם לעלייה בקצב הלב, אולם בקטעי הישורת הוא מרגיע את עצמו שוב באמצעות כמה שאיפות עמוקות של אוויר.

לאייטם ולסרטון המתאר את הניסוי הקליקו כאן

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור, מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-17 ביולי, בשעה 9:30

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, ביום רביעי, ה-7.7.20 ועד להודעה חדשה, הופסקה פעילותו של מועדון הספורט, לרבות פעילות חדר הכושר, הבריכות, החוגים ומגרשי הטניס

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן