חפש רק בנושא זה






אמבט קרח out מיץ אבטיח in?

ספורטאים רבים מאמצים את הטקס של טבילה באמבט קרח בסיומו של אימון ריצה, אולם הפעולה הטראומטית הזו אינה כה מועילה כפי שנהוג לחשוב – ומה לגבי השפעתו של מיץ אבטיח על ההתאוששות ממאמצים? מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  26/08/13

 


מולי אפשטיין
  מנהל פורום
"פיזיולוגיה וספורט"

המחקר שפורסם לאחרונה במגזין European Journal of Applied Physiology, בדק את ההשפעה של טבילה באמבט קרח לאחר ריצה בירידה בשיפוע של 10%. במחקר השתתפו 20 גברים פעילים שרצו על גבי מסילה בשיפוע שלילי במשך 40 דקות. בתום הריצה נשלחו 10 נבדקים לאמבט מי קרח בטמפרטורה של 5 מעלות צלזיוס למשך 20 דקות. הנבדקים נתבקשו לעמוד באמבט כך שהמים יכסו את הירך. שאר הנבדקים ברי המזל שימשו כקבוצת ביקורת ולא ביצעו כל התערבות לאחר סיום הריצה.
השימוש באמבט קרח בסיום האימון הוא טכניקה שמשתמשים בה ספורטאים רבים במטרה להפחית דלקת ובמטרה להאיץ את תהליכי ההתאוששות, ציינו החוקרים. מצד שני, פעולה זו גוזלת זמן רב ומלווה בסבל לא קטן.
במסגרת המחקר נלקחו מספר מדדים בנקודות הזמן הבאות: 1, 6, 24, 48 ו-72 שעות לאחר סיום הריצה.
המדדים שנלקחו:
• תחושת הכאב בזמן ירידה במדרגות
• כוח שריר של פושטי הברך (שריר ארבעת הראשים)
• היקף הירך
בנוסף, החוקרים מדדו את הריכוז בדם של חומר בשם CCL2 המהווה מדד לתהליכים דלקתיים בגוף.
התוצאות לא הראו הבדלים בתחושת הכאב ובכוח השרירים בין הקבוצות. בנוסף, היקף השריר של הנבדקים לא השתנה לאחר סיום הריצה. למרות זאת, נצפתה נטייה לירידה קלה בערכי ה- CCL2בקרב הנבדקים שטבלו באמבט הקרח, אם כי לדברי החוקרים מדובר בהבדל לא מובהק סטטיסטית.

מצננים את ההתלהבות
לדברי החוקרת Naomi Crystal השימוש באמבט קרח אינו גורם לך להרגיש טוב יותר ואינו גורם לך לבצע טוב יותר. "השימוש באמבט קרח נפוץ מאוד כטכניקה טיפולית, אולם המחקר חלוק מאוד באשר לתועלות שבעניין. הספורטאים אומללים, אם זה לא עובד, למה שיבזבזו את זמנם על כך"?
החוקרים ציינו שהמחקרים שעוסקים בשימוש באמבט קרח לאחר אימון, הניבו טווח רחב של מסקנות משום שאין פרוטוקול סטנדרטי לשימוש בטכניקה המקובלת.
למרות שממצאי המחקר אינם תומכים בהנחה שהשימוש באמבט קרח לאחר אימון עשוי להמתיק במשהו את כאבי השרירים, החוקרת עדיין אינה משוכנעת שמדובר בבזבוז זמן מוחלט. "השתמשו בהם במשורה. השתמשו בהם במהלך טורנירים או לאחר שהספורטאי ביצע משהו יוצא דופן. שימוש יומיומי אינו דבר מומלץ. השימוש באמבט כרוך בסבל לא קטן והוא גוזל זמן", סיכמה החוקרת.

מקור:

 
European Journal of Applied Physiology, July 2013
Effect of cryotherapy on muscle recovery and inflammation following a bout of damaging exercise
Naomi J. Crystal, David H. Townson, Summer B. Cook, Dain P. LaRoche


לקריאה נוספת – אמבט קרח יכול להפחית מתועלות האימון

אם מי הקרח לא עוזרים אולי מיץ אבטיחים יעשה את העבודה?
מסתבר שמיץ האבטיחים, שזוכה למוניטין רב בקרב ספורטאים, זכה לאחרונה לתמיכה גם בקרב הקהילה המדעית. מסתבר שהמיץ של הפרי שמזוהה אולי יותר מכל עם הקיץ, מסייע להקלה בכאבי השרירים. מחקר שפורסם לאחרונה ב- Journal of Agricultural and Food Chemistry מייחס את ההשפעה של מיץ האבטיח לחומצה אמינית בשם ל-ציטרולין.
צוות המחקר ציטט מחקר קודם שמצא שמיץ אבטיחים הוא בעל פוטנציאל להגדלת כמות החלבון בשריר ולשיפור הביצועים הגופניים בזכות פעילותו נוגדת החמצון. אולם עד כה המדענים לא הוכיחו את יעילותו של מיץ האבטיח העשיר בחומצה האמינית ל-ציטרולין.
צוות המחקר בחן את השפעתם של 3 סוגי משקאות על קבוצה של מתנדבים. המשקאות שנצרכו שעה לפני ביצוע המאמץ היו: מיץ אבטיח טבעי, מיץ אבטיח מועשר ב-ל-ציטרולין ומשקה ששימש כביקורת ושלא הכיל ל-ציטרולין. שני המשקאות, המיץ הטבעי והמיץ המועשר ב-ל-ציטרולין גרמו להקלה בכאבי השרירים של הנבדקים. ל-ציטרולין במיץ הטבעי (לא מפוסטר) היה בעל זמינות ביולוגית גבוהה יותר והגוף השתמש בו בצורה טובה יותר.

למקור הקליקו כאן

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".

צילום: רפי כחלון



תגובות הוסף תגובה
1.יש לי רעיון לעוד מחקרמשה28/08/13
2.IGF-1 ואמבטיית קרחריקי 29/08/13
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

אליפות אירופה בבריכות קצרות: שיא ישראל ליעקב טומרקין במשחה ה-100 מ' מ.א בתוצאה 52:31 שניות

טריאתלון אילת: רועי זוארץ ואנטונינה רזניקוב, אלופי ישראל בטריאתלון במרחק האולימפי. הגר כהן כליף במקום השני

אביב לוי, חניכת אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, אלופת ישראל בטריאתלון לנוער (גילאי 19-16). איתמר לבנון סיים במקום השלישי

שיא ישראל חדש ליעקב טומרקין במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 1:53:57 דקות, באליפות אירופה בבריכות קצרות בגלאזגו

שיא ישראל ושיא מסלול ללונה צ'צטאי סלפטר שניצחה את אליפות ישראל בחצי מרתון המעיינות בתוצאה 1:10:05 שעות. מארו טפרי אלוף ישראל בחצי מרתון בתוצאה 1:03:09 שעות

שיא נוער לאנסטסיה גוברנקו במשחה ה-100 מ' מ.א בתוצאה 1:00:37 דקות, באליפות אירופה בבריכות קצרות בגלאזגו