חפש רק בנושא זה






מדיטציה וספורט

הישג ספורטיבי מפתיע הוא יותר מהערכה מדעית של יכולות הספורטאי לצד תזונתו ורצף האימונים שלו. תרגול מדיטציה יכול להיות כרטיס הכניסה של הספורטאי להישג יוצא דופן או לתוצאה מפתיעה שבה הוא מתעלה על יכולותיו הגופניות המוכרות – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום נטורופתיה במכון וינגייט
  09/10/13

 


מנהלת פורום נטורופתיה

נפלאות המדיטציה במאמר "גנים של שלווה" של דן אבן שהתפרסם בעיתון הארץ, מביא אותי להעלות נושא חשוב זה לסדר היום הספורטיבי של מכון וינגייט ולהתרכז בתפקיד המדיטציה בתוצאות רוחניות בספורט.
במאמר סקירה קצר מביא אבן מידע על אודות מחקרים שנערכו במספר מדינות ואשר פורסמו במהלך שנת 2013, ביחס להשפעת תרגול מדיטציה על שינויים מוחיים, שינויים בביטויי גנים הקשורים במטבוליזם, ויסות רמות האינסולין והשפעה על תגובות דלקתיות בגוף.

מדיטציה מהי?
במקור, המדיטציה היוותה חלק בלתי נפרד מהרפואה המסורתית, כדרך לריפוי ולהתפתחות אישית. השיטות המגוונות של המדיטציה מוכרות ביהדות, באסלם, בבודהיזם ועוד.
יידו קרישנמורטי (1895-1986), פרסם יותר מ-30 ספרים על אודות משמעות החיים ונחשב לאחד מגדולי ההוגים והמחנכים של המאה העשרים. במאמריו על המדיטציות הוא מסביר: "למדוט זה להיות חף מזמן".
קיימים סוגים רבים של מדיטציות, הגדרות רחבות וספרות ענפה. קצרה היריעה מלהביא את אלו.
לצורך המאמר אתן כאן תשובה פשטנית למהי מדיטציה? התשובה שלי היא – ממש כלום. המדיטציה היא להיות בכלום, בריק.
כאן מתחילה הבעיה האנושית הטבעית: מה עם המחשבות שרצות בראש כמו סרט? מה עם הדאגות? מה עם רעשי הסביבה? מה עם הזמן? האם נגזול מזמן אימון כדי להקדיש למדיטציה? האם נגזול זמן למידה כדי להקדיש למנוחה מדיטטיבית? ומה אם נרדמים במהלך המדיטציה? איך משיגים ערנות?
התשובה הפשוטה היא – "הכול בסדר". זו תשובה שלמדתי מניסים אמון.  פשוט להיות עם הכול.
וכאן המקום לצאת בהמלצה לשלב תרגולי מדיטציה באימון ספורטיבי, בשיעורי האקדמיה, בחברותא בישיבה, בבתי החולים, בבתי ספר ובמפעלים, כדי לשפר את היכולת הטבעית של האדם לתוצאות טובות.

 
המדיטציה כאמצעי להשגת תוצאות מפתיעות – תוצאות רוחניות
ודאי יצא לכם להתבונן בשחיין אולימפי בשניות האחרונות בטרם יקפוץ מהמקפצה אל הבריכה. השחיין מתעלם מהקהל, ממחיאות הכפיים, מהמאמן ומכל הסובב אותו ומתרכז אל תוכו פנימה באופן מושלם ומוחלט בנשימתו, בגופו, בנשמתו ובלבו – זו המדיטציה. אלו השניות הקדושות בהן השחיין מתעלה רוחנית כדי להביא מתוכו את התוצאה הספורטיבית המפתיעה – הרוחנית. כל ספורטאי יספר לכם שהתוצאה הרוחנית אינה מגיעה רק מאימונים ומתזונה נכונה והיא אינה תלויה רק ביכולות פיזיות – יש צורך בהתעלות נוספת זו הבאה מהרובד הרוחני היושב בלב. מהמדיטציה.

חשוב לי להבחין בין תוצאה ספורטיבית צפויה, מוערכת מראש שהיא עניין מדעי הבוחן את יכולות הספורטאי לצד תזונתו, רצף האימונים שלו וכיוצ"ב ובין התוצאה הספורטיבית הרוחנית שהיא תוצאה של התעלות הספורטאי על יכולותיו הגופניות המוכרות. בתוצאות רוחניות יש אלמנט של הפתעה. הן באות לידי ביטוי פיזי ומקורן ברובד הרוחני של הספורטאי. אלו תוצאות שיכולות להפתיע גם את הספורטאי עצמו ובוודאי את מאמנו.

כיצד מגיעות תוצאות אלו? אפשר לקרוא לזה כישרון או גנטיקה או נחישות, אבל יש גם את יכולת ההתכוונות שכדאי להכיר בה ולהכיר אותה. זו יכולת שמתפתחת אצל האדם המתרגל התבוננות פנימה, אבל לצערי אינה מתורגלת על ידי כל הספורטאים בדרך של שגרת אימונים.
מטרתו האמתית של הספורטאי היא להפתיע, לחדש להשיג תוצאה שתפתיע את המאמן, להתעלות מעבר לגשמי ולידוע ולהגיע לתוצאה שמיימית-רוחנית. המדיטציה מסייעת לספורטאי ברגעים הקריטיים וכדאי להכיר בכך. ו
אם המדיטציה מסייעת ברגעים קריטיים, צאו וחשבו עד כמה היא תוכל לשפר את שביל החיים במידה ותתורגל באופן יומיומי.

מדיטציית כורסה
אני רוצה להציע לכם כאן מדיטציה פשוטה של כורסה. התרגול מתאים לכל שעות היום.
בחרו לכם כורסה נוחה. הכורסה יכולה להיות כיסא שנוח לכם לשבת בו, ספסל, שרפרף או שטיח נעים.
בתרגול ראשון כדאי לבחור בזמן שקט. מתרגלים מנוסים יכולים להתנתק מהרעש וההמולה שמסביב ולבצע מדיטציה בספסל בתחנת אוטובוסים סואנת.
כעת שבו בנחת. תחושו כיצד הגוף נח על הכורסה. חושו כיצד הכורסה מכילה את  האגן. כאן אפשר גם לנשום, נשימות רגילות, נינוחות, ללא מאמץ. פשוט שימו לב שאתם נושמים וגם הקשיבו לנשימה, כפי שהיא, ללא מאמץ. הקשבה לנשימה מצמצמת את הרווח שבין הגוף לנשמה. מביאה מידע מהרובד הרוחני.
כעת, כשתחושו את הרגיעה מתחילה להתפשט, פשוט תנו לאיברי הגוף להירגע  על הכורסה, כאילו היו פלסטלינה חמה, נמסה על גבי הכורסה. אפשר גם לדמיין את צבע הפלסטלינה.
אם מתחילות מחשבות, אם עולים קולות פנימיים – תנו להם לעלות. זה בסדר. אמרו לעצמכם – הכול בסדר. ראו בדמיונכם את אותיות הביטוי – "הכול בסדר". ונשמו, בקצב טבעי.
הסבת תשומת הלב אל קצב הנשימה ופתחי הנחיריים מאפשרת למחשבות לנוע הלאה. אפשר להשמיע מוסיקה נעימה, להדליק נר נחמד, להתאים את המקום לאווירה של שלווה. גם אם השלווה לא נמצאת – אפשר להתחיל לדמיין אותה – וכך השלווה תתחיל לזחול פנימה.
בתרגול ראשון אפשר להמשיך בישיבה במשך כמה דקות. אין צורך במאמץ. 5 דקות גם הן מספיקות.
נסו להתרכז פנימה לנקודה שבה הרוח והגוף נפגשים. כשעולה רגש שמיותר לכם באותו הרגע – אפשר לשחרר אותו עם הדמיון והמחשבה.
ממליצה  לתרגל  מדי יום.

מירה כהן שטרקמן
נטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, פרחי באך ואיזון גוף נפש. מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט.
לאתר של מירה הקליקו כאן   

היכנסו ל
פורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן. 

למידע  על לימודי נטורופתיה במכון וינגייט,
הקליקו כאן
 



תגובות הוסף תגובה
1.מעניין ומעורר מחשבה (לת)יעל קרא09/10/13
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה

נבחרת הנשים בג'ודו מארחת במכון וינגייט מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות נבחרות מבריטניה ומאוזבקיסטן

מדליית ארד לאנסטסיה גורבנקו במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 2:13:52 דקות בתחרות סבב ה-Pro Swim בגרינסברו ארה"ב

מקום ראשון למטפסים הפראלימפיים, מיכאל שפייזר ומור ספיר, באליפות הולנד הפתוחה לטיפוס פראלימפי

מדליית כסף לשחיין מרקוס שלזינגר ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.35 שניות (בבריכות קצרות) בגביע "ניקו סאפיו" בגנואה