חפש רק בנושא זה






פציעות גב בקרב ספורטאים צעירים

צעירים נמצאים בסיכון לפציעות גב בשל פשיטת יתר בגב, טכניקה לקויה וחולשת שרירי הבטן וזוקפי הגב, ובמיוחד כאשר הם מתמחים בענף ספורט אחד. כיצד צריך להתייחס לכאב ומה ניתן לעשות כדי להימנע מפציעות – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  06/11/13

 


מולי אפשטיין  מנהל פורום
"פיזיולוגיה וספורט"

פציעות גב תחתון נמצאות במקום השלישי בשכיחותן בקרב ספורטאים מתחת לגיל 18 – כך עולה ממחקר שהוצג לאחרונה באורלנדו במסגרת הכינוס השנתי של ה-American Academy of Pediatrics.
רבות מן הפציעות הללו הן חמורות דיין ועלולות להשבית את הספורטאי הצעיר לתקופה של חודש עד חצי שנה. בנוסף, הפציעות עלולות להציב את הספורטאים הצעירים בסיכון עתידי לסבול מבעיות גב בטווח הארוך.
המחקר שבוצע על ידי ד"ר Neeru Jayanthi, רופא במרכז הרפואי של אוניברסיטת Loyola שבשיקגו, כלל יותר מ-1,200 ספורטאים צעירים שסבלו מ-843 פציעות.

שכיחות הפציעות בספורטאים צעירים
מספר הפציעות בגב התחתון עמד על 127 פציעות (15.1% מסך הפציעות המדווחות). הפציעות היותר שכיחות בקרב הספורטאים הצעירים הן פציעות הברכיים (31.1%) והפציעות במפרק הקרסול (16%). פציעות שכיחות אחרות הן פגיעות הראש ובכללן זעזוע מוח (13.4%), פציעות כתף (10.7%) ופציעות במפרק הירך (6.4%).
61% מפציעות הגב הוגדרו כלא חמורות, בכללן פציעות במפרק ה- sacroiliac(העצה והכסל) ובמשטח הפצטי שבין החוליות. 39% מן הפציעות הוגדרו כרציניות, ביניהן שברי מאמץ בחוליות וסיבוכים של שברי המאמץ כמו ספונדילוליזיס (פגם בחוליה) וספונדילוליסטזיס (החלקה של חוליה על גבי המקטע השכן שלה).


הסרטון הופק ע"י המחלקה לפציעות ספורט במכון וינגייט. למאמר  המלא הקליקו כאן 

 אין להקל ראש בכאבי גב
"אם ספורטאי צעיר מתלונן על כאבי גב במשך שבועיים או יותר מכך יש הכרח להפנותו להערכה אצל רופא ספורט" אמר Jayanthi. "אם פציעה חמורה כמו שבר מאמץ אינה מטופלת ואינה מחלימה כראוי, הספורטאי יהיה חשוף לבעיות גב בטווח הארוך", הסביר החוקר.
לדברי החוקר, הספורטאים הצעירים נמצאים בסיכון לפציעות גב בגלל פשיטת יתר בגב (הקשתות לאחור) ובגלל לקויות טכניות בעת ביצוע התרגילים השונים. חולשת שרירי הבטן וחולשה של השרירים שזוקפים את הגב עלולה אף היא להיות אחת הסיבות לפציעות גב תחתון. אולם נראה שהסיכון הגדול מכולם נמצא בכמות האימונים העצימים אליה נחשפים הספורטאים הצעירים.

התמחות בענף ספורט אחד בגיל צעיר מעלה את הסיכון לפציעה
המחקר מצא שספורטאים צעירים שסובלים מפציעות גב תחתון בילו זמן רב יותר באימוני ספורט בהשוואה לילדים אחרים שסבלו מפציעות אחרות. הספורטאים שסבלו מפציעות הגב בילו בממוצע 12.7 שעות באימונים בהשוואה ל-11.3 שעות בממוצע בשאר אוכלוסיית הילדים שנפצעו.
על מנת ללמוד על היקף הבעיה עקבו החוקרים במשך 3 שנים (2013-2010) אחרי רישומי הביקורים של ספורטאים בגילאי 18-8 שהגיעו לאבחון ולטיפול בקליניקות המתמחות בטיפול בפציעות ספורט. החוקרים עקבו אחרי כל ספורטאי עד 3 שנים מרגע התלונה.
המחקר הנוכחי מאשש ממצאים טרומים ממחקר קודם שמצא שהתמחות בענף ספורט אחד בגיל הצעיר מעלה את הסיכון לפציעה, אפילו כאשר מבקרים את גילו של הספורטאי ואת מספר השעות בהן הוא עוסק בספורט במהלך השבוע. "בתקופת הגדילה המואצת ובזמן שקודם לה אנחנו צריכים להיות זהירים בנוגע להתמחות הייחודית בספורט אחד", הדגיש החוקר.
על התמחות בענף ספורט בגיל צעיר ועל הסיכון לפציעות הקליקו כאן.
 


עקרונות התרגול של השרירים סביב עמוד השדרה ותרגילים מומלצים לחיזוק שרירי הבטן


המלצות החוקר, להפחתת כמות פציעות הספורט בקרב ספורטאים צעירים:
• התייחסות לכאב – כאשר מופיע כאב באחד המקומות בעלי סיכון גבוה כמו גב תחתון, מרפק או כתף, על הספורטאי לקחת יום מנוחה. אם הכאב נמשך, על הספורטאי לקחת הפסקה של שבוע מאימונים.
• "הכה את המומחה" – כאשר התסמינים נמשכים יותר משבועיים, יש לפנות לרופא המתמחה ברפואת ספורט.
• ענפי המחבט – בענפים אלו יש להעריך את טכניקת הביצוע של החבטות השונות ולמנוע פשיטת יתר בגב: יש להקפיד על מנח ניטראלי של עמוד השדרה המותני בעת התרגול
• מניעה – מומלץ להירשם לתכנית למניעת פציעות שתוכננה על ידי מומחים בנושא. לחלופין, מומלץ לבצע תרגילי מניעה על בסיס יומיומי כחלק מהחימום ומההכנה לאימון. תרגילים אלה צריכים להינתן על ידי אנשים מקצוע מומחים.

המלצות:
 
  1. אל תתאמן מספר שעות שבועיות גדול יותר מאשר גילך הכרונולוגי
  2 אל תתאמן בספורט מאורגן (אימונים קבוצתיים, אימונים בהדרכת מאמן) יותר מפי 2 מהזמן אותו אתה מקדיש לאימונים משלימים ללא הדרכת מאמן. 
  3. אל תתמחה בענף ספורט אחד לפני שסיימת את ההתפתחות הגופנית המואצת.
  4. אל תשתתף בספורט בו מתחרים לכל אורך השנה. הקפד לקחת פרק זמן של 1-3 חודשים ללא תחרויות (לא חייב ברציפות).
  5. הקפד לקחת יום מנוחה אחד לפחות בשבוע.

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".
 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

אליפות אירופה בבריכות קצרות: שיא ישראל ליעקב טומרקין במשחה ה-100 מ' מ.א בתוצאה 52:31 שניות

טריאתלון אילת: רועי זוארץ ואנטונינה רזניקוב, אלופי ישראל בטריאתלון במרחק האולימפי. הגר כהן כליף במקום השני

אביב לוי, חניכת אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, אלופת ישראל בטריאתלון לנוער (גילאי 19-16). איתמר לבנון סיים במקום השלישי

שיא ישראל חדש ליעקב טומרקין במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 1:53:57 דקות, באליפות אירופה בבריכות קצרות בגלאזגו

שיא ישראל ושיא מסלול ללונה צ'צטאי סלפטר שניצחה את אליפות ישראל בחצי מרתון המעיינות בתוצאה 1:10:05 שעות. מארו טפרי אלוף ישראל בחצי מרתון בתוצאה 1:03:09 שעות

שיא נוער לאנסטסיה גוברנקו במשחה ה-100 מ' מ.א בתוצאה 1:00:37 דקות, באליפות אירופה בבריכות קצרות בגלאזגו