חפש רק בנושא זה






לשבת או לקום?

לא משנה עד כמה אתם פעילים, מסתבר שישיבה מוגזמת מהווה גורם סיכון למוגבלות תנועתית בגיל מבוגר, בנפרד מגורם הסיכון המוכר של היעדר פעילות גופנית. ממצאי המחקר יפורסמו בקרוב ב-Journal of Physical Activity and Health – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  25/02/14


 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט" 

יותר מ-56 מיליון אמריקאים מוגדרים כבעלי מוגבלות תנועתית, כלומר מתקשים בביצוע פעולות בסיסיות כמו אכילה, התלבשות או ביצוע מקלחת באופן עצמאי, קימה וכניסה למיטה והליכה בחדר המגורים. מוגבלות תנועתית מעלה את הסיכון לאשפוז בבתי חולים ובמוסדות סיעודיים ובכך מגבירה את הנטל התקציבי על מערכת הבריאות והסעד.

אם אתה בן 60 או יותר, כל שעה נוספת ביום בה אתה מבלה בישיבה עלולה להכפיל את הסיכון שתהפוך למוגבל בגיל מבוגר יותר, לא משנה כמה פעילות גופנית מתונה אתה מבצע. למעשה, התנהגות יושבנית כשלעצמה מהווה גורם סיכון למוגבלות תנועתית כמעט בדומה לסיכון כתוצאה מהיעדר עיסוק בפעילות גופנית.
אם ניקח לדוגמה שתי נשים בנות 65, אחת תבלה בישיבה 12 שעות ביממה והשנייה תבלה בישיבה 13 שעות ביממה, האישה השנייה תהייה בסיכון גבוה יותר ב-50% להפוך למוגבלת – כך על פי המחקר.
"זו הפעם הראשונה בה אנו רואים שהתנהגות יושבנית קשורה בהגברת הסיכון למוגבלות תנועתית, לא משנה כמה פעילות גופנית מתונה אתה מבצע", הסבירה החוקרת המובילה, פרופסור Dorothy Dunlop מביה"ס לרפואה Northwestern University Feinberg.
העובדה שהתנהגות יושבנית מהווה גורם סיכון חזק כמעט כמו היעדר עיסוק בפעילות גופנית הפתיעה מאוד את החוקרים. "משמעות הדבר היא שאנשים מבוגרים צריכים להפחית את הזמן אותו הם מבלים בישיבה, בין אם זה מול מסך הטלוויזיה או מול המחשב, ללא קשר למידת עיסוקם בפעילות גופנית מתונה או עצימה", היא הוסיפה.


למאמר בנושא מתיחות על כיסא הקליקו כאן

שיטת המחקר
המחקר בוצע על מדגם של 2,286 אנשים מבוגרים בגילאים של 60 ומעלה. קבוצת המחקר הייתה חלק ממחקר גדול יותר בשם National Health and Nutrition Examination Survey. קבוצת המחקר הושוותה לקבוצה אנשים בעלי מצב בריאותי דומה שביצעה את אותה הכמות של פעילות גופנית מתונה עד עצימה. פעילות גופנית מתונה הוגדרה כהליכה נמרצת, כזו הדומה לקצב ההליכה של אדם המאחר לפגישה.
משתתפי המחקר נשאו על גופם מדי תאוצה (אקסלורמטר) במשך 3 שנים (2005-2002) שמדדו את הזמן בו הם בילו בישיבה ואת הזמן בו הם ביצעו פעילות גופנית מתונה-עצימה. שימוש במדי תאוצה נחשב כאמצעי אמין למדידת רמת הפעילות הגופנית. ככל שהאנשים היו מבוגרים יותר וכבדים יותר, כך הם נטו להגזים בהערכתם את מידת מעורבותם בפעילות גופנית. מחקרים קודמים מצאו קשר בין התנהגות יושבנית ובין מוגבלות גופנית, אולם הם התבססו על דיווחים עצמיים ולכן הם לא היו ניתנים לאימות.
מכיוון שהמחקר בוחן את הנתונים בנקודת זמן מסוימת, קשה לקבוע בוודאות האם התנהגות יושבנית גורמת למוגבלות ולנכות. "זה מפנה את תשומת הלב לעובדה שמדובר בבעיה פוטנציאלית", הסבירה החוקרת שמבצעת עתה מחקר אורך על התנהגות יושבנית ועל הסיכון למוגבלות.
מחקרים שבוצעו על בעלי חיים, הראו שחוסר תנועה הוא גורם סיכון נפרד להשפעות שליליות על הבריאות. "זוהי פיסה ראשונה של עדויות אובייקטיביות שמאששות את נתוני בעלי החיים", הוסיפה החוקרת.

טיפים של פרופ' Dunlop כיצד ניתן להפחית מזמן הישיבה:
• עמוד כאשר אתה מדבר בטלפון או במהלך פגישות עבודה
• כאשר אתה נוסע לקניות, דאג להחנות את הרכב במקום מעט מרוחק
• כאשר אתה ניגש להביא לעצמך כוס משקה, נצל את הזמן להליכה נוספת במרחב המשרדי או בבית
• כאשר אתה יוצא לסידורים קצרים, עשה זאת רגלית
• אם אתה מסוגל, השתמש במדרגות במקום במעלית/מדרגות נעות

פרופסור Dunlop עונדת על שורש כף ידה צמיד שמנטר את כמות הצעדים שהיא מבצעת במהלך היום. הצמיד מסונכרן עם הטלפון הנייד ועם המחשב הביתי. היא יצרה מעגל חברתי עליו נמנים בני משפחה וחברים כך שהם יכולים לעקוב אחד אחרי השני באשר להתקדמות האישית של כל אחד מהם. "זהו חיזוק נהדר ששומר אותך כל הזמן בתנועה", סיכמה החוקרת.

למקור הקליקו כאן

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".

צילום: אבי שי 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
מדליית ארד לפיטר פלצ'יק בגרנד פרי זאגרב

מדליית זהב לטוהר בוטבול (73 ק"ג) בגרנד פרי זאגרב, קרואטיה

מדליית כסף לשחקן הבדמינטון, מישה זילברמן ב"גביע האתגר" בלאגוס, ניגריה

מדליית זהב לאדיסו גואדיה בריצת 3000 מ' בתוצאה 8:35:04 דקות במשחקים האולימפיים האירופאיים לנוער בבאקו, אזרבייג'אן

קריטריון לטוקיו 2020 ושיא ישראל למירון חירותי ב-50 מ' חופשי בתוצאה 22:01 שניות באליפות העולם בשחייה בדרום קוריאה

שיא ישראל לתומר פרנקל ב-100 מ' פרפר בתוצאה 52.15 שניות באליפות העולם בדרום קוריאה

קריטריון לטוקיו 2020 ושיא ישראל לנבחרת השליחים: גל כהן-גרומי, תומר פרנקל, דניאל תמיר ודניס לוקטב, ב-200*4 מ' חופשי בתוצאה 7:11:99 ד' באליפות העולם בדרום קוריאה

שיא ישראל וקריטריון קבוצתי לטוקיו 2020 לנבחרת השליחים: אנסטסיה גורבנקו, אנדראה מורז, תומר פרנקל ואיתי גולדפדן, ב-100*4 בתוצאה 3:48:06 ד' באליפות העולם בדרום קוריאה

מדליית ארד לאדם מראענה ב-100 מ' גב בתוצאה 56.63 שנ' בפסטיבל האולימפי האירופי לנוער בבאקו, אזרבייג'אן

שיא ישראל וקריטריון לטוקיו 2020 ללונה צ'מטאי סלפטר בריצת 5000 מ' בתוצאה 14:59:02 ד' בליגת היהלום בלונדון

שיא ישראל חדש למירון חירותי (מכבי חיפה) ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.49 שניות באליפות העולם בדרום קוריאה

נבחרת הדקר של ישראל סיימה במקום ה-8 באליפות העולם בסיוף בבודפשט, הונגריה

שיא ישראל וקריטריון לטוקיו 2020 לאנסטסיה גורבנקו (מכבי קריית ביאליק) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:11:92 דקות באליפות העולם בדרום קוריאה

2019 שנת המפנה של מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט: ייבנה בניין התעמלות רב תכליתי ורחב ידיים וייסלל מחלף חדש לכביש החוף