חפש רק בנושא זה






לשבת או לקום?

לא משנה עד כמה אתם פעילים, מסתבר שישיבה מוגזמת מהווה גורם סיכון למוגבלות תנועתית בגיל מבוגר, בנפרד מגורם הסיכון המוכר של היעדר פעילות גופנית. ממצאי המחקר יפורסמו בקרוב ב-Journal of Physical Activity and Health – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  25/02/14


 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט" 

יותר מ-56 מיליון אמריקאים מוגדרים כבעלי מוגבלות תנועתית, כלומר מתקשים בביצוע פעולות בסיסיות כמו אכילה, התלבשות או ביצוע מקלחת באופן עצמאי, קימה וכניסה למיטה והליכה בחדר המגורים. מוגבלות תנועתית מעלה את הסיכון לאשפוז בבתי חולים ובמוסדות סיעודיים ובכך מגבירה את הנטל התקציבי על מערכת הבריאות והסעד.

אם אתה בן 60 או יותר, כל שעה נוספת ביום בה אתה מבלה בישיבה עלולה להכפיל את הסיכון שתהפוך למוגבל בגיל מבוגר יותר, לא משנה כמה פעילות גופנית מתונה אתה מבצע. למעשה, התנהגות יושבנית כשלעצמה מהווה גורם סיכון למוגבלות תנועתית כמעט בדומה לסיכון כתוצאה מהיעדר עיסוק בפעילות גופנית.
אם ניקח לדוגמה שתי נשים בנות 65, אחת תבלה בישיבה 12 שעות ביממה והשנייה תבלה בישיבה 13 שעות ביממה, האישה השנייה תהייה בסיכון גבוה יותר ב-50% להפוך למוגבלת – כך על פי המחקר.
"זו הפעם הראשונה בה אנו רואים שהתנהגות יושבנית קשורה בהגברת הסיכון למוגבלות תנועתית, לא משנה כמה פעילות גופנית מתונה אתה מבצע", הסבירה החוקרת המובילה, פרופסור Dorothy Dunlop מביה"ס לרפואה Northwestern University Feinberg.
העובדה שהתנהגות יושבנית מהווה גורם סיכון חזק כמעט כמו היעדר עיסוק בפעילות גופנית הפתיעה מאוד את החוקרים. "משמעות הדבר היא שאנשים מבוגרים צריכים להפחית את הזמן אותו הם מבלים בישיבה, בין אם זה מול מסך הטלוויזיה או מול המחשב, ללא קשר למידת עיסוקם בפעילות גופנית מתונה או עצימה", היא הוסיפה.


למאמר בנושא מתיחות על כיסא הקליקו כאן

שיטת המחקר
המחקר בוצע על מדגם של 2,286 אנשים מבוגרים בגילאים של 60 ומעלה. קבוצת המחקר הייתה חלק ממחקר גדול יותר בשם National Health and Nutrition Examination Survey. קבוצת המחקר הושוותה לקבוצה אנשים בעלי מצב בריאותי דומה שביצעה את אותה הכמות של פעילות גופנית מתונה עד עצימה. פעילות גופנית מתונה הוגדרה כהליכה נמרצת, כזו הדומה לקצב ההליכה של אדם המאחר לפגישה.
משתתפי המחקר נשאו על גופם מדי תאוצה (אקסלורמטר) במשך 3 שנים (2005-2002) שמדדו את הזמן בו הם בילו בישיבה ואת הזמן בו הם ביצעו פעילות גופנית מתונה-עצימה. שימוש במדי תאוצה נחשב כאמצעי אמין למדידת רמת הפעילות הגופנית. ככל שהאנשים היו מבוגרים יותר וכבדים יותר, כך הם נטו להגזים בהערכתם את מידת מעורבותם בפעילות גופנית. מחקרים קודמים מצאו קשר בין התנהגות יושבנית ובין מוגבלות גופנית, אולם הם התבססו על דיווחים עצמיים ולכן הם לא היו ניתנים לאימות.
מכיוון שהמחקר בוחן את הנתונים בנקודת זמן מסוימת, קשה לקבוע בוודאות האם התנהגות יושבנית גורמת למוגבלות ולנכות. "זה מפנה את תשומת הלב לעובדה שמדובר בבעיה פוטנציאלית", הסבירה החוקרת שמבצעת עתה מחקר אורך על התנהגות יושבנית ועל הסיכון למוגבלות.
מחקרים שבוצעו על בעלי חיים, הראו שחוסר תנועה הוא גורם סיכון נפרד להשפעות שליליות על הבריאות. "זוהי פיסה ראשונה של עדויות אובייקטיביות שמאששות את נתוני בעלי החיים", הוסיפה החוקרת.

טיפים של פרופ' Dunlop כיצד ניתן להפחית מזמן הישיבה:
• עמוד כאשר אתה מדבר בטלפון או במהלך פגישות עבודה
• כאשר אתה נוסע לקניות, דאג להחנות את הרכב במקום מעט מרוחק
• כאשר אתה ניגש להביא לעצמך כוס משקה, נצל את הזמן להליכה נוספת במרחב המשרדי או בבית
• כאשר אתה יוצא לסידורים קצרים, עשה זאת רגלית
• אם אתה מסוגל, השתמש במדרגות במקום במעלית/מדרגות נעות

פרופסור Dunlop עונדת על שורש כף ידה צמיד שמנטר את כמות הצעדים שהיא מבצעת במהלך היום. הצמיד מסונכרן עם הטלפון הנייד ועם המחשב הביתי. היא יצרה מעגל חברתי עליו נמנים בני משפחה וחברים כך שהם יכולים לעקוב אחד אחרי השני באשר להתקדמות האישית של כל אחד מהם. "זהו חיזוק נהדר ששומר אותך כל הזמן בתנועה", סיכמה החוקרת.

למקור הקליקו כאן

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".

צילום: אבי שי 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

אליפות אירופה בבריכות קצרות: אנסטסיה גורבנקו סיימה במקום ה-7 בגמר משחה ה-400 מ' מ.א בתוצאה 4:37:92 ד'

מקום 8 ליעקב טומרקין בגמר ה-200 מ' גב בתוצאה 1:53:00 דקות באליפות אירופה בבריכות קצרות

במרוץ לטוקיו: גילי כהן, גפן פרימו, שירה ראשוני, גילי שריר, תמנע נלסון לוי, ענבל שמש ורז הרשקו תשתתפנה בטורניר המסטארס בסין שייפתח ב-12.12.19

שיא ישראל לרביעיית השליחים: מירון חירותי, מרקוס שלזינגר, תומר פרנקל וגל גרומי כהן ב-50*4 חופשי בתוצאה 1:26:90 דקות באליפות אירופה בבריכות קצרות בגלאזגו

רץ המרתון איימרו עלמיה, קבע את הקריטריון האולימפי לטוקיו 2020 כשסיים את מרתון ולנסיה בתוצאה 2:11:02 שעות