חפש רק בנושא זה






אכילת בשר אדום מצמצמת את נזקי ההזדקנות?

ממחקר חדש עולה ששילוב של תזונה עשירה בבשר אדום רזה וביצוע אימוני התנגדות, עשוי להיות המפתח לצמצום נזקי הגיל המבוגר המרכזיים, שהם איבוד מסת השריר וירידה בתפקוד הקוגניטיבי – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  10/03/14

 


מולי אפשטיין
  מנהל פורום
"פיזיולוגיה וספורט"

מסתבר שדיאטה עשירה בחלבון שמטרתה עלייה במסת השריר, אינה פעולה ששמורה רק לספורטאים ולמפתחי גוף אלא עשויה לתרום אף לכשירותן הגופנית של נשים מבוגרות.
המחקר שבוצע באוניברסיטת Deakin שבאוסטרליה מצא שדיאטה עשירה בחלבון המבוססת על בשר אדום רזה ומשולבת באימוני התנגדות, תרמה לעלייה במסה ובכוח השריר של נשים מבוגרות. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה ב-American Journal of Clinical Nutrition. חשוב לציין שהמחקר מומן על ידי ארגון הבשר ומשק החי באוסטרליה – Meat and Livestock Australia, עובדה שתזמין ביקורת רבה מצדם של אנשי מחקר, ארגונים ועמותות הקוראים לצמצם את צריכת הבשר בעולם.

החוקרים מאמינים שתוצאות המחקר מוכיחות שתזונה עשירה בבשר אדום רזה בשילוב אימוני התנגדות, תקטין את הסיכון לנפילות ואף תשפר רמת התפקוד בפעולות יומיומיות, כמו קימה מכיסא וכדומה. לאור התוצאות החיוביות באשר למדדי מסת השריר הוחלט להרחיב את המחקר ולבחון את השפעתה של התזונה הייחודית בשילוב אימוני ההתנגדות גם על הבריאות המנטלית ועל תחושת הרווחה של האוכלוסייה המבוגרת.

"איבוד מסת השריר והירידה בתפקוד הקוגניטיבי (לדוגמה: זיכרון, דיבור, היכולת ללמוד מידע חדש) הן שתיים מן ההשלכות השכיחות ביותר של ההזדקנות והן קשורות לירידה ברמת התפקוד היומיומי ולהגברת הסיכון לנפילות ולהתקדמותן של מחלות כרוניות אחרות, ביניהן דמנציה ואלצהיימר", הסביר פרופסור Robin Daly, חוקר באוניברסיטת Deakin, שעוסק בהשפעתה של הפעילות הגופנית על ההזדקנות.
"לאור תוצאות המחקר אנו מאמינים שאכילה של בשר אדום רזה 4-3 פעמים בשבוע בשילוב עם תכנית אימוני התנגדות, עשויה להיות המפתח לשמירה על רמת תפקוד גופנית ומנטלית גבוהה.

הבטחה לעתיד ורוד יותר?
אין זה סוד שתוחלת החיים עלתה והדבר גורם להגברת הנטל על החברה בכמה אופנים, בכללם העומס על מערכת הבריאות. מערכות הבריאות מתמודדות עם ביקוש הולך וגובר למתן שירותים ולכן חשוב עתה יותר מאי פעם לבחון דרכים לשמירת בריאותנו הגופנית והמנטלית למשך זמן רב ככל האפשר.
אם תוצאות המחקר החדש שלנו הן חיוביות כמו שאנו מקווים, השילוב חלבון/אימוני התנגדות עשוי להוות הבטחה גדולה בכל האמור ליכולתם של אנשים מבוגרים לחיות חיים עצמאיים ונטולי מגבלות ומחלות עד כמה שניתן", סיכם החוקר.
דמנציה נחשבת לאחת מבעיות הבריאות הקשות והמכאיבות ביותר. היא נגרמת על-ידי מספר מחלות ניווניות שפוגעות במוח (שהשכיחה שביניהן היא מחלת האלצהיימר), אשר גורמות להידרדרות מתמשכת ובלתי הפיכה ביכולות החשיבה ובתפקוד המוח. התסמינים הראשונים של מחלת הדמנציה הם אובדן זיכרון ופגיעה ביכולת החשיבה וההתמצאות, ובהדרגה מתפתח אובדן היכולת לבצע פעילויות יומיומיות ולתקשר עם הסביבה. עלולים להופיע שינויים התנהגותיים ובסופו של התהליך המצב מדרדר עד לחסר תפקודי.

מהלך המחקר
המחקר שבוצע במרכז לפעילות גופנית ותזונה באוניברסיטת Deakin נמשך 4 חודשים וכלל 100 נשים בגילאי 90-60. משתתפות המחקר התגוררו ב-15 מרכזים של דיור מוגן לקשישים. מטרת המחקר הייתה לבחון את השפעתה של תכנית אימוני התנגדות מדורגת בשילוב תזונה עשירה בחלבון שמקורה בבשר אדום רזה, על מסת השריר, כוח השריר ומידת תפקודו. כאשר השוו בין הקבוצה שביצעה אימוני התנגדות בלבד וצרכה מנה אחת של פסטה או אורז ביום (קבוצת הביקורת, n=47), ובין הקבוצה שבנוסף לאימוני ההתנגדות קיבלה גם תזונה עשירה בחלבון שמקורו בבשר אדום רזה (קבוצת הניסוי, n=53), נמצא שקבוצת הבשר האדום העלתה את כוח השריר ב-18% והוסיפה 0.5 ק"ג במסת השריר – יותר מקבוצת הביקורת. בנוסף, בקרב קבוצת הניסוי נצפתה עלייה של 10% יותר בריכוזי ההורמון IGF-1, הורמון המעודד גדילת שריר, וירידה של 16% בסמן מעורר הדלקת IL-6, חלבון שקשור בירידה במסת השריר ובמגוון מחלות כרוניות אחרות.
אימוני ההתנגדות בוצעו פעמיים בשבוע. בנוסף, כל הנבדקות קיבלו תיסוף יומי של 1,000 יחידות של ויטמין D. צריכת החלבון היומית של קבוצת הניסוי הייתה 0.3±1.3 גרם חלבון לק"ג משקל גוף ואילו זו של קבוצת הביקורת עמדה על 0.3±1.1 גרם חלבון לק"ג משקל גוף. בתום תקופת המחקר לא נמצאו הבדלים במדדי לחץ הדם ובפרופיל השומנים של הנבדקות.

המחקר הבא
צוות המחקר עוסק כעת בגיוס מתנדבים נוספים למחקר חדש שיעסוק בהשפעת הצריכה של בשר אדום רזה במשולב עם אימוני התנגדות על תפקוד המוח ומערכת העצבים בנוסף להשפעה על בריאות השריר.
"במחקר הקודם הנבדקות צרכו יותר מן ההמלצה המקובלת לאכילת בשר אדום (160 גרם 6 פעמים בשבוע). אנו מעריכים שזה לא מציאותי לבקש מהאנשים לצרוך כמות כזו של בשר מדי שבוע, ולכן אנו בוחנים עתה את ההשפעה של ההמלצה לצריכת 4-3 מנות בשר אדום רזה בשבוע על מסת השריר ועל כוחו כמו גם על תפקודו של המוח", הסביר פרופסור Daly.
"אנו יודעים מהמחקר שלנו, וגם ממחקר קודם, שחלבון מעודד את הייצור של ההורמון IGF-1 המהווה גורם מרכזי בגדילת השריר. ההורמון הזה חיוני אף לגדילה ולתפקוד של תאי המוח. לכן מתקבל על הדעת שאכילת בשר אדום במשולב עם אימוני התנגדות יש בה לא רק תועלת עצומה לתפקוד השריר אלא משפרת גם את התפקודים הקוגניטיביים ואת הבריאות העצבית" סיכם החוקר.

למקור  הקליקו כאן

Robin M Daly, Stella L O'Connell, Niamh L Mundell, Carley A Grimes, David W Dunstan, and Caryl A Nowson
Protein-enriched diet, with the use of lean red meat, combined with progressive resistance training enhances lean tissue mass and muscle strength and reduces circulating IL-6 concentrations in elderly women: a cluster randomized controlled trial
Am J Clin Nutr April 2014 ajcn.064154

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".
 

צילום: מולי אפשטיין



תגובות הוסף תגובה
1.הטייה במבנה המחקר והטעייה במסקנותיובל13/03/14
2.מה זה בשר אדום רזה?שלומית אילון13/03/14
3.דוגמאות לבשר אדום רזהמולי אפשטיין13/03/14
4.אכילת בשר אדום מצמצמת את נזקי ההזדקנות?יורם שטיינר14/03/14
5.אין שום חדש חוץ מאשר שלא מוזכר שלצד החיובי יש גם צד שלילי חזק (לת)דוד ישי16/03/14
יום פתוח לקורסים ולמסלולי הלימוד בביה"ס למדריכים ולמאמנים של מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, יתקיים ביום שישי, ה-24.1.2020

מדליית כסף לשחיינית גלי פסקרה (מכבי פ.מ רעות), חניכת אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, ב-200 מ' חזה בתחרות בין-לאומית בג'נבה

נבחרת הנשים של ישראל בכדורמים הובסה ע"י נבחרת ספרד 18-2. זהו הפסדה השלישי ברציפות של הנבחרת באליפות אירופה המתקיימת בבודפשט

נבחרת הבייסבול האולימפית של ישראל הגיעה למבדקי המעטפת הרפואית במכון וינגייט

נבחרת הנשים בכדורמים של ישראל פתחה את אליפות אירופה בהפסד 22:3 לנבחרת הולנד, אלופת אירופה. מרים בוקצ'נקו כבשה צמד

מדליית כסף לנועה סזולוס במקצה המשולב בסקי אלפיני בתוצאה 1:34:69 דקות, במשחקי החורף האולימפיים לנוער בלוזאן

מדליית ארד היסטורית לנועה סזולוס בסקי אלפיני במקצה ה-Super G ספרינט במשחקי החורף האולימפיים לנוער בלוזאן

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט

אליפות ישראל בשחייה פראלימפית תתקיים ב-24.1.20 בבריכה הלאומית במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט