חפש רק בנושא זה






כדורגל בגיל 70

שני אימוני כדורגל שבועיים בני שעה למשך 4 חודשים תרמו לשיפור משמעותי בצריכת החמצן המרבית, בתפקוד השרירי ובצפיפות המינרלים בעצם של גברים בני 75-63 – גם כאלה שלא שיחקו מימיהם! על ממצאי המחקר, מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  26/06/14

 

 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט" 

משחקי גביע העולם בכדורגל מתקרבים לסיום שלב הבתים והחגיגה בעיצומה. כדורגל מלהיב, ריבוי שערים, הפתעות, אכזבות ותקוות – זהו התמהיל ממנו מורכבת טרפת הכדורגל שאוחזת במיליארדי צופים ברחבי העולם. אם חשבתם שעולם הכדורגל שייך רק לצעירים, נכונה לכם הפתעה. נכון, בספורט ההישגי-תחרותי אכן כך הוא הדבר, אולם מסתבר שלמשחק הכדורגל עשויות להיות השלכות בריאותיות מפתיעות עבור האוכלוסייה המבוגרת.

תועלות משחק הכדורגל למבוגרים
מסתבר שגברים מבוגרים ולא מאומנים הופכים להיות בריאים יותר ובעלי כושר גופני גבוה יותר לאחר שהם משחקים כדורגל. במחקר שנערך במרכז לספורט קבוצתי ולבריאות באוניברסיטת קופנהגן, דנמרק, נמצא ששני אימונים בני שעה בשבוע למשך 4 חודשים תרמו לשיפור משמעותי בצריכת החמצן המרבית, בתפקוד השרירי ובצפיפות המינרלים בעצם של גברים בני 75-63. משמעות הדבר – שיפור בכשירות הלב, הריאות וכלי הדם, שיפור ביכולת הגופנית והקטנת הסיכון לנפילות ולשברים. משתתפי המחקר שיפרו את צריכת החמצן המרבית שלהם ב-15% ואת יכולת הביצוע של סדרת מאמצים קצרים שלאחריהם מנוחה חלקית (אימון הפוגות) ב-50%.
תוצאות המחקר יוצגו בשלושה מאמרים שונים שיפורסמו במגזין  Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. צוות המחקר בראשות הפרופסור Peter Krustrup בחר במשחק הכדורגל מאחר שמדובר במשחק מהנה, חברתי, פתוח לכל ומהווה שיטה יעילה לאימון הפוגות (אינטרוולים) בעצימות גבוהה – רכיב כושר גופני המכונה RSA – Repeated Sprint Ability.

"מחקרים קודמים שלנו הראו שאנשים בני 70 שמשחקים כדורגל כל החיים שלהם ניחנים ביציבה מאוזנת יותר וביכולת גיוס כוח מהיר טובה יותר בהשוואה לבני 30 שאינם מאומנים", הסביר פרופסור Krustrup. "הפעם הלכנו צעד אחד קדימה בכך שהערכנו את רמת העצימות של אימוני הכדורגל ואת התרומה הבריאותית שלהם לאנשים מבוגרים לא מאומנים בעלי ניסיון מועט במשחק", הסביר החוקר.
"המחקר הראה שאנשים מבוגרים ולא מאומנים שיפרו את צריכת החמצן המרבית שלהם ב-15% ואת הביצועים שלהם במהלך אימון הפוגות ב-50% וזאת לאחר ביצוע של שני אימוני כדורגל בני שעה במשך 4 חודשים. יתרה מזאת, התפקוד השרירי השתפר ב-30% וצפיפות המינרלים בצוואר עצם הירך עלתה ב-2%", הוסיף החוקר.

אף פעם לא מאוחר מדיי! ולמה דווקא כדורגל
"התוצאות מספקות הוכחה חזקה לכך שכדורגל הוא משחק עצים, רב-צדדי ומהווה צורת אימון בעלת יעילות גבוהה גם עבור אנשים מבוגרים ולא מאומנים. זה בהחלט לא מאוחר מדי להתחיל לשחק כדורגל בכל גיל שהוא. משחק הכדורגל תורם לשיפור הכשירות הגופנית ותורם לבריאות הלב ומקטין את הסיכון לנפילה ולשברים באנשים מבוגרים. ראינו שהתועלות האלה מתקבלות גם באנשים שלא שיחקו מימיהם או בכאלה שלא שיחקו כבר כמה עשרות שנים", הסביר פרופסור Krustrup.
"היו אנשים שקצב הלב שלהם במהלך המשחק היה כה גבוה, ממש בדומה לערכים שנמצאים בקרב שחקני עלית", הסבירה ד"ר Eva Wulff Helge מהמחלקה לתזונה, מאמץ וספורט באוניברסיטת קופנהגן.
"מדידות GPS וניתוחי וידאו הראו שבמהלך המשחקים נצפתה כמות מאוצים רבה, עצירות, פניות, כדרור, מסירות ובעיטות – פעולות המהוות גירוי חזק למערכת השרירים ולעצמות. המאוצים הקצרים, הפעולות העצימות והתנועות הלא שגרתיות היוו כנראה את הגורם לעלייה המשמעותית בצפיפות המינרלים בעצם הירך ובצוואר עצם הירך כבר לאחר 4 חודשים של אימונים. שיפור נוסף בסדר גודל של 3% נצפה כאשר הנבדקים המשיכו בפעילות שלהם 8 חודשים נוספים" הוסיפה החוקרת.

"המחקר שלנו הראה שאימון עצים כדוגמת כדורגל יכול לשנות את חייהם של אנשים מבוגרים", הסביר פרופסור Krustrup. "השיפור העצום בכשירות האירובית ובכוח השרירי מאפשר למבוגרים האלה לחיות חיים פעילים יותר ולהתגבר על האתגרים הפיזיים של חיי היום יום כמו טיפוס במדרגות, ביצוע קניות, רכיבה על אופניים ועבודה בגינה. תועלות אלה חשובות לא רק לשחקנים עצמם אלא גם לבני משפחותיהם ולחברים הקרובים", הסביר החוקר.
חוקרי מכון המחקר בקופנהגן ערכו מחקרי אימון אקראיים מבוקרים רבים המערבים אימוני כדורגל וספורט קבוצתי אחר.
במחקר הנוכחי השתתפו 27 גברים בגילאי 63-75. הנבדקים עברו מבחנים מקדימים וחולקו אקראית ל-3 קבוצות: קבוצת הכדורגל, קבוצת אימוני הכוח וקבוצת ביקורת שלא ביצעה פעילות גופנית. שתי קבוצות האימון התאמנו במשך שנה שלמה 2 אימונים בשבוע כאשר כל אימון נמשך שעה אחת. כל משתתפי המחקר עברו סוללה נרחבת של מבדקים לפני תחילת המחקר, לאחר 4 חודשים ולאחר 12 חודשים. צוות המחקר בראשותו של פרופסור Krustrup כלל 20 חוקרים ממוסדות אקדמיים שונים ברחבי דנמרק. פרופסור Krustrup פרסם בשנים האחרונות 55 מאמרים אקדמיים שעוסקים בהשפעה של רכיבי הכושר גופני על הבריאות.

מקורות:
. R. Andersen, J. F. Schmidt, M. Thomassen, T. Hornstrup, U. Frandsen, M. B. Randers, P. R. Hansen, P. Krustrup, J. Bangsbo. A preliminary study: Effects of football training on glucose control, body composition, and performance in men with type 2 diabetes. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 2014; DOI: 10.1111/sms.12259
T. R. Andersen, J. F. Schmidt, J. J. Nielsen, M. B. Randers, E. Sundstrup, M. D. Jakobsen, L. L. Andersen, C. Suetta, P. Aagaard, J. Bangsbo, P. Krustrup. Effect of football or strength training on functional ability and physical performance in untrained old men. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 2014; DOI: 10.1111/sms.12245
E. W. Helge, T. R. Andersen, J. F. Schmidt, N. R. Jørgensen, T. Hornstrup, P. Krustrup, J. Bangsbo. Recreational football improves bone mineral density and bone turnover marker profile in elderly men. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 2014; DOI: 10.1111/sms.12239

מולי אפשטייןפיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".

 



תגובות הוסף תגובה
1.אחלה מאמרעייזון17/07/14
אליפות העולם בהתעמלות אומנותית בבאקו יצאה לדרך: בהצלחה ללינוי אשרם, ניקול זליקמן, יוליאנה טלגינה וניקול וורנקוב

אליפות ישראל בטיפוס הובלה: נמרוד מרכוס אלוף ישראל לבוגרים. יובל שמלא סיים במקום השני, אלכס חזנוב במקום השלישי. בנשים - נועה שירן אלופת ישראל

מדליית כסף לארטיום דולגופיאט בתרגיל הקרקע ב"גביע האתגר" בפריז

שי קקון (הפועל שדות ים) ומאור בן הרוש (הפועל נהריה) אלופי ישראל בסירת לייזר אולימפית

מדליית כסף ושיא ישראל למארק מיליאר (איל"ן חיפה) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:33:83 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

נבחרת הבייסבול של ישראל הפסידה 7:6 לנבחרת איטליה ותתמודד על מדליית הארד באליפות אירופה

מדליית ארד לעמי דדאון (איל"ן חיפה) ב-200 מ' חתירה בתוצאה 2:59:55 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית בלונדון

שיא ישראל, מדליית כסף וקריטריון לטוקיו לעמי דדאון ב-150 מ' מ.א בתוצאה 2:31:17 דקות באליפות העולם בשחייה פראלימפית

שיא עולם, מדליית זהב וקריטריון לטוקיו למארק מליאר ב-400 מ' חופשי בתוצאה 4:33:64 ד' באליפות העולם לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל בכדורמים נשים עד גיל 17 סיימה במקום ה-10 באליפות אירופה

גולשת הגלים, ענת לליאור, קבעה את הקריטריון האולימפי לאולימפיאדת טוקיו 2020, בה ישתתף לראשונה ענף גלישת הגלים