חפש רק בנושא זה






ריצה קצרה לחיים ארוכים

מחקר חדש שבוצע באוניברסיטת איוואה שבארה"ב, מראה שדי בריצה מתונה של 10-5 דקות מדי יום כדי להפחית משמעותית את סיכויי התמותה בעוד שריצה לפרקי זמן ארוכים, עלולה לגרום יותר נזק מאשר תועלת – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  13/08/14

 

 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

ההנחיות לביצוע פעילות גופנית לאזרח האמריקאי הבוגר מדברות על ביצוע של לפחות 75 דקות בשבוע של פעילות עצימה כדוגמת ריצה. אולם, מחקר חדש, שממצאיו פורסמו לאחרונה ב- Journal of the American College of Cardiology, מראה שדי בריצה מתונה של 10-5 דקות מדי יום בכדי להפחית משמעותית את סיכויי התמותה.
צוות המחקר בראשות ד"ר Lee העריך את נתוניהם של 55,137 בוגרים בטווח גילים של 18 עד 100 שהיו במעקב במשך 15 שנים בממוצע. הרגלי הפעילות הגופנית של הנבדקים נאספו באמצעות שאלון היסטוריה רפואית. קבוצת החוקרים אף ניתחה את סיבת המוות של כל אחד מן הנבדקים שהלכו לעולמם במהלך תקופת המעקב, ובחנה את הרגלי הפעילות הגופנית השבועית שלו לאורך התקופה.

ריצה עשויה להוסיף 3 שנים לתוחלת החיים
במהלך תקופת המעקב מתו 3,413 ממשתתפי המחקר מסיבות שונות, בעוד ש-1,217 משתתפים מתו כתוצאה ממחלות לב וכלי דם. מתוך קבוצה זו 24% רצו על בסיס שבועי באופן קבוע.
החוקרים מצאו שאותם משתתפים שנהגו לרוץ בקביעות מדי שבוע, היו בעלי סיכון נמוך ב-30% למות מכל סיבה שהיא ובסיכון מופחת ב-45% למות כתוצאה ממחלת לב וכלי דם, זאת בהשוואה לאנשים שלא שילבו פעילות ריצה בשגרת חייהם. באופן כללי, קבוצת הרצים חיה 3 שנים יותר מקבוצת האנשים שלא רצה.
אולם הדבר המעניין מכול, החוקרים מצאו שהסיכון לתמותה מופחתת היה זהה בקרב המשתתפים שרצו פחות משעה בשבוע ובין אלה שרצו יותר מ-3 שעות בשבוע. אפילו בקרב אלה שרצו 10-5 דקות מדי יום בקצב קל, הסיכון למות מסיבות שונות וממחלות לב וכלי דם היה נמוך באופן משמעותי בהשוואה למשתתפים שלא רצו כלל.

"הריצה טובה לבריאותך אולם יותר אינו בהכרח דבר טוב יותר. עליך לא לחשוב שמדובר באתגר גדול מדי. מצאנו שאפילו ריצה של 10 דקות מדי יום היא טובה דיה. אינך צריך לבצע יותר מדי על מנת ליהנות מתועלות הריצה", הסביר ד"ר Lee. הקליקו להסבר על ממצאי המחקר 

יותר מדי ריצה עשויה להזיק
ד"ר Lee מציין שעדיף לרוץ 10-5 דקות מדי יום משום שריצה לפרקי זמן ארוכים יותר עלולה לגרום ליותר נזק מאשר תועלת.
ריצה לפרקי זמן ארוכים יותר עלולה לגרום לנזק לעצמות, למפרקים או לרקמות החיבור ואפילו להתקף לב. לפני שנה התפרסם ב- Canadian Journal of Cardiologyמחקר שעסק בנזק האפשרי של ריצת מרתון ללב. חשוב לציין שמחקר זה עסק בסיכון בקרב אנשים בעלי כשירות גופנית נמוכה.
"לפעילות אירובית עצימה ומוגזמת עלולות להיות גם השלכות מזיקות", הסביר החוקר. "האם קיים איזה שהוא גבול שעלינו להימנע מלעבור אותו? יתכן שאנשים שמתאמנים יותר מדי, פוגעים בבריאותם".
אולם, מסתייג החוקר, יש צורך בביצוע מחקרים נוספים שיבחנו את השפעתה של הפעילות העצימה על בריאותו של האדם בטרם ניתן יהיה לצאת במסקנות ובקביעות חד משמעיות.
לעת עתה החוקרים מדברים על ממצאי המחקר הנוכחי ומדגישים את היתרונות הבריאותיים המשמעותיים שניתן להשיג מריצה של כמה דקות מדי יום.
"המחקר הנוכחי עשוי להניע אנשים בריאים שמנהלים אורח חיים יושבני להתחיל לרוץ ולהתמיד בביצוע הפעילות לאורך זמן בכדי לזכות בהטבות משמעותיות וברות השגה בכל הנוגע לסיכויי התמותה", סיכם החוקר.
לדברי Christopher Allen מקרן הלב הבריטית, יש בממצאי המחקר בשורה גדולה עבור אותם אנשים שלא מצליחים להשיג את ההמלצות הנוכחיות לפעילות גופנית שבועית. "מה שהמחקר הזה מוכיח הוא שכאשר זה מגיע לשמירה על אורח חיים פעיל גופנית, כל צעד נספר ועוזר לך לשמור על לב בריא יותר", הוא הסביר. "שבירת מקבצי הפעילות שלך ליחידות של 10 דקות הופכת את המשימה לקלה יותר להשגה, דבר שעוזר להאריך את תוחלת החיים באמצעות הקטנת הסיכון למות ממחלות לב וכלי דם".

מחקר זה אינו היחיד שתומך בגרסת "פחות הוא יותר", כאשר מדובר בביצוע פעילות גופנית. מחקר שפורסם ב-2013 ב- Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biologyטוען שהליכה מפחיתה את הסיכון למחלות לב בדומה לתרומתה של הריצה.

מקור:

Leisure-Time Running Reduces All-Cause and Cardiovascular Mortality Risk
Duck-chul Lee, Russell R. Pate, Carl J. Lavie, Xuemei Sui, Timothy S. Church, Steven N. Blair
Journal of the American College of Cardiology, Volume 64, Issue 5, 5 August 2014, Pages 472-481

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור מנהל הפורום פיזיולוגיה וספורט

 



תגובות הוסף תגובה
1.פעילות אירובית מלבד ריצהמוטקה ארליך14/08/14
2.פעילות גופנית מינימליתאייל14/08/14
3.תודה אייל מולי אפשטיין18/08/14
4.למוטקהמולי אפשטיין18/08/14
5.תודהטל24/08/14
נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן. במקרה הצורך, תתאפשר למידה מקוונת בהתאם להנחיות משרד הבריאות