חפש רק בנושא זה






מזון למוח

הפרעות קשב וריכוז, הפרעות התנהגותיות והפרעות למידה אחרות – כל אלה ניתנים לוויסות באמצעות תזונה. ההמלצות לכריכים, לירקות ולפירות שתשלחו עם ילדיכם שחוזרים בקרוב לספסל הלימודים, להשגת מחשבה בהירה, ריכוז טוב, חיזוק הרוח ואיזון כעסים – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום נטורופתיה במכון וינגייט
  03/09/14

 

 

מנהלת פורום נטורופתיה

פתיחתה של שנת הלימודים הקרבה מציפה שוב את נושא הטיפול בהפרעות קשב וריכוז, חוסר ריכוז והפרעות למידה אחרות. השאלה אם ליטול תרופה פסיכותרפית מסוג ריטלין, קונצרטה ודומיהן, נופלת לחיקם של ההורים הנבוכים. תרופות אלה עובדות על מערכת העצבים והשפעותיהן על בריאות האדם טרם נחקרה דיה.
כנטורופתית הרואה ברפואה הטבעית דרך חיים, תמיד אמליץ תחילה (כמובן שלא במצבים של פיקוח נפש) על אמצעים טיפוליים מהטבע: מזון, צמחים, פרחים, שורשים, מינרלים, שיטות הרפיה, תזונה, פעילות גופנית, אימון חשיבה ועוד.

תכנון הטיפול באמצעים הטבעיים נעשה, בין היתר, על פי החשיבה העתיקה של הקשר בין המזונות ובין האברים בגוף – ומחשבה בהירה נובעת מתפקוד תקין של הטחול. אין הכוונה רק לתפקוד פיזיולוגי אלא לתפקוד האנרגטי של מזג הטחול. תבנית המזגים פותחה על ידי גלנוס, רופא יווני בן המאה השנייה לספירה והיא כוללת ארבע איכויות: חום, קור, יובש או רטיבות. כל אחת מהאיכויות קשורה באחד מתשעת המזגים. מזג אחד עד ארבע, הנקרא "האידאלי" שבו נמצאות כל ארבעת האיכויות באיזון; המזג ה"כולרי" – דומיננטיות של חום ויובש; המזג ה"מלנכולי" עם דומיננטיות של קור ויובש; המזג ה"דמי" של דומיננטיות של חום ולחות והמזג ה"פלגמטי" של דומיננטיות של קור ולחות.
ההבדלים בין האיכויות מייצרים בריאות וחולי. קצרה היריעה מלהכיל את מלוא ההסברים על התבנית הגלנית המורכבת וחשוב רק לומר שברפואה הסינית, בנטורופתיה ובהרבולוגיה עושים שימוש עד היום (בשינויים מסוימים) באיכויות המזונות ועיכולם האנרגטי בגוף.
במאמר מוסגר אתייחס אל השאלה – מדוע הרפואה הסינית נקראת "רפואה" ואילו הנטורופתיה אינה כוללת את המונח "רפואה"? הנטורופתיה נולדה באגן הים התיכון והמונח "נטורופתיה" הומצא באמריקה. אלו אזורים שקיבלו בברכה את הרפואה המודרנית על חשבון דחיקתה ודריסתה של הרפואה הטבעית. לעומת זאת, בסין- הרפואה המסורתית קיבלה מקום של כבוד ולא הפכה להיות "אלטרנטיבית" או "משלימה" ומעולם לא התייחסו אליה כאל רפואת אליל.

כיצד מאזנים את מזג הטחול?
התשובה מורכבת מכיוון שאיזון  מזג הטחול בנוי מאיזון מזג הלב ומאיזון מזג הכבד, תוך ראייה הוליסטית של האדם, האקלים או עונות השנה.
כאן אביא את המכנה המשותף במזונות שיש בהם כדי לסייע למחשבה בהירה, ריכוז טוב, חיזוק הרוח ואיזון כעסים.
• מתוקים – לשיפור החשיבה נרצה לכלול בתפריט היומי סוכר חום, תמרים ודבש. ממתקים המכילים רכיבים אלו בשילוב עם תפוח עץ, בוטנים וקינמון ישפרו תנועה אנרגטית הרמונית בין הטחול, הלב והכבד.
• בשר – מי שאינו צמחוני, יכול לשלב בתפריט היומי עוף ובשר כבש (חלקים לא שמנים או להסיר שומן לאחר בישול).
• חלבון מן הצומח – שעורה, טופו, שעועית, אורז אדום, שעועית מינג (מאש), אזוקי.
• ירקות מומלצים – דלעת, מלפפון, פלפל ירוק, עלי צנון, גזר.
• פירות מומלצים – ליצי, אפרסמון, מלון, אבטיח, שזיף, ענבים.

מה תשלחו עם ילדיכם לבית הספר – ההמלצות
כריכים:
 לחם חיטה מלאה, עלי צנון וחביתה.
פיתה מקמח חיטה מלא, פרוסות קרות של חזה עוף מבושל, פרוסות פלפל, מלפפון, עירית וטחינה.
לחם מחיטה מלאה, ממרח טופו עם אזוקי ודבש או ממרח דלעת, גזר, ג'ינגר, כפית סוכר חום וטופו.
קופסת פירות: אגס, תפוח, שזיף, ענבים, מלון.
קופסת ירקות: פלחי תירס, גזר, מלפפון, פלפל.
*עם ההתארגנות לבית הספר מומלץ לרכוש צידנית אישית קטנה וקלה לנשיאה לשמירה על חום או קור.

המלצה לספר: בלי ריטלין – הדרך הטבעית לשיפור הקשב והריכוז של ילדים ולטיפול בהיפראקטיביות מאת ד"ק ג'יי גורדון (M.D.), עריכה מדעית: מירה כהן שטרקמן. לפרטים הקליקו כאן 

מתכונים ל"גדולים"
תפוח עץ אפוי
4 תפוחי עץ גדולים וחמצמצים- להוציא את הליבה
למלא את ליבת התפוח בבוטנים שבורים מעורבבים עם סוכר חום
לפזר למעלה קינמון ומעט מוסקט
לאפות ב-150 מעלות במשך כ-40-30 דקות
להוציא מהתנור ולפזר מעל דבש.
להגיש עם חליטת ג'ינג'ר

אטריות שעועית – מנת חלבון מלא
1 שקית אטריות שעועית –  להשרות במים במשך שעתיים לפי הוראות היצרן ולסנן.
במחבט ווק לטגן ביחד עם 2 כפות שמן שומשום בהקפצה 1/2 כפית זרעי שמיר במשך כדקה ולהוסיף: 2 כפות שורש ג'ינג'ר טרי קצוץ, 2 שיני שום קצוצות, רצועות פלפל ירוק, 1 כוס גרגרי תירס וקוביות טופו.
לפזר במהלך ההקפצה 1 כף סוכר חום.
לחלוט את האטריות על פי הוראות היצרן ולערבב ביחד עם הירקות המוקפצים בצלחת עמוקה (הקפצת האטריות גורמת להידבקות או צורכת הרבה שמן ולכן לא רצוי).
להגיש עם אורז אדום או בטטה או דלעת ערמונים.

כיסוני דלעת ערמונים – מנת חלבון מלא
לשטוף היטב 4  דלעות ערמונים, לחצות ולפנות את הגרעינים. (אפשר לנקות את הגרעינים ולייבש ולאפות ב 50 מעלות סלציוס)
לאפות את חצאי ההדלעות במשך 40 דקות  ב-200 מעלות.
המילוי:
1/2 כוס שעועית מאש – להשרות 12 שעות בקערת מים. להנביט את השעועית 72 שעות במסננת לחה.
1/2 כוס חיטה ירוקה (פריקה) – לבשל ב-1 כוס מים במשך 40 דקות
להקפיץ במחבט ווק עם 2 כפות שמן שומשום: עירית קצוצה, שעועית מאש מונבטת, חיטה, מלח ים אטלנטי
(אפשר להוסיף לתערובת רצועות חזה עוף מוקפצות).
למלא את הדלעות האפויות בתערובת ולהגיש עם סלט ירוק.

מירה כהן שטרקמןנטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, פרחי באך ואיזון גוף נפש. מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט.
לאתר של מירה הקליקו כאן   

היכנסו ל
פורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן. 

למידע על לימודי נטורופתיה במכון וינגייט,
הקליקו כאן
 

יום פתוח לימודי נטורופתיה N.D הקליקו לפרטים



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה

נבחרת הנשים בג'ודו מארחת במכון וינגייט מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות נבחרות מבריטניה ומאוזבקיסטן

מדליית ארד לאנסטסיה גורבנקו במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 2:13:52 דקות בתחרות סבב ה-Pro Swim בגרינסברו ארה"ב

מקום ראשון למטפסים הפראלימפיים, מיכאל שפייזר ומור ספיר, באליפות הולנד הפתוחה לטיפוס פראלימפי

מדליית כסף לשחיין מרקוס שלזינגר ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.35 שניות (בבריכות קצרות) בגביע "ניקו סאפיו" בגנואה