חפש רק בנושא זה






סוד הסידן לספיגה מיטבית

אספירין, אנטיביוטיקה, חלב, קפה ומשקאות קלים יפגעו ביכולת הגוף שלכם לספוג סידן – אז מה דרך הטובה לצרוך סידן מן הטבע, מדוע כדאי להעדיף סידן מן הצומח ואלו פלאים ניתן להפיק מחליטת סרפד, מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום נטורופתיה במכון וינגייט
  22/10/14

 

 

מנהלת פורום נטורופתיה

חוסר בסידן יכול להתבטא ברגישות יתר של מערכת העצבים, ציפורניים שבירות, עלייה בנתרן הגורמת ליתר לחץ דם, והפרעות קצב בלב. עודף יגרור ירידה בקרישת הדם, נוקשות בשרירים ואנמיה. לסידן תפקיד חשוב במערכת השלד ואחת המחלות המתפתחות עקב חסרונו, היא האוסטיאופורוזיס, המיוחסת בדרך כלל ל"גיל המעבר", דהיינו גיל 45 ומעלה בגברים ובנשים. מסת העצם גדלה עד גיל 30 ושימורה יכול להיעשות בשילוב של תזונה נכונה ופעילות גופנית. אולם, מחסור בסידן יכול לאותת כבר מגיל 30 או קודם לכן, למשל בקרב ספורטאים וחיילים המתאמנים באופן אינטנסיבי ואשר אינם דואגים להזין את הגוף במזון המתאים להם.

הגישה הנטורופתית לטיפול בחסרים תזונתיים
הנטורופתיה, רואה את החסרים התזונתיים כחלק מן המכלול הנקרא "אדם" – בהתבוננות רחבה, הוליסטית ובגישה אינדיבידואלית. ברפואה הקונבנציונאלית, פרוטוקולי הטיפול המחייבים, אשר התפתחו במאה וחמישים השנה האחרונות להתמקצעות מדהימה, מונעים מן הרופא, במקרים רבים, להעז בהתבוננות רחבה. מבחינה זאת הנטורופתיה "נותרה מאחור" כביכול וממשיכה בגישה הפילוסופית-רפואית של התבוננות הוליסטית באדם. כלי העבודה הנטורופתיים השתכללו מאוד, לצד התקדמות המדע והם נבחנים היום בכלים מדעיים-מודרניים. המטרה הנטורופתית היא להביא את האדם להומיאוסטאזיס, איזון כללי של מערכות הגוף, ולא רק לטפל בבעיה ספציפית: מחסור בסידן.
לדוגמה: אדם בן  52 הסובל מעודף כולסטרול, יקבל מן הרופא, בדרך כלל, תרופות מורידות כולסטרול וכן אספירין. צמד חמד זה של תרופות גורם לפגיעה ביכולת הגוף לספוג סידן, ומכאן הגוף עלול להתחיל לפרק סידן ממחסני העצמות, האדם עלול לסבול מנדודי שינה ומהפרעות נוספות שהרפואה מייחסת אותן אל "גיל המעבר" – בפרט אצל נשים. כמובן שהאדם ימשיך לקבל מן הרופא תרופה לכל תופעה: כדור שינה או כדור פסיכיאטרי ל"עידוד מצב הרוח" ולשינה טובה, תוספת סידן וכיו"ב תרופות ותוספים, בהתאם למחלה שצצה. נשים תקבלנה בדרך כלל גם תרופות לאיזון הורמונלי. "עגלת הבריאות" תדרדר במורד ההר במהירות קסם ובצורה לגמרי מיותרת – כי עם מאמץ קטן מצד האדם, אפשר להיות בריא בדרכים טבעיות ועם זה יסכים כל רופא. המפתח לבריאות מצוי במאמץ שהאדם מוכן לעשות למען בריאותו.

מהו סוד הסידן?
סוד הסידן אינו בכמות הצריכה שלו אלא דווקא ביכולת הספיגה של הגוף. הסידן הוא המינרל המצוי בכמות הרבה ביותר בגוף ורוב רובו שקוע בעצמות השלד, כולל בשיניים. מעבר לתפקיד השלדי של הסידן יש לו תפקיד מטבולי חיוני כסותר חומצה ובסיס בדם וכאן הסוד: חשוב לצרוך סידן עם מזונות שאינם מכילים חומרים הפוגעים בספיגתו, לדוגמה מזונות ומשקאות המכילים זרחן בכמות גבוהה, כמו משקאות קלים וחלב ניגר, חומצה אוקסלית ואלומיניום, המצוי בכלי אפייה והגשה.
כפי שהזכרתי לעיל, יש גם תרופות הפוגעות בספיגת הסידן, לדוגמה אספירין, תרופות להורדת כולסטרול, סוגי אנטיביוטיקה כמו טטרציקלין ונאומיצין, קפה ומצבים רגשיים קיצוניים הגורמים לשיתון יתר – כל אלו פוגעים בספיגת הסידן בגוף.

השפעות הורמונליות לאיזון הסידן בגוף
שני הורמונים המיוצרים על ידי הגוף מהווים מנגנונים חשובים לאיזון הסידן:
הראשון, הורמון הפארא-תריס PTH השייך למטבוליזם של הוצאת סידן וזרחן מן העצמות אל הדם, מעודד ספיגה חוזרת של הסידן מן התסנין בכליות ומגביר ספיגת הסידן במעיים.
השני, קלציטונין Calcitonin, המופרש מבלוטת התריס במצב של עליית הסידן בדם ותפקידו לאזן שחרור סידן מן העצמות, ספיגת הסידן במערכת העצבים ותפקידים מטבוליים נוספים הקשורים לסידן ולזרחן.
איזון המערכת ההורמונלית-התריסית הכרחי לוויסות מאזן הסידן.

היכן נמצא את הסידן במזון?
הסידן מצוי במזונות מן החי ומן הצומח. חשוב לצרוך מזונות המכילים ויטמינים הדרושים לספיגת הסידן בגוף: מגנזיום, זרחן בכמות נכונה (1:2.5), ויטמיניA ,C ,D ו-E .
חלב ניגר מכיל כמות טובה של סידן ובדרך כלל מכיל גם "תוספת סידן". עם זאת, ראוי לשים לב שחלב ניגר הוא מזון חומצי וכן מכיל כמות גבוהה של זרחן. שני גורמים אלו פוגעים בספיגת הסידן מן החלב ו"יצא שכרו בהפסדו".
ספיגת הסידן מן המזונות הצמחיים גבוהה יותר: אצות, ירקות עלים ירוקים כמו עלי מנגולד, עלי תרד, חסה, עלי נבטים ועוד, שקדים, שומשום ומוצריו, זרעי פשתן, זרעי צ'יה, אגוזי מלך, חרובים ומולסה.
אומנם הצריכה הנכונה של סידן לאדם בוגר הינה כ-1,200-1,000 מ"ג ליום, אבל מומלץ להתחשב בגורמים הנוספים שמניתי לעיל. לכן עדיף לצרוך כמות פחותה של סידן, זו המצויה במזון הצמחי, ולקבלו לגוף בתנאים אופטימליים.

פעילות גופנית וסידן
אנשים עם תת פעילות גופנית יסבלו מחוסר סידן. מחקרים מראים שפעילות גופנית המלווה בהעמסת משקל וכוח, משמרת מסת עצם בצורה טובה יותר מפעילות אירובית בלבד.

סרפד וסידן
צמחי מרפא משמשים כלי טיפולי חשוב בעבודה הנטורופתית והם משולבים בתזונה המרפאה כחלק בלתי נפרד מתהליך ההבראה.
רשימת הפתולוגיות הנגרמת ממחסורים בסידן תטופל, בין היתר, באמצעות צמחי מרפא ייעודיים.
כאן ברצוני לציין צמח תומך והוא הסרפד– צמח מרפא ארצישראלי, Urtica dioica, מכיל סידן, מגנזיום, זרחן וויטמינים ושילובו בתזונה משפר את המערכת המטבולית של הגוף ומעודד פינוי רעלים, מזין דם וסופח לחות מיותרת. הצמח מזין ומחזק, נוגד אנמיה ודלקות עור, מונע נשירת שיער ונוקשות של מערכת השלד.
ניקוי הגוף מרעלים משפר את יכולת הספיגה, גם של הסידן.

חליטת סרפד:
1 כפית עלי סרפד יבשים, להרתיח ב-250 מ"ג מים במשך 5 דקות בסיר סגור. לסנן ולשתות.

יותר מדי סידן?
נטילה בלתי מבוקרת של תוספי מזון לצד אכילת מזונות המועשרים בסידן, עלולות להביא למצב של עודף סידן ואף לרעילות. יתר סידן עלול לגרור ירידה בקרישת הדם, לנוקשות בשרירים, לירידה בספיגת ברזל ואבץ, הגוררים אנמיה והחלשה של מערכת החיסון, ולחוסר במגנזיום.

מירה כהן שטרקמןנטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, פרחי באך ואיזון גוף נפש. מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט.
לאתר של מירה הקליקו כאן   

היכנסו ל
פורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן. 

למידע על לימודי נטורופתיה במכון וינגייט,
הקליקו כאן 


צילום: Ariel Palmon, תמונה חופשית לשימוש ויקיפדיה.



תגובות הוסף תגובה
1.קצת מאכזב לשמוע על נטורופתיה ב-2014יונתן שנהב30/10/14
2.מענייןרחלי פליישון30/10/14
3.תודה על המידע החשובאיציק לוי01/11/14
4."יצא שכרו בהפסדו"ריקי02/11/14
5.סרפדים וזרעיםמירה כהן שטרקמן03/11/14
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה

נבחרת הנשים בג'ודו מארחת במכון וינגייט מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות נבחרות מבריטניה ומאוזבקיסטן

מדליית ארד לאנסטסיה גורבנקו במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 2:13:52 דקות בתחרות סבב ה-Pro Swim בגרינסברו ארה"ב

מקום ראשון למטפסים הפראלימפיים, מיכאל שפייזר ומור ספיר, באליפות הולנד הפתוחה לטיפוס פראלימפי

מדליית כסף לשחיין מרקוס שלזינגר ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.35 שניות (בבריכות קצרות) בגביע "ניקו סאפיו" בגנואה