חפש רק בנושא זה






פירות הדר וסגולותיהם

דלים בקלורית ועסיסיים ביתרונות למערכת העיכול, לניקוי רעלים, לכאבי גרון, להצטננות, לחיזוק מערכת החיסון ואפילו למניעת סרטן. מה הדרך הנכונה לשלב פירות הדר בסלטי ירקות ופירות? ומתכון מרענן – מאת מירה כהן שטרקמן, ראש תחום נטורופתיה במכון וינגייט
  23/11/14


 

מנהלת פורום נטורופתיה

עונת הסתיו הישראלית נמצאת בעיצומה ועימה השווקים מתמלאים בפירות הדר עסיסיים: פומלה, אשכולית, קלמנטינות, תפוזים וכל אחד מן הפירות האלה מגיע במספר רב של זנים, טעמים, סגולות וצבעים. אומרים שכאשר התלמיד מוכן, המורה מגיע, כך גם עם תנובת האדמה. הצורך לחיזוק הגוף והמערכת החיסונית בתקופת הסתיו ההפכפכה, נענה על ידי מגוון פירות הדר המכילים פיטוכימיקלים, ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים וטעם נפלא.

העוסקים בנטורופתיה, נשאלים מדי סתיו האם ניתן להסתפק בחיזוק מערכת החיסון באמצעות מזון טבעי או שמומלץ ליטול חיסון נגד שפעת? השאלה בהחלט ראויה לדיון רחב, שלא אכנס אליו מפאת קוצר היריעה. אוכל רק לחזור על הפילוסופיה שבבסיס כל התורה הנטורופתית: לגוף יש את היכולת לרפא את עצמו בתנאי שנספק לו את התנאים הנאותים לכך באמצעות תזונה טובה, צמחים, שתייה, תנועה ומנוחה. החובה להימנע ממחלות הינה חובתו של האדם ולא חובתו של הרופא ולכן על האדם ללמוד אלו מזונות מחזקים אותו ולהקפיד על הזנה טובה של הגוף וכאמור גם על תנועה ומנוחה.

הסגולות של פירות ההדר:
האשכולית העסיסית מצוינת למערכת העיכול והיא מניעה את המעיים ובכך מסייעת לפינוי תקין של הגוף – ובלשון הנטורופתית, יש לה חלק חשוב בתהליכי "ניקוי רעלים" המתאימים לעונת הסתיו. כבר מאות שנים האשכולית נחשבת למזון המחזק מפני הצטננות, מחטאת ובקליפתה הלבנה יש כמות טובה של ביופלבנואידים ולימונינים, המסייעים כמונעי סרטן.
התפוז הגיע אל המזרח התיכון מן המזרח הרחוק. פריחתו גורמת לעתים לאלרגיה ולכן מי שרגיש כדאי שלא יהיה בקרבת עצי התפוז בעת פריחתם. גם התפוז מצוין למערכת העיכול, כאבי גרון, הצטננות וחיסון הגוף.
ב-100 גר אשכולית יש 32 קלוריות וב-100 גר תפוז יש 47 קלוריות. כמו כן, הם עשירים באשלגן ולכן הם מצוינים לאיזון לחץ דם, בפרט אצל אנשים שאינם אוכלים ירקות.


עץ קלמנטינות, תמונה חופשית לשימוש, ויקיפדיה

לשתות סחוט או לאכול חי?
לכל אחת מן השיטות יש יתרונות וחסרונות. בשתיית מיץ ניתן ליהנות מהזנה טובה ומיידית של נוזלים, ספיגה טובה של ויטמינים מינרלים ויתר החומרים המזינים שבפרי ובסוכר פירות זמין המעניק אנרגיה זמינה. מתאים מאוד לספורטאים לאחר פעילות גופנית. עם זאת, כדאי לדעת שהסחיטה גורמת לאבדן חלק מן הוויטמינים וכמובן שמפחיתה את כמות הפיטוכימיקלים, המצויים דווקא בקליפה, וכן מאבדים את הסיבים התזונתיים המצויים בקליפות תאי הפרי, הנותרים במכונת הסחיטה.
באכילת הפרי נהנה ממזון שלא עבר עיבוד כלשהו, תרגול מצוין לעבודת לעיסה, עידוד יצירת מיצי עיכול והנאה מתמשכת מן הטעם של הפרי.

שילוב של פרי הדר בסלטי ירקות ובסלטי פירות:
מקובל לשלב פירות הדר בסלטי פירות או ירקות ולא תמיד הדבר מומלץ. פירות הדר נחשבים לפרי חמוץ ולכן מומלץ לשלבם עם פירות חמוצים או חמצמצים אבל לא עם פירות מתוקים. שילוב של מתוק וחמוץ, המוכר בתורת המזרח הרחוק, אינו מקובל ברפואה הטבעית של המזרח התיכון ונחשב אפילו למזיק – גם הרפואה היא עניין של גיאוגרפיה ותרבות.
הפירות החמצמצים כוללים אגס, תפוח עץ, צבר, אפרסק, אנונה, משמש ועוד.
הפירות החמוצים כוללים: אננס, תפוז, אשכולית, פומלה, קלמנטינה, לימון, רימון ותות שדה.

עונת תות השדה קרבה ואני רוצה להמליץ כאן על סלט קל ופשוט להכנה של אשכולית ותות שדה. הסלט מכיל כמות טובה של נוגדי חמצון טבעיים ולכן מתאימים מאוד לאנשים המצויים במתח או עוסקים בספורט, בפרט ספורט עצים.
תות השדה מכיל חומצה אלגית המעכבת פעילות מעודדת חלוקת תאי סרטן. האשכולית מכילה רוטין, שהנו גלייקוזיד של הפלבנואיד קוורציטין, ויש לו תכונות אנטי-דלקתיות, מונעות סרטן ונוגדות חמצון.

סלט פירות ישראלי:
פלחי אשכולית קלופה – 2 כוסות
חצאי תות שדה – 2 כוסות
3 טיפות תמצית וניל טבעית
1 כף סוכר חום
1 כף נענע קצוצה
לערבב בזהירות את הפירות ולפזר את תמצית הווניל והסוכר, לפזר נענע ולהגיש.

מיץ לימון ותפוחים:
לסחוט במסחטת מיצים 4 תפוחי עץ גרנד סמיט חמוצים וחצי לימון– ולשתות מייד.
המיץ מזכיר טעם של ארטיק לימון והוא מכיל כמות טובה של פקטין המצוי בדפנות התפוח והלימון (אם כי באכילת הפרי השלם ניתן ליהנות מכמות גדולה יותר של פקטין). הפקטין הוא סיב שאינו מתעכל על ידי מערכת העיכול ואין לו ערך קלורי. למעשה הפקטין הנו מולקולה רב-סוכרית שאחד ממרכיבה, הגלקטוז, בעל תכונה להימשך לחלבונים מסוג גלקטינים, המצויים בקרומי התאים הסרטניים. הפקטין חוסם את הגלקטין ובכך מייצר קצר בתקשורת בין התאים הסרטניים, מונע הידבקות ביניהם ומונע יצירת גרורות סרטניות.

אחד הטיולים האהובים עליי בישראל הוא אזור הבניאס ומפל סער. בפינת מפל סער ישנו דוכן תפוחי עץ הנקטפים באזורים החקלאיים הסמוכים. בכל פעם שאני מגיעה לשם המוכר מפזם לי שיר: "תאכלי תפוח, תחסכי ניתוח, תני לרופא לנוח ויהיה לך מצב רוח".

סתיו בריא ונעים.

מירה כהן שטרקמןנטורופתית N.D ,R.Na. מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, פרחי באך ואיזון גוף נפש. מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט.
לאתר של מירה הקליקו כאן   

היכנסו ל
פורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן. 

למידע על לימודי נטורופתיה במכון וינגייט,
הקליקו כאן 



תגובות הוסף תגובה
1.טוב ויפה אבל מה עושים עם הצרבת הנלווית לאכילת פירות הדראלי01/12/14
2.צרבת ופירות הדרמירה כהן שטרקמן07/12/14
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה

נבחרת הנשים בג'ודו מארחת במכון וינגייט מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות נבחרות מבריטניה ומאוזבקיסטן

מדליית ארד לאנסטסיה גורבנקו במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 2:13:52 דקות בתחרות סבב ה-Pro Swim בגרינסברו ארה"ב

מקום ראשון למטפסים הפראלימפיים, מיכאל שפייזר ומור ספיר, באליפות הולנד הפתוחה לטיפוס פראלימפי

מדליית כסף לשחיין מרקוס שלזינגר ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.35 שניות (בבריכות קצרות) בגביע "ניקו סאפיו" בגנואה