חפש רק בנושא זה






התאוששות חמוץ מתוק

נא להכיר משקה ספורט חדש, שעשוי להעניק לכם יתרון בהתאוששות לאחר מאמץ מטבולי מאתגר – מיץ מדובדבנים חמצמצים. נפלאות המשקה נבדקו לאחרונה על רוכבי אופניים, אולם ייבחנו בעתיד גם על שחקני כדור – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג ויועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  24/12/14

 

 

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

מחקר חדש שפורסם ב-Applied Physiology, Nutrition and Metabolism מצא ששתיית מיץ שמופק מדובדבנים חמצמצים Montmorency tart cherry)) עוזרת בהאצת ההתאוששות, בשמירה על תפקוד השריר ובהפחתת סמני דלקת מסוימים שמופיעים כתוצאה ממאמץ.
 
קבוצת המחקר מאוניברסיטת Northumbria שבאנגליה בנתה מערך מחקר שכלל קבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת. הן הנבדקים והן הנסיינים לא ידעו מה הוא הטיפול שניתן בכל אחד מן המפגשים (שיטה כפולת סמיות). מטרת המחקר הייתה לבחון את השפעתו של מיץ שהופק מדובדבנים חמוצים על ההתאוששות שלאחר מאמץ מטבולי מאתגר – רכיבה ממושכת ועצימה. במחקר השתתפו 16 רוכבי אופניים מאומנים היטב שחולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת צרכה את מיץ הדובדבנים ואילו הקבוצה השנייה צרכה משקה פלצבו שהכיל את אותה כמות הפחמימות שהייתה במיץ הדובדבנים.

מהלך המחקר
הרוכבים בקבוצת הניסוי ערבבו 30 מ"ל של תרכיז מיץ דובדבנים ב-100 מ"ל של מים ושתו את המשקה פעמיים ביום (8 בבוקר ו-6 בערב) במשך 8 ימים ברציפות. כל כוס הכילה שווה ערך ל 110-90 דובדבנים מסוג tart cherries, שהם הזן הנפוץ ביותר של דובדבנים חמצמצים, שגדל בארה"ב. דובדבנים אדומים כהים אלה נחקרו לעתים קרובות בנוגע לתפקידם בהתאוששות שלאחר מאמץ גופני, כולל מחקר דומה שבוצע על רוכבי אופניים שבחן את ההשפעה החיובית של המיץ לאחר 3 ימי סימולציה של רכיבת כביש.
היום החמישי של המחקר כלל רכיבה שדימתה רכיבה על גבי כביש למשך 109 דקות. לפני תחילת הרכיבה, לאחר 24 שעות מסיומה, לאחר 48 שעות ולאחר 72 שעות בוצעו המבחנים הבאים: כיווץ איזומטרי מרבי רצוני, יעילות רכיבה, הספק על למשך 6 שניות ושאלון להערכת כאבי השרירים שלאחר מאמץ – DOMS. דגימות דם נלקחו מן הרוכבים בנקודת ההתחלה של המחקר, בסמוך לתחילת מבחן הרכיבה ומייד בסיומו, ולאחר שעה, 3, 5, 24, 48 ו-72 שעות מסיום הרכיבה. דגימות הדם בדקו מדדי דלקת (IL-1-β, IL-6, IL-8, TNF-α, hsCRP), עקה חמצונית (lipid hydro-peroxides) ונזק שרירי (קריאטין קינאז – CK).
באמצעות מדדים אלה ניתן היה להעריך את מידת ההתאוששות של הגוף.


תמונה: ויקיפדיה

הרוכבים בקבוצת הניסוי שמרו על רמת תפקוד שרירי גבוהה (נמדדה באמצעות מבחן רצוני לכיווץ איזומטרי מרבי) ובנוסף הפגינו ירידה בתגובת מדדי הדלקת לאחר מבחן הרכיבה, בהשוואה לרוכבים שצרכו את משקה הפלצבו. מיץ הדובדבנים שמר אף על היעילות המטבולית של הרוכבים בכך שהפחית מכמות החמצן שנדרשה לביצוע עומס מכני נתון. ערכי צריכת החמצן של קבוצת הניסוי, במהלך 24 השעות שלאחר המאמץ, היו נמוכים ב-4% בהשוואה לאלה שנמדדו בקבוצת הביקורת.
במטרה להעריך את ההיענות התזונתית של המשתתפים הם ניהלו יומני אכילה ונדרשו לדבוק בתזונה שמכילה ריכוז נמוך של פוליפנולים. הנבדקים נתבקשו להימנע מאכילת פירות וירקות, מאכילת שוקולד ודגנים מלאים ומשתייה של תה, קפה ואלכוהול למשך כל תקופת המחקר.

לדברי החוקרים, המחקר הנוכחי סיפק הוכחות תומכות נוספות לאלה הקיימות באשר לשימוש במיץ שמופק מדובדבנים חמצמצים ולהשפעתו על תהליכי ההתאוששות והפחתת מדדי הדלקת שלאחר מאמץ גופני עצים. לנוכח ממצאי המחקר והפוטנציאל עבור רוכבי אופניים ורצי מרתון, החוקרים מציעים להרחיב את היריעה ולבחון את מידת השפעתו של מיץ הדובדבנים על ביצועים עצימים אחרים, כאלה המאתגרים הן את המערכת המטבולית והן את היכולות המכניות-טכניות, כדוגמת כדורגל, הוקי ומשחקי כדור אחרים.
ניתן להשיג מיץ דובדבנים חמצמצים לאורך כל השנה בין אם כמיץ טרי, כתרכיז, כמיץ קפוא או בצורה מיובשת. המיץ בו השתמשו החוקרים הופק מתרכיז שנמהל במים. את המיץ ניתן לצרוך ישירות מן הבקבוק או כרכיב במתכונים כולל בשייקים ובמשקאות אחרים.
למחקר נוסף אודות השפעתו של מיץ דובדבנים על התאוששות שלאחר ריצת מרתון הקליקו כאן 

מקור:

Recovery facilitation with Montmorency cherries following high-intensity, metabolically challenging exercise
Phillip G. Bell, Ian H. Walshe, Gareth W. Davison, Emma J. Stevenson, Glyn Howatson
Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 10.1139/apnm-2014-0244


מולי אפשטיין
פיזיולוג מאמץ, מאמן ופרשן אתלטיקה, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, רכז קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור
מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט".


 



תגובות הוסף תגובה
1.היכן מוצאים את הדובדבנים הללו? צילמתי כאלה בטבע... (לת)דַּניה31/12/14
2.תשובה לדניהמולי אפשטיין06/01/15
3.לא מצליח לראות את התשובה...יובל13/01/15
4.מי שלא רואה את התגובה לשאלה שמטרידה אותו, שישלח לי מייל  (לת)יהודית14/01/15
יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-14.8.20, בשעה 10:00

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן